1518 (1218) 2022-12-02 - 2022-12-08

Sweter świąteczny = sweter toksyczny

Świąteczne swetry już zalały sieciówki, są zabawne, ładne i w atrakcyjnej cenie. W takim razie, co czyni je jednym z najbardziej bezsensownych zakupów odzieżowych? Wyjaśniamy.


Badania pokazują, że co trzecia osoba w wieku poniżej 35. roku życia przyznała, że co roku kupuje nowy świąteczny sweter, aby nie być widzianym ponownie w zeszłorocznym. W szafach mamy ich 65 mln, corocznie kupujemy 12 mln, z czego aż 8 mln trafia na wysypisko śmieci po jednorazowym założeniu. Według badań, to jednorazowe założenie trwa średnio 47 minut. Dlaczego? Bo aż około 95% takich swetrów wykonanych jest z akrylu, czyli plastiku, co powoduje, że jest nam niewygodnie, pocimy się, materiał jest nieprzyjemny dla skóry i chcemy go jak najszybciej zdjąć.
Pranie takiego akrylowego swetra uwalnia około 730 000 mikrowłókien plastiku – małych cząstek, które trafiają do oceanów, a następnie do łańcucha pokarmowego. Ostatnio odkryto mikroplastik również w wodach płodowych kobiety, co świadczy o tym, że niestety jest już wszechobecny. Przez toksyczne barwniki, materiał i naszyte dodatki (na przykład światełka, odstające choinki z cekinów), większość świątecznych swetrów nie nadaje się do recyklingu, dlatego jedynym sposobem utylizacji jest wyrzucenie ich do odpadów zmieszanych. A to, pod względem ekologicznym, jest najgorszym rozwiązaniem.
W takim razie, jak proekologicznie cieszyć się swetrem świątecznym?
Opcji jest kilka. Możesz co roku nosić ten sam świąteczny sweter bez konieczności kupna nowego, to naprawdę żaden obciach! A jeśli masz w szafie niepotrzebne już ubrania i dodatki świąteczne, możesz zorganizować wymianę wśród swoich znajomych oraz rodziny lub oddać je na zbiórkę marki Ubrania Do Oddania, wspierając gdyńskie Schronisko Ciapkowo. Każdy 1 kg odzieży przeliczany jest na 1 zł wsparcia dla podopiecznych schroniska (zebraliśmy już ponad 5 ton).
Szczegóły na www.ubraniadooddania.pl/gdynia. Zachęcamy do przedświątecznych porządków!
Oprac. Agata Lewandowska

ikona