960 (560) 2010-07-09 - 2010-07-15

Gdynia w trolejbusowej ekstraklasie

1 lipca 2010 r. w Urzędzie Miasta Gdyni odbyła się konferencja prasowa dotyczącą inauguracji projektu TROLLEY, promującego trolejbusy jako najczystszy i najbardziej ekonomiczny środek transportu w miastach Europy Centralnej.
Gdynia jest jednym z partnerów projektu. Do „trolejbusowej ekstraklasy" należą również miasta z pięciu innych krajów: Niemiec, Austrii, Węgier, Czech i Włoszech. Partnerstwo obejmuje 25% wszystkich trolejbusów, jak również 30% linii trolejbusowych aktualnie funkcjonujących na obszarze Europy Centralnej.
W naszym mieście komunikacja trolejbusowa istnieje od 1943 r. Dziś popularne „trajtki" są wizytówką i dumą Gdyni. W 1999 r. do ruchu wprowadzono pierwszy trolejbus niskopodłogowy. Kolejne pojawiały się już systematycznie.
W 2004 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni rozpoczęło przebudowywanie używanych autobusów na trolejbusy (tzw. konwersja). To bardzo oszczędne rozwiązanie. Koszt takiego trolejbusu stanowi jedynie 25% kosztu zakupu nowego pojazdu. Do kwietnia 2010 r. przebudowano 27 trolejbusów, a niebawem do użytku zostanie oddany kolejny.
Jak widać Gdynia ma bardzo bogate doświadczenie w zakresie opracowywania najlepszych rozwiązań ekonomicznych konwersji autobusów na trolejbusy. To właśnie nimi zamierza dzielić się z partnerami projektu TROLLEY, równocześnie ucząc się także od nich.
TROLLEY rozpoczął się 1 lutego 2010 r. i potrwa do stycznia 2013 r. Jest to największy projekt programu Komisji Europejskiej „INTERREG Europa Centralna", z budżetem 4,2 mln EUR, z czego 3,2 mln EUR to wkład Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF).