Co nowego

Budowa na półmetku. Węzeł Chylonia z lotu ptaka

Skończona realizacja parkingu podziemnego węzła integracyjnego Gdynia Chylonia na początku października 2020 roku. Widok z lotu ptaka. Fot. Marcin Mielewski

Skończona realizacja parkingu podziemnego węzła integracyjnego Gdynia Chylonia na początku października 2020 roku. Widok z lotu ptaka. Fot. Marcin Mielewski

Rok temu ruszyły prace nad jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych dla północno-zachodnich dzielnic Gdyni. Potrzeba jeszcze kolejnego roku, by mieszkańcy Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa mogli cieszyć się z węzła integracyjnego Gdynia Chylonia. Mimo pandemii prace idą zgodnie z planem.

We wrześniu 2019 roku miasto podpisało umowę z konsorcjum spółek Roverpol na realizację inwestycji na placu Dworcowym w Chyloni, dzięki której wzrośnie jakość życia tysięcy mieszkańców. Będą oni mogli w tym miejscu komfortowo przesiadać się z samochodów na kolejkę SKM, autobus lub trolejbus.

Ukończono właśnie prace nad podziemnym parkingiem, gdzie gdynianie chcący zmienić środek transportu, będą mogli zostawiać swoje auta. Dzięki temu do centrum miasta wjedzie zdecydowanie mniej pojazdów spalinowych. „To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Bardzo liczę na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem” – powiedział podczas rozpoczęcia budowy w 2019 roku prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Oprócz głównego węzła przesiadkowego, powstaną tu naziemne miejsca postojowe na krótki postój, zadaszony parking dla rowerów, nowe drogi rowerowe, przestrzeń dla taksówek, chodniki, przebudowane zostaną jezdnie, tak aby komunikacja z węzłem była możliwa każdym środkiem transportu. A także ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, jak czytelne tablice z informacją pasażerską, winda czy fakturowane przejścia dla pieszych.



Stan inwestycji

- Wykonawca napotyka na pewne trudności realizacyjne, będące konsekwencją pandemii Covid-19, a związane między innymi z organizacją robót w sposób zapewniający bezpieczny dystans wśród pracowników na budowie, utrudnionym bezpośrednim kontaktem z instytucjami i podmiotami, z którymi z uwagi na formułę kontraktu jest zobowiązany do uzgadniania w szczególności sposobu realizacji robót. Wykonawca dokłada jednak wszelkich starań, aby napotykane trudności nie powodowały opóźnień w realizacji inwestycji. Do dnia dzisiejszego wykonawca nie przedstawił konkretnych, uzasadnionych wniosków o zmianę terminu zakończenia robót z powodu COVID – mówi na półmetku prac Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
- Obecnie zaawansowanie rzeczowo-finansowe to około 55% realizacji. Zgodnie z planem udało się już wykonać pełny obiekt parkingu podziemnego bez prac wykończeniowych, roboty trakcyjne bez powieszenia przewodów trakcyjnych, konstrukcję tunelu wraz ze schodami oraz sieć wodociągową.

Prace przy realizacji parkingu podziemnego węzła integracyjnego Gdynia Chylonia pod koniec lipca 2020 roku. Robotnicy na budowie. Fot. Przemysław Kozłowski
Prace przy realizacji parkingu podziemnego węzła integracyjnego Gdynia Chylonia pod koniec lipca 2020 roku. Robotnicy na budowie. Fot. Przemysław Kozłowski
Podziemny parking typu park&ride na około 140 miejsc zrealizowała firma Soletanche Polska – jedna z najbardziej doświadczonych firm w tym zakresie. Z parkingu na perony SKM prowadzi bezpośrednie przejście.

W drugim roku inwestycji pozostały do wykonania instalacje, roboty wykończeniowe i montaż urządzeń w obiekcie parkingu podziemnego, pętla trolejbusowo-autobusowa, montaż przewodów jezdnych sieci trakcyjnej, roboty drogowe, montaż windy, budowa budynku toalet publicznych oraz pozostała część niezbędnych do funkcjonowania obiektu sieci technicznych.

- Zmiany jakie przyniesie inwestycja będą imponujące i będą miały bezpośredni wpływ na jakość życia w Gdyni. To kwestia sposobu funkcjonowania transportu publicznego i przy okazji - najlepszej z możliwych form uporządkowania tej przestrzeni – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds jakości życia.

Liczby

- 5 748 m² nowych chodników
- 46 nowych lamp LED (oświetlenie zewnętrzne)
- 170 lamp na parkingu podziemnym
- 1078 m² nowej nawierzchni
- 810 m² nowych dróg dla rowerów
- 2 454 nowych drzew i krzewów
- 1200 m² trawników
- 88 414 081 PLN – wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, między innymi utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”
- 53 651 240 PLN – wydatki kwalifikowane w projekcie
- 40 238 430 PLN – dofinansowanie ze środków UE (Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020)
 
Wykonawcą całej inwestycji jest konsorcjum spółek: Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w roli lidera i spółka Rover Infraestructuras SA z siedzibą w Walencji w Hiszpanii.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 07.10.2020 12:00
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.10.2020 10:59
  • ikonaZmodyfikował: Przemysław Kozłowski
ikona

Najnowsze