UWAGA. W piątek 30.09.2022r. w budynku Urzędu Miasta Gdyni zostanie przeprowadzona próbna ewakuacja. Więcej informacji w komunikacie.  UWAGA. W piątek 30.09.2022r. w budynku Urzędu Miasta Gdyni zostanie przeprowadzona próbna ewakuacja. Więcej informacji w komunikacie. 
Co nowego

Czterech chętnych na partnerstwo przy Porcie Zewnętrznym

Trójwymiarowa wizualizacja Portu Zewnętrznego. Widoczny sztuczny pirs, dookoła morze. Na pirsie działa terminal kontenerowy, widać sprzęt do jego obsługi.

Port Zewnętrzny w Gdyni ma osiągnąć zdolność przeładunkową sięgającą nawet 2,5 mln TEU rocznie, fot. wizualizacja / port.gdynia.pl

08.02.2021 r.

Oferenci z Francji, Wielkiej Brytanii, Filipin oraz Polski są zainteresowani partnerstwem publiczno-prywatnym przy budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni. Port Gdynia otrzymał 4 oferty od podmiotów zainteresowanych tzw. dialogiem konkurencyjnym na temat realizacji jednej z największych inwestycji w historii firmy.


Cztery propozycje dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego przy budowie Portu Zewnętrznego otrzymał Port Gdynia. Jak poinformował branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w zeszły piątek dokonano otwarcia ofert. Wpłynęły 4 wnioski o dopuszczenie do postępowania w formie tzw. dialogu konkurencyjnego. Zainteresowane współpracą przy budowie nowego pirsu w Gdyni są zagraniczne podmioty z Francji, Wielkiej Brytanii i Filipin oraz jedna spółka z Polski.

Oferty złożyli: Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (wraz ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS) – francuski fundusz powiązany z francuską spółką CMA CGM, International Container Terminal Services Inc. – pochodzący z Filipin operator międzynarodowych terminali kontenerowych prowadzący BCT Gdynia, Hutchison Ports – brytyjska spółka holdingowa, która od 2005 roku prowadzi Hutchison Ports Gdynia (GCT), oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. - krakowska spółka międzynarodowej grupy budowlanej Mota-Engil, powiązana ze spółkami pochodzącymi z Chin.

Partnerzy do budowy Portu Zewnętrznego


Postępowanie dotyczy najważniejszej i największej portowej inwestycji od czasów samej budowy Portu Gdynia – budowy Portu Zewnętrznego. Zakres prac to m.in.: projekt, budowa, sfinansowanie, wyposażenie, utrzymanie i eksploatacja nowego, sztucznego pirsu z terminalem kontenerowym i innymi, pobocznymi funkcjami nowej infrastruktury oraz prace czerpalne przy portowych torach podejściowych. Całe zadanie jest jeszcze bardziej rozbudowane i obejmuje też budowę połączeń drogowych oraz kolejowych – od strony lądu inwestycją zajmie się Port Gdynia.

Dialog konkurencyjny, do którego chcą obecnie przystąpić oferenci, będzie okazją do negocjacji dotyczących całego przebiegu inwestycji w Port Zewnętrzny – po negocjacjach zostanie zawarta umowa o partnerstwo publiczno-prywatne między Portem Gdynia a wybraną spółką.


Wideo: mat. promocyjny Portu Gdynia

Przypomnijmy, że jeszcze przed końcem stycznia gdyński port złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy Portu Zewnętrznego. Wniosek poprzedziły badania i analizy dotyczące wpływu iwnestycji na środowisko (tzw. inwentaryzacja przyrodnicza) przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego. Nowy pirs, według założeń, będzie przedłużeniem mola Węglowego i umożliwi obsługę w Gdyni statków kontenerowych o długości sięgającej ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów. Szacuje się, że nowy terminal będzie w stanie przeładowywać 2,5 miliona TEU (jednostek równych objętości 20-stopowego kontenera) rocznie.