Co nowego

Elektrobusy coraz bliżej Gdyni

Nowoczesne elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro w gdyńskim malowaniu oraz z przykładową linią i kierunkiem na wyświetlaczu // fot. Marcin Gromadzki

Nowoczesne elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro w gdyńskim malowaniu oraz z przykładową linią i kierunkiem na wyświetlaczu // fot. Marcin Gromadzki

13.12.2021 r.

Już wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy marki Mercedes-Benz eCitaro. Obecnie trwa montaż dodatkowego wyposażenia pojazdów. W autobusach zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania. To m.in. antywirusowa klimatyzacja czy zeroemisyjne ogrzewanie. W pojazdach nie będzie też agregatów spalinowych.


W kwietniu miasto podpisało umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Zawarto ją z firmą EvoBus. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedes-Benz eCitaro to kolejny krok, jaki zrobiła Gdynia w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja jest realizowana przy znacznym udziale środków europejskich, które pokryją aż 85% kosztów tego projektu.

– Zgodnie z zamówieniem elektrobusy marki Marcedes-Benz, które zasilą gdyński tabor, są już na etapie wykończenia wnętrz. Oznacza to, że już wkrótce mieszkańcy będą mogli podróżować pojazdami o najwyższych standardach, zeroemisyjnymi i wyposażonymi w innowacyjne technologie. W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa, wprowadzą nową jakość do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy – od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

eCitaro są właśnie w fazie uzbrajania wnętrz // fot. M. Gromadzki
eCitaro są właśnie w fazie uzbrajania wnętrz // fot. M. Gromadzki

Elektrobusy powinny wyjechać na gdyńskie ulice w drugim kwartale 2022 roku. Na jakiem etapie jest ich produkcja? Trwa montaż wyposażenia wewnątrz pojazdów. Autobusy bardzo ładnie prezentują się z zewnątrz. Z przodu uwagę zwraca jedna z kamer systemu monitoringu 360 stopni.

Po prawej stronie, za przednim nadkolem, z nadwozia wystają czujniki systemu asystenta martwego pola. To zupełna nowość w autobusach miejskich. Z przodu, pod logo producenta, widać z kolei radar aktywnego tempomatu. Dzięki niemu można zapobiec najechaniu na pojazd znajdujący się bezpośrednio przed autobusem lub inne obiekty, takie jak słupki czy hydranty.

Mercedes-Benz eCitaro to komfort jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów // fot. Marcin Gromadzki
Mercedes-Benz eCitaro to komfort jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów // fot. Marcin Gromadzki

Proekologiczna innowacja to system ogrzewania, który zastosowano w modelu eCitaro. Pojazd będzie miał zaawanasowane technologicznie ogrzewanie elektryczne, a nie agregat spalinowy. Dodatkowo będzie wyposażony w system rekuperacji energii, który pozwoli na odzyskiwanie energii podczas hamowania i zmniejszania prędkości.

Praktyczną nowinką, istotną zwłaszcza w trudnych czasach pandemii, będzie też klimatyzacja z aktywnym filtrem neutralizacji wirusów. Nowość to również lepiej wyizolowana kabina – z szybą aż do sufitu, licznymi schowkami dla kierowcy, automatyczną roletą przeciwsłoneczną i minilodówką. Ponadto wejście do kabiny ułatwi skrętny fotel kierowcy.



W każdym autobusie znajdą się również: defibrylator AED oraz alkolock. Nie zapomniano także o bramkach systemu automatycznego zliczania pasażerów.

Pod maską elektrobusa będą baterie NMC (litowo-jonowe z elektrodą dodatnią z niklu, manganu i kobaltu w różnych proporcjach, a ujemną – grafitową) o wysokiej gęstości energii i pojemności 192 kWh. Gwarancja na baterie to aż 8 lat.

Gdyńskie elektrobusy będą przystosowane do szybkiego ładowania poprzez rozkładany pantograf umieszczony na dachu oraz do ładowania w zajezdni poprzez dwa złącza plug-in – jedno będzie się znajdować na przednim prawym nadkolu, a drugie na tylnej ścianie.

  • Mercedes-Benz eCitaro // fot. Marcin Gromadzki
  • Ładowanie może odbywać się poprzez rozkładany pantograf // fot. Marcin Gromadzki
  • Złącze plug-in do ładowania w zajezdni // fot. Marcin Gromadzki
  • Systemu asystenta martwego pola // fot. Marcin Gromadzki
  • Wnętrze eCitaro // fot. Marcin Gromadzki