Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni.  Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni. 
Co nowego

Gdynia Filmowa: Dorota Roqueplo

Dorota Roqueplo (z prawej) w studio „Gdynia Filmowa” podczas 47. FPFF w Gdyni. Do rozmowy m.in. o doświadczeniach związanych z Gdynią kostiumografkę zaprosiła Magdalena Śliżewska (z lewej) z portalu Gdynia.pl, fot. Sławomir Okoń

Dorota Roqueplo (z prawej) w studio „Gdynia Filmowa” podczas 47. FPFF w Gdyni. Do rozmowy m.in. o doświadczeniach związanych z Gdynią kostiumografkę zaprosiła Magdalena Śliżewska (z lewej) z portalu Gdynia.pl, fot. Sławomir Okoń

20.09.2022 r.

Festiwal to nie tylko filmy i ich główni twórcy, czyli reżyserzy i aktorzy. To również cały sztab ludzi, którzy są fachowcami w swojej dziedzinie i bez których trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek profesjonalną produkcję. Na ogół pozostają oni w cieniu pierwszoplanowych gwiazd. Jednak wśród nich są i tacy, których nazwiska – ze względu na ogromny dorobek – są znane szerszej publiczności. Na przykład Dorota Roqueplo, czyli pochodząca z Francji kostiumografka, którą podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zaprosiliśmy do naszego studio „Gdynia Filmowa”.


Za co kochamy filmy? Głównie za możliwość przeniesienia się do innej rzeczywistości – tej z innego zakątka kraju czy świata, a może i innej epoki historycznej? Kiedy trzeba sięgnąć do innych realiów, niezastąpiony na planie okazuje się kostiumograf. To w końcu on odpowiada za to, czy przez ekranem „chwycimy” bohaterów i uwierzymy, że są częścią wykreowanej opowieści. Najlepsze z kostiumów to efekt ciężkiej pracy i prawdziwej sztuki, a także ogromnej wizji ich autorów.

Właśnie dlatego przy okazji 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych postanowiliśmy też przedstawić ludzi, bez których nie powstałby żaden kompletny film. Kolejnym gościem w naszym festiwalowym studio „Gdynia Filmowa”, które przez cały tydzień działało we foyer Teatru Muzycznego, jest zatem kostiumografka z wyjątkowo pokaźnym dorobkiem, bez której widzowie m.in. wielu edycji FPFF w Gdyni nie obejrzeliby unikalnych strojów, które oprawiały w „ramy” filmowe postaci.

Magdalena Śliżewska z portalu Gdynia.pl o tajniki pracy kostiumografów pytała Dorotę Roqueplo. Francuzka opowiedziała między innymi o… ulubionych miejscach w Gdyni – tę w końcu zdążyła już dobrze poznać, uczestnicząc na przestrzeni lat w wielu edycjach FPFF. Tylko w tym roku publiczność przyglądająca się filmom z Konkursu Głównego mogła podziwiać efekty jej pracy w dwóch tytułach: „Strzępach” i „Brigitte Bardot Cudownej”.

Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy z Dorotą Roqueplo poniżej lub bezpośrednio na kanale YouTube miasta Gdyni.



Dorota Roqueplo


Dorota Roqueplo, fot. Sławomir Okoń
Dorota Roqueplo, fot. Sławomir Okoń

Ceniona w branży kostiumografka pochodząca z Francji. Urodziła się w 1960 roku w Neuilly-sur-Seine, ukończyła paryską École Internationale des Arts de la Mode (Szkoła Projektowania i Kostiumu).


W ciągu kilkudziesięciu lat pracy na planach filmowych (w większości polskich) zapracowała na opinię jednej z najlepszych polskich kostiumografek. Pracuje także przy produkcjach teatralnych, operowych i reklamowych.

Za swoje kostiumy była wielokrotnie nagradzana, w tym m.in. kilkukrotnie „Orłem” (2022, 2016, 2015, 2012) oraz nagrodami indywidualnymi za kostiumy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2020, 2015, 2011, 2004, 1995), m.in. za takie filmy jak: „Prowokator” (reż. Krzysztof Lang), „Mój Nikifor” (reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze), „Pręgi” (reż. Magdalena Piekorz), „Młyn i krzyż” (reż. Lech Majewski), „Miasto 44” (reż. Jan Komasa), „Hiszpanka” (reż. Łukasz Barczyk) oraz „Magnezja” (reż. Maciej Bochniak).

Członkini prestiżowych, branżowych organizacji: Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Opracowano na podstawie FilmPolski.pl oraz materiałów FPFF