Co nowego

Budowa węzła integracyjnego Chylonia coraz bliżej

Teren, na którym powstanie węzeł integracyjny Gdynia Chylonia z podziemnym parkingiem na 140 aut, fot. mat.własne UM

Teren, na którym powstanie węzeł integracyjny Gdynia Chylonia z podziemnym parkingiem na 140 aut, fot. mat.własne UM

25.04.2019 r.

Jest już gotowy powtórny przetarg na wykonawcę budowy węzła integracyjnego Gdynia Chylonia. Zostanie on ogłoszony niezwłocznie po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W międzyczasie ukończono budowę buspasów na ulicy Morskiej i w znacznym procencie pozostałe prace, prowadzone w ramach realizacji projektu unijnego: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”, w tym montaż tablic z informacjami o odjazdach autobusów i trolejbusów w całej Gdyni.

Inwestycja na Chyloni, której dotyczy powtórny przetarg, obejmuje całkowitą przebudowę Placu Dworcowego, budowę nowego parkingu podziemnego, budowę ścieżki rowerowej na Kartuskiej. Pod koniec ubiegłego roku miało miejsce otwarcie ofert przetargowych w pierwszym przetargu. Przypomnijmy, że jedyną firmą, która się zgłosiła, był warszawski Budimex SA. Oferta wyniosła 60 529 669,17 zł brutto. Miasto przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 30 912 541,40 zł brutto i z tego powodu na początku stycznia zdecydowano o unieważnieniu przetargu.

Przygotowania do kolejnego przetargu objęły między innymi aktualizację kosztorysów inwestorskich. Dokonano także zmian w zakresie wymagań stawianych wykonawcy.

-Powtarzamy przetarg, ale po lekkiej modyfikacji wymagań stawianych wykonawcy. Nie oznacza to naszej zgody na niższą jakość, ta jest zawsze priorytetem. Wprowadziliśmy też ułatwienie dla potencjalnego wykonawcy – otrzyma od nas gotowy projekt tymczasowej przebudowy pętli Janowska. Jak już zapowiadaliśmy w styczniu, jest to jedna z naszych najważniejszych inwestycji. Na jej realizację czekają mieszkańcy i jestem przekonany, że po powstaniu węzła integracyjnego Chylonia zwiększy się liczba osób, która zdecyduje się na dojeżdżanie do pracy komunikacją miejską. W efekcie zmniejszy się zanieczyszczenie środowiska. - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju

W trakcie trwania prac normalnie będą kursowały trolejbusy i autobusy na ulicy Kartuskiej i Chylońskiej w obu kierunkach. Zachowane zostanie też utwardzone dojście na perony SKM Gdynia Chylonia.

Węzeł integracyjny po wybudowaniu

Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingu park&ride na około 140 miejsc dla aut i 48 dla rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet publicznych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój. Będą też miejsca dla taksówek.



Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. Pojawi się nowe, ekologiczne oświetlenie LED. Cała inwestycja ma ułatwić przesiadanie się z kolejki SKM do komunikacji autobusowej i trolejbusowej, a kierowców zachęcać do pozostawienia auta i kontynuowania podróży kolejką SKM.



W ramach inwestycji przewidziano także budowę oświetlenia ulicznego, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę wodociągu, budowę kanalizacji sanitarnej, przebudowę sieci trakcyjnej trolejbusowej, przebudowę sygnalizacji świetlnej, usunięcie kolizji elektroenergetycznych, przebudowę sieci telekomunikacyjnych i inne prace, w tym rozbiórkowe.

Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”, w ramach którego planowana jest budowa węzła Chylonia, wynosi ok. 66 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi około 40 mln zł.