Co nowego

Gdynia zmienia się z Trasą Kaszubską

Powstający Węzeł Wielki Kack w miejscu przecięcia się ul. Chwaszczyńskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Drogowcy zbudują w tym miejscu bezkolizyjne drogi zjazdowe i wjazdowe, a także poszerzą obie drogi o dodatkowe pasy ruchu // fot. Michał Puszczewicz

Powstający Węzeł Wielki Kack w miejscu przecięcia się ul. Chwaszczyńskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Drogowcy zbudują w tym miejscu bezkolizyjne drogi zjazdowe i wjazdowe, a także poszerzą obie drogi o dodatkowe pasy ruchu // fot. Michał Puszczewicz

Przy budowie Trasy Kaszubskiej praca wre, a postępy widać gołym okiem. Wznoszone są kolejne filary przyszłych estakad, przygotowywany jest grunt pod drogi zjazdowe, a w niektórych miejscach pojawiają się już pierwsze warstwy kruszywa i asfaltu zaprojektowanych jezdni. Powstaje również kładka pieszo-rowerowa. Połączone elementy prowadzonych prac już wkrótce dadzą efekt w postaci zupełnie odmienionego oblicza układu drogowego w tej części miasta. W znaczący sposób ułatwi to dojazd do Gdyni mieszkańcom okolicznych gmin oraz miast i jednocześnie pozwoli na większe rozłożenie ruchu samochodowego i tranzytowego.

Zmienia się oblicze południowo-zachodniej części Gdyni. To tutaj właśnie powstaje droga ekspresowa S6 zwana popularnie Trasą Kaszubską. Inwestycja prowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest elementem większego projektu, który łączy Obwodnicę Trójmiasta z oddalonym o około 60 km Lęborkiem.

- Budowa Trasy Kaszubskiej m.in. na terenie Gdyni to duże przedsięwzięcie, które przyniesie miastu równie duże korzyści. Z całą pewnością zyskają na niej mieszkańcy i odwiedzający nas goście. Znacznie poprawi się bowiem płynność i bezpieczeństwo ruchu w Gdyni. Przebudowane drogi odciążą Obwodnicę Trójmiasta, czego pozytywne skutki odczujemy w całym mieście – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Realizacja drogi S6 to inwestycja zakrojona na wielką skalę, która z całą pewnością zbliży do siebie poszczególne części naszego regionu. Stworzenie wygodnego i płynnego ciąg komunikacyjnego w naszym mieście pozwoli być Gdyni jeszcze atrakcyjniejszym miejscem zarówno turystycznie, jak i biznesowo. Mam nadzieję, że wkrótce doczekamy się także od lat wyczekiwanej inwestycji tradycyjnie określanej jako OPAT, która dokończy dzieła. 



W Gdyni inwestycja obejmuje obszar w dzielnicach Wielki Kack, Dąbrowa i Karwiny w okolicach wjazdu do miasta od strony ul. Chwaszczyńskiej oraz jej krzyżówki z Obwodnicą Trójmiasta.

Budowa drogi S6 w tym miejscu ma na celu jeszcze lepsze skomunikowanie Gdyni z sąsiednimi gminami oraz zwiększenie drożności i bezpieczeństwa przy wjeździe do miasta. Pozytywne efekty wprowadzanych zmian odczujemy także w Śródmieściu i innych dzielnicach Gdyni. W ramach inwestycji przebudowywana jest sama ul. Chwaszczyńska oraz powstają dwa węzły komunikacyjne.

UL. CHWASZCZYŃSKA

Ulica i jej okolica ulegną całkowitej przemianie. Jezdnie w obu kierunkach zyskają dodatkowy, trzeci pas, a całość pokryje nowa nawierzchnia, która zastąpi sfatygowany już asfalt. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie tej drogi z ulicą Rdestową. Wartym uwagi elementem prac jest budowa kładki pieszo-rowerowej, która połączy Dąbrowę z atrakcyjnymi terenami leśnymi po drugiej stronie ul. Chwaszczyńskiej. W miejscu, w którym powstanie – na wysokości ul. Szafranowej – widać już pierwsze konstrukcje filarów. Projekt wybudowania kładki to inicjatywa Rady Dzielnicy i samych mieszkańców Dąbrowy. Dzięki niej znacznie łatwiej i bezpieczniej będą mogli dostać się do terenów zielonych prowadzących m.in. do rozlewiska Źródła Marii, czy też do Fikakowa.

fot. Michał Puszczewicz
Na zdjęciu przebudowywana ul. Chwaszczyńska. Drogowcy zdjęli nawierzchnie prawej nitki drogi i obecnie ruch odbywa się po jednym pasie w każdym kierunku. Widać budowany Węzeł Wielki Kack i wytyczone zjazdy i wjazdy na Obwodnicę Trójmiasta. Po lewej stronie dzielnica Dąbrowa i budynki przy ulicach Rdestowej oraz Szafranowej. Stąd - do widocznego po prawej stronie lasu - prowadzić będzie kładka pieszo-rowerowa. // fot. Michał Puszczewicz

DWA WĘZŁY KOMUNIKACYJNE

Węzeł Wielki Kack – to zmodernizowany i powiększony istniejący obecnie zjazd z Obwodnicy Trójmiasta na ul. Chwaszczyńska. Stąd łatwo dojedziemy do Karwin i dalej ul. Wielkopolską do Orłowa, Alei Zwycięstwa i Śródmieścia. Prace, które odbywają się w tym miejscu, przebiegają wielotorowo.
 
Modernizowana jest sama obwodnica, która w tym miejscu poszerzona zostanie do trzech pasów jezdni w każdą stronę. W tym celu koniecznie wykonanie jest dodatkowych estakad nad ul. Chwaszczyńską, które utworzą wspomniane dodatkowe pasy ruchu. Aby było to możliwe, drogowcy wznoszą kolejne filary, mające utrzymać konstrukcję.

Poszerzenie Obwodnicy Trójmiasta oznacza konieczność wytyczenia nowych zjazdów i wjazdów na nią. W tym celu przeprowadzono odpowiednie prace ziemne, które przystosowały teren do realizacji inwestycji. Obecnie wyraźnie widać, którędy przebiegać będą drogi prowadzące na obwodnicę. Co ważne – węzeł będzie całkowicie bezkolizyjny. Osobne zjazdy zaprojektowano dla każdego kierunku dalszej podróży. Przykładowo: jadąc od strony Chyloni pierwszy zjazd poprowadzi nas bezpośrednio na ul. Chwaszczyńską w stronę wyjazdu z Gdyni. Drugim zjazdem będziemy mogli dostać się na tę samą ulicę, ale w kierunku Karwin i dalej do centrum miasta. Trzecią opcją jest oczywiście pozostanie na Obwodnicy i pojechanie na wprost – do Gdańska lub dalej.

Drugi węzł, budowany w ramach inwestycji powstaje w miejscu, w którym Obwodnica Trójmiasta przebiega nad ul. Nowowiczlińską. Jego głównymi użytkownikami mają być osoby podróżujące do i z Dąbrowy, które wyjeżdżając z dzielnicy, będą mogły dostać się na Obwodnicę Trójmiasta bez konieczności korzystania z głównej arterii, jaką jest ul. Chwaszczyńska. Tu również trwają prace nad budową filarów pod dodatkowy pas jezdni na Obwodnicy Trójmiasta oraz zjazdami i wjazdami na nią. Są to jednak konstrukcje mniejsze niż w przypadku opisywanego Węzła Wielki Kack.

fot. Michał Puszczewicz
Na zdjęciu Węzeł Wielki Kack z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta oraz przygotowanymi nasypami pod drogi zjazdowe i wjazdowe. Widąć również wznoszone filary pod przyszłe estakady. Po lewej stronie widoczne osiedle Fikakowo. W dole zdjęcia obecny zjazd z obwodnicy w ulicę Chwaszczyńską. // fot. Michał Puszczewicz

NASADZENIA ZIELENI

Jednym elementów prac przygotowujących grunt pod budowę Trasy Kaszubskiej była niestety wycinka drzew i krzewów. Jednak gdyński Wydział Ogrodnika Miasta w porozumieniu ze GDDKiA wypracował rozwiązanie, dzięki któremu w końcowych etapach inwestycji straty w roślinności zostaną zrekompensowane. Odbędzie się to za sprawą nasadzeń nowych drzew i krzewów.

- GDDKiA była otwarta na nasze sugestie i przyjęła proponowane rozwiązania w takim kształcie, aby były spójne z zielenią projektowaną na terenie miasta. Dotyczy to zwłaszcza najbardziej reprezentacyjnej przestrzeni z całego zakresu inwestycji, jaką jest węzeł drogowy Wielki Kack - mówi Tadeusz Schenk, naczelnik Wydziału Ogrodnika Miasta. - W efekcie końcowym nowe nasadzenia zostaną wykonane w formie swobodnie rozmieszczonych drzew i krzewów gatunków rodzimych, występujących obecnie na tym terenie.

W miejscach styku trasy pojawią się tzw. strefy ekotonowe, pełniące funkcje ochronne, głównie przed emisją pyłów, gazów i spalin. W tym miejscu nasadzone zostaną odporne na trudne warunki drogowe gatunki krzewów. Będzie to ponad 6500 głogów, dereni i śliw. Na obszarze planowanych nasadzeń szata roślinna spełni funkcję krajobrazową, ochrony przed hałasem, zanieczyszczeniem powietrza i wiatrem.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także

Najnowsze