Co nowego

Gdyński „Plastyk” z nową patronką

Mat. prasowe „ART 39

Mat. prasowe „ART 39"

W piątek, 24 września w sali wystawienniczej „ART 39” przy ul. Orłowskiej 39 odbędzie się uroczystość nadania Państwowemu Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni imienia Magdaleny Abakanowicz. Wydarzeniu będzie towarzyszyć wernisaż prac artystki. Z powodu obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią w piątkowej uroczystości mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które otrzymały zaproszenia.


Nadanie Państwowemu Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni imienia Magdaleny Abakanowicz to wyraz uznania dla dokonań tej wybitnej artystki i osoby przecierającej nowe szlaki, która konsekwentnie dąży do obranego celu. To również podkreślenie jej związków z gdyńską szkołą, zaakcentowanie pierwszych, młodzieńczych fascynacji rzeźbiarki. Nieugięta postawa artystki, wytrwałość i nieustępliwość oraz twórcza pasja mogą służyć za wzór dla gdyńskiej młodzieży, która śladem Abakanowicz wkracza na drogę szeroko pojętej sztuki.

Artystka niepokorna

Archiwum prywatne, dzięki uprzejmości Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.
Archiwum prywatne, dzięki uprzejmości Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego

Magdaleny Abakanowicz
nie trzeba przedstawiać. To wybitna artystka o niepowtarzalnej skali talentu i twórczej wyobraźni. Cechująca się niezwykłą odwagą w przekraczaniu konwencjonalnych granic rzeźby, tradycyjnych technik i tworzeniu unikalnych rozwiązań. To postać o fundamentalnym znaczeniu dla polskiej i światowej sztuki.

Abakanowicz urodziła się w 1930 roku w Falentach pod Warszawą. Przeżyła niełatwą, wojenną młodość. To był czas trudnych doświadczeń, naznaczonych niepokojem, lękiem o przyszłość rodziny i bliskich.

W powojennej Polsce rozpoczęła naukę w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni. To właśnie tutaj w 1947 roku stawiała pierwsze artystyczne kroki i rozpoczęła przygodę ze sztuką, która wkrótce wypełniła całe jej życie.

Zaraz po maturze rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, ale wkrótce przeniosła się do Warszawy, gdzie z uporem walczyła o swobodę twórczej wypowiedzi. Studia nie zapisały się w jej pamięci jako beztroski, radosny okres. Był to czas wielu wyrzeczeń i trudności. 

Tuż po dyplomie na krótko zajęła się malarstwem, ponieważ niebawem odkryła inną, własną drogę twórczą. Jej oryginalne prace po raz pierwszy zauważono w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie. Zaprezentowała tam jeszcze płaską tkaninę, wzbudzając zainteresowanie i kontrowersje.

Trzy lata później przestrzenne tkaniny Abakanowicz wzbudziły prawdziwą sensację na Międzynarodowym Biennale w São Paulo i przyniosły jej złoty medal, który otworzył drogę do międzynarodowych wystaw i uczynił z niej artystkę znaną oraz rozpoznawalną.

Abakanowicz stworzyła swoją własną, oryginalną technikę – zatarła, dotychczas bardzo wyraźną, granicę między rzeźbą a tkaniną artystyczną. Z barwionego, sizalowego włókna wykreowała monumentalne, tajemnicze obiekty, pobudzające wyobraźnię, budzące różnorodne skojarzenia i interpretacje.

Abakany (nazywane tak od nazwiska artystki) przypominają monstrualne, abstrakcyjne, organiczne formy. Swoją twórczością Abakanowicz udowodniła, że nie warto pochopnie ulegać wpływom, modom i obowiązującym trendom. Samemu można wyznaczać cele i kierunki własnych poszukiwań. Tej regule pozostała wierna do końca.

– Będę zapewne zawsze porzucać jedne techniki i materiały na rzecz drugich (…). Najciekawiej jest posługiwać się techniką, której się jeszcze nie zna, i budować formy, których się jeszcze nie zna – mawiała artystka.

Magdalena Abakanowicz ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz stałych realizacji w przestrzeni publicznej. Jej prace można zobaczyć m.in.: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, na Biennale w Wenecji, w Pawilonie Polskim w Wenecji, na Biennale International de la Tapisserie w Lozannie, w Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu oraz w wielu innych miejscach.

Prace artystki znajdują się w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie, m.in. w: Muzeum Narodowym w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku czy Museum of Modern Art w Kioto.

Artystka zdobyła także wiele nagród i wyróżnień. Została odznaczona m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Warto pamiętać, że oprócz działalności stricte artystycznej wychowywała i kształciła również młode pokolenia twórców, których uczyła samodyscypliny, konsekwencji, siły, wytrwałości i miłości do sztuki. W 1979 roku Abakanowicz otrzymała tytuł profesora.
 
Wystawę prac artystki będzie można zobaczyć od 25 września do 31 października przy ul. Orłowskiej 39 w Gdyni. Znajdą się na niej m.in. prace z kolekcji fundacji Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Galerii Starmach i Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Kuratorem gdyńskiej wystawy jest Aleksandra Szwarc. Patronat honorowy nad wystawą objęli: minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu – Piotr Gliński, Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego oraz prezydent Gdyni – Wojciech Szczurek.

Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na facebookowym profilu „ART 39”.

 
Źródło: Aleksandra Szwarc, historyk sztuki

  • ikonaOpublikowano: 22.09.2021 09:30
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 22.09.2021 18:55
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze