Co nowego

Nauta na Europort

Stoisko Stoczni Remontowej Nauta na targach Europort w Rotterdamie. Źródło: gospodarkamorska.pl

Stoisko Stoczni Remontowej Nauta na targach Europort w Rotterdamie. Źródło: gospodarkamorska.pl

Ma 95 lat, jest najstarszą działającą w Polsce stocznią i wciąż chce się rozwijać. Stocznia Remontowa Nauta prezentowała się na zakończonych kilka dni temu targach Europort 2021 w Rotterdamie.

Targi Europort to uznane wydarzenie w branży morskiej. Tegoroczna, 40. edycja odbyła się w dniach 2-5 listopada w hali widowiskowo-sportowej Ahoy Rotterdam, i zgromadziła 800 wystawców z całego świata. Wśród nich znalazła się gdyńska stocznia. Jedne z największych w Europie targów poświęconych branży morskiej odbyły się po dwuletnim zastoju spowodowanym ogólnoświatowymi ograniczeniami wynikającymi z pandemii Covid-19.

Tematyka odbywających się od ośmiu dekad (co dwa lata) targów, związana jest przede wszystkim z remontami i budową statków, a także wyposażeniem okrętowym i usługami dla branży morskiej.

– Wśród uczestników targów są m.in. armatorzy, przedstawiciele stoczni, towarzystw klasyfikacyjnych oraz instytucji związanych z branżą morską. Szczególny nacisk obecnej edycji targów położony został na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, zmuszających armatorów do wykorzystania nowych technologii przyjaznych środowisku oraz cyfryzację wszystkich sektorów branży okrętowej, jako konieczność, wynikająca z trwających ograniczeń wywołanych pandemią – mówi w rozmowie z portalem gospodarkamorska.pl Monika Kozakiewicz, prezes zarządu stoczni Nauta. - Można się było u nas dowiedzieć wszystkiego: od remontów po konwersję wszelkiego typu jednostek pływających. Usługi naszej stoczni nie tracą na popularności na rynku Beneluksu, czego przykładem jest ostatni jednoczesny remont trzech statków armatora Wagenborg – dodaje Monika Kozakiewicz.

Czy udział Nauty w targach Europort przyniesie stoczni kolejne zlecenia? Na razie najstarsza polska stocznia nie narzeka na brak zleceń i cieszy się zaufaniem armatorów, takich jak jeden z najbardziej liczących się niemieckich armatorów - Briese Schiffahrt GmbH & Co. KG, który we wrześniu przyprowadził na remont do Gdyni kolejne swoje statki - m/v Amke oraz BBC Weser.

Historia obchodzącej jubileusz 95-lecia Stoczni Remontowej Nauta S.A. rozpoczyna się już w latach dwudziestych XX wieku i jest związana z budową miasta i portu w Gdyni. W 1922 roku Franciszek Letke otworzył w pobliżu obecnej ul. Waszyngtona pierwszy warsztat zajmujący się budową kutrów i łodzi rybackich. Oficjalnie za datę powstania firmy przyjmuje się dzień 7 października 1926 roku, kiedy to Rada Miejska w Gdyni podjęła uchwałę o budowie przemysłu stoczniowego. W dniu 9 maja 1927 r. grono polskich inżynierów: Witold i Zygmunt Andruszkiewicz, Stanisław Kisiel oraz Samuel Elper założyło prywatne przedsiębiorstwo o nazwie „Nauta" spółka z o.o., zlokalizowaną u nasady nabrzeża Śląskiego.

ikona

Najnowsze