Co nowego

Niewidoczne bilety za szybą auta? Nie #wGdyni!

Dezynfekcja parkomatu w Gdyni // fot. ZDiZ

Dezynfekcja parkomatu w Gdyni // fot. ZDiZ

22.01.2021 r.

Niewidoczny dla kontrolera bilet za płatne parkowanie ukryty za szybą zasypaną śniegiem? Brak drobnych do parkomatu? Takie historie to nie w Gdyni. Tutaj kierowcy wystarczy bilet elektroniczny, a płatność może uregulować kartą albo BLIK-iem. „Smart city” cały czas szuka udogodnień dla swoich mieszkańców.

 
W Strefie Płatnego Parkowania w Gdyni kierowca nie musi wracać z wydrukowanym biletem do samochodu i umieszczać go na podszybiu. Weryfikacja każdego pojazdu odbywa się automatycznie - kontroler sprawdza numer rejestracyjny urządzeniem skanującym. Dlatego tak ważne jest, aby numery tablic zostały prawidłowo wpisane w parkomacie.

-  W Gdyni weryfikacja opłaty za miejsce postojowe następuje na podstawie wpisania przez kontrolera numeru rejestracyjnego w urządzenie kontrolne. Nie trzeba mieć wydrukowanego biletu. Poza tym część naszych urządzeń posiada możliwość płatności jedynie kartą bankową oraz BLIK-iem. Bezgotówkowy tryb przyjmowania opłaty ułatwia dokonanie transakcji na przykład obcokrajowcom. W obowiązującym reżimie sanitarnym taki sposób płatności jest bezpieczniejszy dla mieszkańców. A ponieważ zdrowie gdynian jest najważniejsze - najczęściej używane w mieście parkomaty dezynfekujemy kilka razy dziennie - informuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
 
Gdyńska Strefa Płatnego Parkowania obejmuje około 2500 miejsc postojowych. Dodatkowo w jej obrębie znajduje się blisko 190 miejsc dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami, które są zwolnione z opłat. O ile posiadają kartę parkingową i korzystają z miejsc postojowych oznaczonych znakiem P-24 (czyli miejsc dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami) lub tabliczką do znaku T-29 (czyli w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby z niepełnosprawnościami o obniżonej sprawności ruchowej). Opłat parkingowych nie ponoszą też właściciele aut elektrycznych, a posiadacze samochodów hybrydowych typu PHEV mogą wykupić korzystny abonament.

Gdyńskie parkomaty


W mieście znajduje się między innymi 120 parkomatów zasilanych panelami solarnymi. Część urządzeń umożliwia płatności jedynie kartą bankową oraz BLIK-iem. Bezgotówkowy tryb przyjmowania płatności ułatwia dokonanie transakcji na przykład obcokrajowcom, którzy nie posiadają polskiej waluty albo kierowcom, którzy nie mają przy sobie drobnych. I co najważniejsze - w obowiązującym reżimie sanitarnym taki sposób płatności jest bezpieczniejszy dla mieszkańców. Statystyki wskazują, że gdynianie bardzo chętnie korzystają z bezgotówkowej formy płatności za parkowanie.

W minionym roku kierowcy zrealizowali około 2 071 168 transakcji za postój w Gdyni. Takie dane otrzymano na podstawie wydanych biletów oraz uiszczonych opłat mobilnych. Prawie połowa z tych płatności (47,9%) została uregulowana bezgotówkowo - kartą bankową lub aplikacją mobilną.

W 2020 roku co miesiąc około 1600 mieszkańców korzystało z preferencyjnego abonamentu umożliwiającego parkowanie w pobliżu miejsca zamieszkania, a 110 osób z abonamentów dla niepełnosprawnych. Ten ostatni pozwala kierowcy (na przykład ze schorzeniami ruchu) zaparkowanie pojazdu w specjalnie wyznaczonym miejscu.

Gdynia stara się zminimalizować zagrożenie zarażenia się COVID-19 i w tym celu - co najmniej trzy razy dziennie - każdy z prawie 200 parkomatów zlokalizowanych w Strefie Płatnego Parkowania jest dezynfekowany. Odkażane są wszystkie najczęściej dotykane elementy: klawiatura, wlot bilonu i komora wydająca bilet.

- Mając na uwadze pandemię i korzystanie z aplikacji do płatności w telefonach komórkowych - na przykład z mobiParking czy CityParkApp - zachęcamy mieszkańców do stosowania tego właśnie sposobu regulowania opłaty za postój w naszym mieście. Dzięki temu unikniemy na przykład kontaktu z panelem klawiatury parkomatu - apeluje Wojciech Folejewski, dyrektor ZDiZ w Gdyni.

Nowe biuro SPP dostępne dla każdego


Do tej pory mieszkańcy Gdyni załatwiali sprawy związane ze Strefą Płatnego Parkowania w siedzibie przy ul. Białostockiej 3. Od stycznia br. bezpośrednia obsługa gdynian oraz klientów strefy spoza miasta odbywa się w nowoczesnym biurze przy ul. Tadeusza Wendy 15. Nowa lokalizacja spełnia wysokie standardy dostępności - w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.

Na powierzchni 40 m2 zaprojektowano przyjazną przestrzeń obsługi, gdzie można m.in. wykupić abonament parkingowy. Do dyspozycji mieszkańców przygotowano 2 okienka kasowe oraz 3 stanowiska obsługi. Jednak teraz, w rygorze pandemicznym, działają maksymalnie 2 stanowiska, które zapewniają wymagany dystans społeczny. Jest też poczekalnia z 3 miejscami siedzącymi oraz stolik, przy którym każdy może na miejscu wypełnić odpowiedni wniosek.

Nowa siedziba to nie tylko wygodna strefa dla klientów, ale też nowy standard pracy dla zatrudnionych tam urzędników oraz kontrolerów. Pracownicy mają nowoczesne i optymalnie zaprojektowane biura oraz strefę socjalną. Taka przestrzeń podniesie komfort ich pracy, a to z pewnością przełoży się na wciąż ulepszany standard efektywnej i przyjaznej obsługi mieszkańców.

Każdy rodzaj abonamentu umożliwiającego postój w gdyńskiej SPP można również nabyć na stronie internetowej. Okazuje się, że z takiej formy zakupu korzysta co miesiąc około 120 osób.