Co nowego

Nowy pirs, więcej pasażerów w Trójmieście

To w tym miejscu rozpoczną się prace budowlane pod przyszły pirs Portu Lotniczego Gdańsk, fot. Kamil Złoch

To w tym miejscu rozpoczną się prace budowlane pod przyszły pirs Portu Lotniczego Gdańsk, fot. Kamil Złoch

Port Lotniczy Gdańsk, który obsługuje pasażerów z całego Pomorza przygotowuje się do rozbudowy. Spółka, której udziałowcem jest także miasto Gdynia we wtorek podpisała umowę na nowy pirs terminalu pasażerskiego. Za 26 miesięcy lotnisko powinno być gotowe na sprawne obsłużenie większej liczby pasażerów.

Korporacja Budowlana DORACO zajmie się budową pirsu na gdańskim lotnisku – oficjalnie podpisano umowę na realizację rozbudowy terminalu pasażerskiego. Nowy pirs będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T2 w kierunku zachodnim. Port Lotniczy Gdańsk zyska dzięki temu prawie 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w bardziej komfortowych warunkach.

- Podnosimy jakość obsługi pasażera. Powstanie dużo nowego, dobudujemy mniej więcej 1/3 tego terminalu, który obecnie posiadamy. Będzie to pirs, czyli takie budowlane „molo” w stronę Banina, zwiększamy liczbę punktów kontroli bezpieczeństwa. Będzie więcej taśm bagażowych. Myślę, że dzisiejsza infrastruktura przeniosłaby siedem milionów pasażerów w dobrym komforcie. Po wybudowaniu pirsu możemy mówić o dziewięciu milionach pasażerów w dobrym komforcie – zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.



Kto najbardziej skorzysta na rozbudowie? W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb przez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen.

Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.

Wykonawca, firma DORACO ma wybudować pirs wraz z pełnym wyposażeniem, co będzie kosztowało 255 milionów 229 tysięcy 228 zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które Port Lotniczy Gdańsk wyemituje przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Zgodnie z umową budowa pirsu ma potrwać 26 miesięcy i powinna się zakończyć w III kwartale 2021 roku.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 15.10.2019 15:14
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 15.10.2019 15:48
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze