Co nowego

Nowy trawler dla Duńczyków

Statek rybacki Ruth na Nabrzeżu Indyjskim w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Źródło: gospodarkamorska.pl

Statek rybacki Ruth na Nabrzeżu Indyjskim w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Źródło: gospodarkamorska.pl

Świątek, piątek czy niedziela w stoczni Karstensen Shipyard Poland praca nie ustaje. W ostatnią niedzielę, 17 stycznia zwodowano największy wyprodukowany tam do tej pory statek.


W Porcie Gdynia sypie grubymi płatkami śniegu. Po pokrytym kilkucentymetrową warstwą białego puchu nabrzeżu Indyjskim sunie z gracją i obraca się wokół własnej osi, niczym łyżwiarz figurowy, niemal 90-metrowej długości kadłub statku rybackiego o masie 2300 t. Na wielkokołowych platformach Scheuerle i Kamag wjeżdża na norweski barko-ponton UR5. Na nim wpływa do Stoczni Remontowej Nauta. Dopiero tu, w doku nr 4, zostaje zwodowany.

W stoczni Karstensen Shipyard Poland, będącej córką duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, nie ma możliwości tradycyjnego wodowania statków ze spektakularnym, charakterystycznym, wielkim pluskiem wody. Stocznia od 2018 roku dzierżawi od Vistal Offshore dwie hale produkcyjne przystosowane do produkcji kadłubów na nabrzeżu Indyjskim, które, jako nabrzeże portowe, nie jest przygotowane do wodowania statków. Stąd konieczność przeprowadzania takich akcji, jaka miała tu miejsce w ostatnią sobotę i niedzielę. W poniedziałek nowiutki trawler pelagiczny Ruth RG 264, czyli łowiący w toni, a nie przy dnie, przeholowano do nabrzeża Węgierskiego. Stąd wyruszy w lutym na holu do stoczni matki w Danii.

Zanim zamówiony przez duńskiego armatora Rederiet Ruth A/S​ statek wyruszy do kraju wikingów, zostanie jeszcze w Gdyni częściowo wyposażony.

- Przez nas zrobione są wszystkie główne systemy na statku i wstawiane są główne urządzenia. Właśnie trwa montaż silnika głównego o mocy 5000 kW i wyposażenia siłowni okrętowej, które możemy zamontować dopiero po zwodowaniu ze względu na ciężar statku i dopuszczalne obciążenia nabrzeża. Montujemy też część wind trałowych – mówi Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający stoczni Karstensen Shipyard Poland.

To duży statek jak na trawlery RSW (z system chłodzonej wody morskiej) – największy zbudowany do tej pory w stoczni Karstensen Shipyard Poland, która w 2020 roku zwodowała 7 jednostek. Oczywiście większe są trawlery przetwórnie. Ale Ruth nie będzie ryb przetwarzać, lecz w zbiornikach z zimną wodą o pojemności 3500 metrów sześciennych dostarczać je do przetwórni na lądzie.

Po końcowym wyposażeniu, rozruchach i próbach morskich wykonanych przez duńską stocznię armator będzie używał statku od czerwca 2021 roku - głównie do połowu śledzi, makreli i okowieli, czyli ryb z rodziny dorszowatych, na wodach Morza Północnego i Atlantyku.

Prace przy budowie nowej Ruth trwały w gdyńskiej stoczni od maja 2020 roku. To pierwsze wodowanie w tym roku. Obecnie w stoczni powstają kolejne cztery jednostki, przy których budowie pracuje około 300-400 ludzi.

Film z wodowania statku udostępnił portal gospodarkamorska.pl

Charakterystyka statku

- nr IMO - 9899337
- nr rybacki - HG 264
- armator - Ruth A/S
- stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Karstensens Skibsvaerft A/S, Skagen, Dania
- stocznia podwykonawcza - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba - Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o., Gdynia
- stoczniowy nr budowy - 463
- wodowanie - 17.01.2021
- położenie stępki - 07.05.2020
- zamówienie - 11.2019
- długość całkowita - 89,35 m
- długość między pionami - 80,80 m
- szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
- wysokość boczna do pokładu ochronnego - 9,60 m
- tonaż pojemnościowy brutto - 4200
- tonaż pojemnościowy netto - 1260
- moc napędu głównego - ok. 5000 kW
- wciągarki pokładowe - o napędzie elektrycznym
- stery strumieniowe - 2 × 950 kW, Brunvoll
- kombinowany pędnik chowany w kadłubie / poprzeczny tunelowy ster strumieniowy ("combi--thruster" / combi azimuth / tunnel thruster) - 1 × 1479 kW, Brunvoll
- system zbiorników z chłodzoną wodą morską (RSW) - 2 × 1500 kW + 80 kW, Johnson Controls
- system próżniowy - 3 × 66 kW / zbiorniki 3 × 3200 l
- klasyfikacja - DNV-GL

  • ikonaOpublikowano: 20.01.2021 15:25
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.01.2021 18:59
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze