Co nowego

O elektromobilności na Forum Innowacyjnego Transportu

Jedna ze stacji ładowania samochodów elektrycznych na skwerze Arki Gdynia // fot. Przemysław Kozłowski

Jedna ze stacji ładowania samochodów elektrycznych na skwerze Arki Gdynia // fot. Przemysław Kozłowski

03.06.2022 r.

Jak rozwijać miejską sieć ładowania samochodów elektrycznych? Na ten temat rozmawiali uczestnicy Forum Innowacyjnego Transportu. Spotkanie odbyło się w piątek, 3 czerwca w formule online. Wzięły w nim udział osoby, które interesują się  rozwojem transportu opartego o  napęd elektryczny. Nasze miasto reprezentował Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdyni.

 
Forum Innowacyjnego Transportu jest płaszczyzną dialogu dla podmiotów zainteresowanych elektromobilnością. Skupia samorządowców oraz przedstawicieli przemysłu samochodowego, przedsiębiorstw transportowych i usługowych, a także producentów autobusów i energii. Rozmawiają oni o bieżących wyzwaniach i elektryfikacji transportu.
 
W piątek, 3 czerwca podczas spotkania na platformie Zoom uczestnicy forum dyskutowali o tym, jak rozwijać miejską sieć ładowania samochodów elektrycznych. Jak podkreślali, to ważny temat, ponieważ w najbliższym czasie samochody spalinowe będą wypierane przez pojazdy elektryczne. 31 grudnia 2035 roku to prawdopodobnie ostatni dzień, w którym będzie można sprzedać nowe auto spalinowe na terenie Unii Europejskiej. Zatem za kilka lat ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności. Dlatego dostęp do tej usługi musi być szeroki.
 
Forum otworzył Marcin Korolec – prezes zarządu Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych.
 
– Spotykamy się w szczególnym momencie. Zbliża się chwila, kiedy będzie można powiedzieć, że era silnika spalinowego w Europie dobiega końca. Jednak żeby to mogło się wydarzyć, trzeba zrealizować cały szereg inwestycji. Infrastruktura do ładowania samochodów osobowych musi się rozwinąć. Żeby mówić o rozwoju elektryfikacji transportu, trzeba umożliwić osobom mieszkających w miastach, kamienicach czy domach wielorodzinnych łatwy i szybki dostęp do punktów ładowania – mówił Marcin Korolec, prezes zarządu Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych.
 
Następnie zaprezentowano kluczowe wnioski z najnowszego raportu Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych. Dotyczył on polityk miejskich w obszarze infrastruktury ładowania. W raporcie przeanalizowano modele rozwoju tej infrastruktury w Londynie, Oslo oraz Utrechcie. Na tej podstawie przygotowano rekomendacje dla polskich samorządowców.
 
Jak można przeczytać w raporcie, wszystkie trzy miasta traktują elektromobilność jako narzędzie, a nie cel. Mapują potrzeby i prowadzą dobry dialog z mieszkańcami, a także szybko reagują na ich potrzeby. I szczególnie na to powinni zwracać uwagę również polscy samorządowcy. Ważną kwestią jest również dopasowanie infrastruktury do potrzeb użytkowników, przygotowanie odpowiednich regulacji oraz poszukiwanie alternatywnych źródeł zasilania.
 
Cały raport można znaleźć na stronie Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych.

W górnym oknie: Maciej Korolec - prezes zarządu Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych i Hubert Różyk z Fundacji Promocji Projektów Elektrycznych. W dolnym oknie: Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdynia

Podczas spotkania głos zabrał również Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdyni. Przedstawił on wnioski z opracowania i realizacji miejskiego planu budowy ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
 
– W Gdyni do elektromobilności podchodzimy z entuzjazmem i realizujemy różne zadania z tego zakresu. Obecnie w naszym mieście mamy 70 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zainteresowanie operatorów jest jednak spore, dlatego mamy szansę na to, by do końca roku ta liczba wzrosła do 146 punktów. Pierwszy operator stacji ładowania pojawił się w Gdyni już w 2017 roku. Nawiązaliśmy dobrą współpracę z firmą Green Way, która nadal się rozwija, dzięki czemu powstają kolejne stacje ładowania. Miasto skupia się na tym, żeby stwarzać odpowiednie warunki, aby operatorzy chcieli działać właśnie u nas. Dobrym ruchem było ustalenie konkretnej stawki za dzierżawę miejsca postojowego i postawienie stacji. Kolejne rozwiązanie, które świetnie się u nas sprawdza, to, że dla dwóch punktów ładowania przeznaczamy trzy tradycyjne miejsca parkingowe. W ten sposób dbamy  o dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto w Gdyni mamy projekt pilotażowy –ładowanie z latarni. Prowadzimy go we współpracy z Energą Oświetlenie. To genialne rozwiązanie, bo nie budujemy nowych przyłączy. Ciekawym rozwiązaniem jest również nasza mobilna stacja ładowania pojazdów elektrycznych zasilana z trolejbusowej sieci trakcyjnej – mówił Maurycy Rzeźniczak z Wydziału Strategii Urzędu Miasta Gdyni.
 
W tym miejscu warto dodać, że Gdynia została uhonorowana przez organizatorów 3. edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” właśnie za zbudowanie pierwszej mobilnej ładowarki pojazdów elektrycznych zasilanej z trolejbusowej sieci trakcyjnej. To wspólna inicjatywa miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Zrealizowano ją w ramach dwóch projektów unijnych (EfficienCE oraz CAR). Co ciekawe, stacja wykorzystuje energię odzyskiwaną podczas hamowania pojazdów komunikacji miejskiej. Mobilna stacja ładowania ma dużą przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami – jej podłączanie nie generuje dodatkowych kosztów związanych z instalacją. Zaleta jest również mobilność stacji, co oznacza, że może być ona ulokowana w dowolnym miejscu, a przemieszczanie ładowarki pozwala uelastycznić sieć oraz dostosować ją do potrzeb użytkowników. W przyszłości urządzenie zostanie również uzupełnione o inteligentny system monitorowania energii. Dzięki temu będzie można kontrolować poziom zużycia energii w sieci trakcyjnej i wykryć tę niewykorzystaną.
 
Forum Innowacyjnego Transportu zakończyła seria pytań i dyskusja na temat poruszonych podczas spotkania kwestii.
 
Wydarzenie zorganizowała Fundacja Promocji Projektów Elektrycznych.