Co nowego

O wodorowej przyszłości #wGdyni

Uczestników konferencji powitała wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, fot. Kamil Złoch

Uczestników konferencji powitała wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, fot. Kamil Złoch

02.10.2019 r.

Po raz pierwszy w Gdyni pojawiło się auto osobowe napędzane wodorem, a w przyszłości na ulicach miasta pojawią się m.in. bezemisyjne autobusy. To lokalne założenia, a o perspektywach pojawiających się dzięki rozwojowi technologii wodorowej rozmawiali uczestnicy międzynarodowej konferencji PCHET 2.

Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni została zorganizowana po raz drugi przez Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Zgromadziła prawie 300 uczestników reprezentujących bardzo szerokie i różnorodne środowisko gospodarcze, naukowo badawcze i administracji samorządowej. Dyskusja dotyczyła m.in. zastosowania technologii wodorowych w transporcie i energetyce czy luk legislacyjnych i możliwości finansowania.

- Od spraw związanych z finansowaniem projektów technologii wodorowych po w ogóle samo zagadnienie technologii wodorowej, zagadnienia prawne związane z ich wdrażaniem w Europie i w Polsce. Bazujemy przede wszystkim na doświadczeniach europejskich, chcemy z nich czerpać. Po to właśnie jest ta konferencja, aby zwiększać wiedzę i świadomość na temat zastosowań technologii wodorowej, ale też stworzyć szanse na to, aby również w Polsce takie procesy zaczęły się toczyć – mówi Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.



Gdynia przyjazna dla technologii


Nieprzypadkowo gospodarzem konferencji została Gdynia, która zakłada w niedalekiej przyszłości wykorzystanie pojazdów napędzanych wodorem chociażby w komunikacji publicznej.

- Nasz plan to przede wszystkim czyste powietrze i wysoka jakość życia. Gdynia już teraz jest liderem zeroemisyjnego transportu i nie stało się to przypadkiem. Bardzo wcześnie wyczuliśmy trendy i bardzo szybko zaczęliśmy się przygotowywać do ich wdrożenia. Dziś wodór wydaje się pieśnią przyszłości, ale ta rewolucja dzieje się na naszych oczach i za chwilę stanie się zupełnie aktualna. Chcemy być gotowi, dlatego w Gdyni gościmy konferencję wodorową, już po raz drugi rozmawiamy o nowoczesnych pojazdach zasilanych wodorem, które kompletnie nie szkodzą naszemu środowisku – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Podczas konferencji uczestnicy mieli okazję sprawdzić w praktyce auto osobowe napędzane wodorem, które powstało z myślą o masowym użytkowniku – nową Toyotę Mirai.

Toyota Mirai z napędem wodorowym przed PPNT Gdynia, za kierownicą wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, fot. Kamil Złoch

Razem dla wodoru


Kulminacyjnym punktem było natomiast ogłoszenie przez Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych programu Pomorskiej Doliny Wodorowej. Program został zainicjowany podpisaniem deklaracji o współpracy szerokiego środowiska interesariuszy, którzy zadeklarowali udział i wsparcie programu. Sygnatariuszami deklaracji są:

  • Gmina Miasta Gdyni
  • Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych
  • Województwo Pomorskie
  • PKP Energetyka S.A.
  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
  • Rada Inteligentnej Specjalizacji Pomorza z obszaru Technologie off-shore i portowo-logistyczne (ISP1)
  • Rada Inteligentnej Specjalizacji Pomorza z obszaru Technologie ekoefektywne w produkcji, przesyle, dystrybucji i zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie (ISP3)
  • Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk, Gdynia, Sopot

Podpisanie deklaracji przez przedstawicieli stron
Podpisanie deklaracji przez przedstawicieli stron
Podpisanie deklaracji przez przedstawicieli stron
Podpisanie deklaracji przez przedstawicieli stron

Pomorska Dolina Wodorowa ma na celu stworzenie warunków do pełnego wdrożenia na Pomorzu transportu opartego o „zielony” wodór, czyli wodór uzyskany z odnawialnych źródeł energii. Wymiernymi rezultatami będzie realizacja projektu „Hy-way to Hel”, czyli organizacja transportu szynowego i morskiego do Helu zasilanego wodorem oraz uruchomienie ekosystemu zdolnego do dostarczenia minimum 2000 ton „zielonego” wodoru rocznie na potrzeby transportu publicznego. Program ma na celu również stworzenie potencjału do dalszej rozbudowy zdolności dostaw „zielonego” wodoru i wdrażania transportu opartego o wodór. Pomorska Dolina Wodorowa jest w pełni zgodna z Inteligentnymi Specjalizacjami Pomorza.

- To nie przypadek, że „Pomorska Dolina Wodorowa” jest powoływana w Gdyni. Jako samorząd przywiązujemy dużą wagę do spraw związanych z ochroną klimatu, stąd nasze poparcie dla wspólnych działań na polu rozwoju technologii i rozwiązań opartych na wodorze, przyjaznych środowisku. Obszarami jakie postrzegamy dla zastosowania technologii wodorowych to transport publiczny oraz  wykonywanie zadań komunalnych - powiedziała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka Spychała.

- Liczymy, że nasza inicjatywa stanie się silnym bodźcem do rozwoju technologii wodorowych w transporcie i energetyce, zwłaszcza wykorzystania zasobów energii elektrycznej z OZE nie tylko na Pomorzu, ale także zachęcimy inne regiony do podążania naszym tropem. Zachęcamy do skorzystania z naszych doświadczeń – powiedział Tomasz Pelc, członek Klastra, prezes zarządu firmy Nexus Consultants.

Sam Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Wodorowych powstał w 2017 roku. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Program będzie także oddziaływał na szereg innych obszarów, w tym prace badawczo-rozwojowe poprzez zaangażowanie polskich uczelni w tym szerokie wykorzystanie potencjału Politechniki Gdańskiej oraz otwiera możliwości stworzenia nowego zawodu technika i inżyniera o kompetencjach niezbędnych do budowy i eksploatacji instalacji wodorowych.

  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch
  • Międzynarodowa Konferencja PCHET 2 w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni, fot. Kamil Złoch