Co nowego

Obwodnica Metropolitalna coraz bliżej

Komputerowy render wizualizacji drogi ekspresowej

Fragment wizualizacji, którą Multiconsult Polska opracowało na podstawie koncepcji programowej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta z 2016 roku, fot. youtube.com / Multiconsult Polska

24.11.2020 r.

O krok bliżej do rozstrzygnięcia przetargu na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Z ofertami na budowę zupełnie nowego fragmentu trasy S6 od Chwaszczyna do Gdańska Południe zgłosiły się łącznie aż 22 firmy i konsorcja firm. Nowa droga przede wszystkim odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i częściowo może też zmniejszyć natężenie ruchu na głównych arteriach Gdyni.


Za nami otwarcie ofert na budowę wyczekiwanej w całym regionie drogi ekspresowej. Mowa o Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która razem z już powstającą Trasą Kaszubską nada nową jakość trasie S6, a gdynianom przyniesie efekt w postaci zmniejszenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta.

- To inwestycje drogowe, które znacząco odciążą główne arterie Trójmiasta, w tym i Gdyni, wyprowadzając też z miasta część tranzytu. Nie da się ukryć, że gdynianie już od dłuższego czasu odczuwali rosnące natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta. Rozwój drogi ekspresowej S6 będzie też silnym bodźcem do rozwoju dzielnic Gdyni wysuniętych na południowy zachód. Układ komunikacyjny naszego najbliższego regionu zmieni się w dużym stopniu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Dobre wieści są takie, że do przetargu rozdzielonego na dwa zadania (odcinek Chwaszczyno – Żukowo i odcinek Żukowo – Gdańsk Południe) w sumie wpłynęły aż 22 oferty od zainteresowanych firm i konsorcjów. Gotowość do realizacji każdego z zadań w formule „zaprojektuj i wybuduj” zgłosiło dokładnie po 11 oferentów. Trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową posiadającą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas. Łącznie to około 39 kilometrów.

Pierwsze zadanie, czyli budowę odcinka drogi ekspresowej od miejscowości Chwaszczyno do Żukowa wykonawcy wycenili na kwoty od 715 mln zł do 1 mld 121 mln zł. Zamawiający zamierza przeznaczyć na tę część 771 mln zł, a w tej kwocie zmieściły się firma Budimex oraz konsorcjum złożone z firm Mirbud i Kobylarnia. W przypadku drugiego zadania, czyli budowy węzła drogowego w Żukowie oraz odcinka od Żukowa do istniejącego węzła Gdańsk Południe razem z jego rozbudową wykonawcy złożyli oferty opiewające na kwoty od 776 mln zł do 1 mld 269 mln zł. Budżet GDDKiA to nieco ponad 864 mln zł, a w kwocie zmieściły się propozycje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia oraz firmy Polaqua.


Wizualizacja koncepcji programowej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta Multiconsult Polska z 2016 roku

Przed prowadzącą przetarg Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku teraz proces analizy ofert, który wyłoni najkorzystniejsze propozycje.

Przypomnijmy, że Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to nowy fragment drogi ekspresowej S6, który umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Jednym z głównym zadań nowej trasy będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina.

Dodatkowo inwestycja ma odblokować ruch w centrum Żukowa i Chwaszczyna oraz – przede wszystkim - częściowo odciążyć już wspomnianą istniejącą Obwodnicę Trójmiasta, z której w codziennych podróżach korzysta wielu mieszkańców Gdyni i okolic.

Obecnie trwają też postępowania przetargowe dla innych odcinków drogi S6 na Pomorzu – dla odcinka Leśnice (Lębork)Bożepole oraz dla drugiej jezdni obwodnicy Słupska.