Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni.  Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni. 
Co nowego

Od października stacja SKM Gdynia Grabówek ponownie otwarta

Stacja SKM Gdynia Grabówek. Po lewej stan obecny (fot. Przemysław Kozłowski), po prawej wizualizacja po renowacji (BPK Poznań)

Stacja SKM Gdynia Grabówek. Po lewej stan obecny (fot. Przemysław Kozłowski), po prawej wizualizacja po renowacji (BPK Poznań)

21.09.2022 r.

Trwają prace modernizacyjne przy stacjach SKM w Gdyni. To wymusza wprowadzenie zmian w ich funkcjonowaniu. Od 1 października pasażerowie ponownie będą mogli korzystać z przystanku Gdynia Grabówek. Z kolei stacja Gdynia Leszczynki zostanie tymczasowo zamknięta.


Spółka PKP SKM Trójmiasto podjęła się w tym roku modernizacji aż 4 stacji znajdujących się w Gdyni. Mowa o przystankach Grabówek, Leszczynki, Orłowo i Gdynia Główna. We wszystkich przypadkach remont obejmuje wymianę torów a także nawierzchni peronu. Na Grabówku, w Leszczynkach i Orłowie zaplanowano także zupełnie nowe wiaty.

Wraz z końcem lata prace remontowe wchodzą w kolejny etap. Zamknięta od kwietnia stacja Gdynia Grabówek zostanie ponownie otwarta dla pasażerów. Pociągi powrócą na nią w sobotę, 1 października. Otwarty zostanie również tunel pod peronem. Nie oznacza to końca robót. Potrwają one tu jeszcze kilka miesięcy, a zakończyć się mają w I kwartale 2023 roku. Nie będą jednak już na tyle zaawansowane, by było konieczne zamykanie stacji dla pasażerów.

Jednocześnie od 1 października, wraz z otwarciem stacji Gdynia Grabówek, zamknięty dla pasażerów zostanie przystanek Gdynia Leszczynki. Jest to spowodowane rzecz jasna pracami remontowymi, do których wykonania niezbędne jest wyłączenie stacji z eksploatacji. Przez około 2 tygodnie wyłączony będzie tunel pod peronem. Dojście do terenów po północnej stronie przystanku, a więc m.in. do bazy PKP Intercity i Polregio, będzie możliwe z pominięciem tunelu. O nowej trasie PKP SKM Trójmiasto poinformuje wkrótce.

Honorowanie biletów w pojazdach ZKM Gdynia


Na czas wyłączenia stacji Gdynia Leszczynki zapewnione będzie honorowanie biletów Taryfy Pomorskiej (ważnych w pociągach PKP SKM i POLREGIO) w autobusach i trolejbusach ZKM Gdynia.

Bilety będą honorowane na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Grabówek.

Będzie można korzystać z autobusów i trolejbusów tych linii, które jadą ulicami Chylońską i Morską (również na odcinku równoległym do Chylońskiej), a także z autobusów jeżdżących ulicą Hutniczą. Poniżej szczegółowy opis tras:
  • Chylonia Dworzec PKPGrabówek SKM (ul. Chylońską, ul. Morską i ul. Zakręt do Oksywia),
  • Chylonia CentrumGrabówek SKM (ul. Morską i ul. Zakręt do Oksywia),
  • MeksykańskaHutniczaEstakada (ul. Hutniczą i Estakadą Kwiatkowskiego, także ul. Pucką do / z przystanku Chylonia Krzywoustego, także ul. Meksykańską do / z przystanku Chylonia Dworzec PKP - os. Meksyk),
  • Hutnicza-EstakadaMorska - Estakada / Węzeł Żołnierzy Wyklętych (przez Estakadę Kwiatkowskiego).

Honorowanie obowiązuje przy przejazdach pomiędzy następującymi przystankami komunikacji miejskiej (ZKM w Gdyni):
  • Chylonia Dworzec PKP 01 / 02 / 04 / 06,
  • Pucka 01 / 02,
  • Leszczynki SKM 01 / 02,
  • Chylonia Centrum 01 / 02 / 04,
  • Wiejska 01 / 02,
  • Zamenhofa 01 / 02 / 04,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / 02,
  • Morska - Estakada 01 / 02 / 03 / 04,
  • Grabówek SKM 01 / 02,
  • Chylonia Dworzec PKP - os. Meksyk 01 / 03 (przystanki planowane),
  • Meksykańska 01 / 02,
  • Chylonia Krzywoustego 01 / 02,
  • Pucka - Hutnicza 01 / 02 / 03 / 04,
  • II Urząd Skarbowy 01 / 02,
  • Hutnicza - Stacja Paliw Lotos 01 / 02,
  • Hala „Makro” 01 / 02,
  • Hutnicza - Estakada 01 / 02 / 04.

Honorowanie jest całodobowe i obowiązuje w we wszystkie dni tygodnia.

Szczegóły prezentują również poniższe mapki i schematy.

mat. ZKM Gdynia
mat. PKP SKM Trójmiasto
mat. PKP SKM Trójmiasto
mat. PKP SKM Trójmiasto
mat. PKP SKM Trójmiasto

Jeżeli ktoś kupił już bilet na termin po 1 października ważny na podróż do/z przystanku Gdynia Leszczynki, może go zwrócić w każdej kasie PKP SKM, oczywiście bez potrącenia tzw. odstępnego.

SKM GDYNIA GRABÓWEK

Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku. Przez lata wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowił wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Teraz wszystko się zmienia.

Modernizacja stacji obejmuje m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m. Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.

Remont obejmuje także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych zaplanowano pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem.

Ponadto w rejonie stacji Gdynia Grabówek wymieniono tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowywana jest także sieć trakcyjna, w tym słupy wraz z fundamentami.

fot. Przemysław Kozłowski
Stacja SKM Gdynia Grabówek jeszcze przed rozpoczęciem remontu peronu // fot. Przemysław Kozłowski

SKM GDYNIA LESZCZYNKI

Modernizacja przystanku SKM Gdynia Leszczynki obejmie m.in. wymianę szyn i tłucznia na torach po obu stronach. Najbardziej pozytywne zmiany to jednak rozbiórka starego i budowa nowego peronu, a także wymiana istniejących wiat stacyjnych.

Nowy peron będzie mieć 200 metrów długości i zostanie niemal całkowicie zadaszony. Wiata ma mierzyć 193 metry. To znaczna zmiana w stosunku do obecnej konstrukcji. Istniejący dach ma bowiem jedynie 70 metrów i nie osłania przystanku nawet w połowie.

Konstrukcja peronu będzie wykonana z żelbetowych ścianek, a antypoślizgowa nawierzchnia dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Modernizacja peronu zakłada też wykonanie elementów małej architektury. Projekt będzie obejmować m.in.:
  • nowe zadaszenia nad windą oraz wejściem do przejścia podziemnego od ul. Chylońskiej,
  • ścieżki prowadzące, pola uwagi, pasy ostrzegawcze, oznakowanie strefy zagrożenia i oznakowanie schodów w obrębie peronu i dojść na przystanek,
  • montaż ławek, koszy na odpadki i wiatrołapów na peronie,
  • montaż tablic informacji pasażerskiej,
  • elementy informacji dla osób niewidomych i słabowidzących (tabliczki z informacją zapisaną alfabetem Braille’a lub pismem wypukłym).

Dodatkowo peron ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Pasażerowie, którzy mają problem z poruszaniem się, będą mogli skorzystać z wind.

fot. Sławomir Okoń
Stacja SKM Gdynia Leszczynki jeszcze przed rozpoczęciem remontu peronu // fot. Sławomir Okoń