Co nowego

Palcem po piasku. W SP 44 stworzyli interaktywną piaskownicę

Interaktywna piaskownica w SP 44 uczy podstawowych zagadnień z zakresu geografii i geologii. // fot. Paweł Kukla

Interaktywna piaskownica w SP 44 uczy podstawowych zagadnień z zakresu geografii i geologii. // fot. Paweł Kukla

W Szkole Podstawowej nr 44 w Gdyni powstał wyjątkowy projekt edukacyjny. To interaktywna piaskownica, która reaguje na ruch i pokazuje dzieciom różne formy ukształtowania terenu. Zmiana położenia piasku jest rejestrowana przez kamerę 3D. Gdyńska placówka to jedyna szkoła podstawowa na Pomorzu, która może pochwalić się takim urządzeniem.

Interaktywna piaskownica znajduje się w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 44 (ul. Sucharskiego 10) i od początku cieszy się sporym zainteresowaniem wśród uczniów. Dzieci mogą formować różne kształty – usypywać góry, formować doliny, kopać jeziora. Piasek jest doskonałym materiałem pozwalającym rozwijać wyobraźnię i twórczą aktywność, zapewniając jednocześnie wrażenia dotykowe, przekładające się na zdolności motoryczne, percepcję dotykową i koordynację ręka-oko. Dzięki takim sensorycznym zabawom, uczniowie mogą szybciej przyswoić wiedzę i poznać podstawowe zagadnienia z zakresu geografii i geologii.

Z inicjatywą stworzenia piaskownicy wyszła nauczycielka świetlicy, Paulina Ziep. Dzięki wsparciu męża i kadry pedagogicznej udało się zaprojektować i stworzyć projekt od podstaw. Używając dostępnych pod ręką materiałów nie tylko zredukowano koszt, ale udowodniono, że dzięki determinacji i kreatywności każdy jest w stanie stworzyć ciekawy i wartościowy projekt.

– Nasza świetlica jest miejscem, w którym wykorzystujemy nowe technologie. Ułatwiają one dzieciom poznawanie świata poprzez metody aktywizujące. Pomysł stworzenia interaktywnej piaskownicy zrodził się po przeczytaniu artykułu o innej szkole, która promowała u siebie w placówce taki sprzęt. Pomyślałam, dlaczego by nie spróbować zbudować takiej piaskownicy samemu – mówi Paulina Ziep, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 44 w Gdyni.
Interaktywna piaskownica w SP 44 w Gdyni. Na zdjęciu piaskownica widziana z góry, dzieci formują kształty. // fot. Paweł Kuklafot. Paweł Kukla

Jak działa interaktywna piaskownica?

Na całą konstrukcję składa się z kilka elementów: rzutnik cyfrowy, który wyświetla obraz na powierzchni piaskownicy, czujnik ruchu wykrywający zmiany na powierzchni piasku, laptop z niezbędnym oprogramowaniem oraz dodatkowymi grami edukacyjnymi i oczywiście piasek w drewnianej skrzyni.

– Interaktywna piaskownica to połączenie nowoczesnej projekcji interaktywnej z tradycyjną zabawą w piaskownicy. Przesypując piasek możemy zmieniać rzeźbę terenu, a za pomocą jezior, gór, wulkanów i dolin stworzyć wymarzone miejsce na Ziemi – podkreśla Andrzej Bodnar, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 44 w Gdyni. – Uczniowie przyjęli ten prezent na Mikołajki z wielką radością i entuzjazmem. Pozwalające rozwijać wyobraźnię i twórczą aktywność pomysły uczniów nie mają granic. Poprzez zabawę poznają pojęcia związane z geografią, geologią i hydrologią. Piaskownica ułatwia czytanie mapy topograficznej, przybliża znaczenie linii konturu, działów wodnych, a nawet topnienie pokrywy śnieżnej na szczytach gór – dodaje.
Na tym nie koniec. Już teraz szkoła zapowiada, że w planach jest stworzenie wirtualnego laboratorium chemicznego.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 08.12.2021 14:32
  • ikona

    Autor: Weronika Rozbicka (w.rozbicka@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.12.2021 16:26
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze