Co nowego

Paliwowy rekord w porcie

Noc. Statek przy falochronie, na którym znajduje się terminal do rozładunku paliw płynnych

Rekord przeładunku paliw w gdyńskim terminalu został ustanowiony przy rozładunku tankowca Hafnia Sunda, fot. PERN / mat. prasowe

23.11.2021 r.

Ponad 2 miliony ton paliw przypłynęły od początku roku do gdyńskiego portu i trafiły do bazy w sąsiednim Dębogórzu – to historyczny rekord, który podnosi poprzeczkę w kwestii przeładunków tej grupy towarów. Rekord ustanowiono podczas obsługi tankowca Hafnia Sunda, który transportował około 40 tys. metrów sześciennych oleju napędowego.


W porcie praca wre, a kolejne wyniki osiągają rekordowe poziomy. Tym razem sukces dotyczy specyficznej grupy towarów, którą są paliwa transportowane do Gdyni przez tankowce. W bazie paliw PERN w sąsiadującym z Gdynią Dębogórzu odnotowano w ostatnich dniach przekroczenie historycznego rocznego rekordu 2 milionów ton przeładowanych paliw, które dotarły na Pomorze drogą morską.

Rekord osiągnięto po rozładunku 184-metrowego tankowca Hafnia Sunda pod singapurską banderą w terminalu, który znajduje się na terenie Portu Gdynia. Na pokładzie jednostki do Gdyni przypłynęło łącznie 40 tysięcy metrów sześciennych oleju napędowego, który trafił do niedawno rozbudowanych zbiorników PERN.

Przypomnijmy, że w ramach zakończonych inwestycji dębogórska infrastruktura powiększyła się o dwa zbiorniki o pojemności po 32 tysiące m3. Trwa budowa kolejnego, a łącznie terminal produktów naftowych jest w stanie pomieścić obecnie blisko 260 tysięcy m3. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach rekord może zostać jeszcze wielokrotnie poprawiony, gdy uda się zmodernizować tzw. kolejowy front załadunkowy, wybudować nowe rurociągi i pompy oraz zautomatyzować część procesów.

Sprawny przeładunek paliw płynnych jest możliwy dzięki infrastrukturze technicznej Portu Gdynia – w tym celu działa tzw. Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia. Spółka reaguje też na większe rynkowe zapotrzebowanie. Przy falochronie znajduje się m.in. nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który oddano do użytku w pierwszej połowie 2020 roku. Port inwestuje też w rozbudowę terminala przez podwyższenie istniejącego Morskiego Ramienia Przeładunkowego R203. Już pod koniec maja tego roku ogłoszono przekroczenie liczby 1 miliona ton przeładowanych paliw, co zwiastowało pobicie historycznego rekordu jeszcze w 2021 roku.

Sam terminal produktów naftowych w Dębogórzu to kluczowe ogniwo zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Terminal umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata.