Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni.  Uwaga! 4-7 i 10.10 neutralizacja niewybuchu. Obowiązuje zakaz wchodzenia do wody na plażach morskich w Gdyni. 
Co nowego

Perełki z gdyńskiej stoczni trafiły na wystawę

Zbliżenie na fragment modelu statku, widoczna część pokładu

Wielozadaniowy „Westwood Rainier” – jeden ze statków, który opuścił Stocznię Gdynia i wypłynął w świat. Będzie można przyjrzeć mu się z bliska dzięki Narodowemu Muzeum Morskiemu, fot. Narodowe Muzeum Morskie / mat. prasowe

05.02.2022 r.

Zbiornikowce, trawlery, kontenerowce czy statki do transportu ładunków drobnicowych – wszystkie wybudowane w Gdyni. To nowe eksponaty Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Placówka pozyskała kolekcję modeli statków, które na przestrzeni lat powstawały w nieistniejącej już Stoczni Gdynia (dawniej Stoczni im. Komuny Paryskiej). Będzie można je zobaczyć na muzealnej wystawie. Dla byłych pracowników stoczni to okazja do zawodowych wspomnień.


36 różnych statków zbudowanych w Gdyni trafiło na muzealną wystawę – z tym że w mocno pomniejszonej wersji, która na pewno zachwyci zapalonych modelarzy. Zaciekawi też z pewnością wszystkich tych, którzy dołożyli cegiełkę do kilkudziesięciu projektów zrealizowanych w Stoczni Gdynia.

Modele przypomną historię gdyńskiej stoczni


Narodowe Muzeum Morskie chwali się nowymi nabytkami, które pozwolą zaprezentować stoczniową historię regionu. Ta kolekcja daje dość jasny ogląd na dorobek polskiego przemysłu okrętowego z drugiej połowy XX wieku.

– Zbiór ma istotne znaczenie dla dokumentacji najnowszej historii budownictwa okrętowego w Polsce, ponieważ znajdują się w nim pomniejszone, wierne kopie praktycznie wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie budowano we wspomnianym okresie w Gdyni – mówi Jakub Adamczak, kierownik Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.

Wszystkie modele mają spore rozmiary – niektóre nawet 2,5 metra długości! Wykonano je w skalach od 1:100 do 1:200 w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni. To tzw. formy redukcyjne. Jak informuje Narodowe Muzeum Morskie, już w maju tego roku część nowych nabytków będzie można zobaczyć na tematycznej wystawie czasowej w ładowni nr 2, która znajduje się pod pokładem statku-muzeum „Sołdek” w Gdańsku.

Model jednego ze statków zbudowanych w gdyńskiej stoczni, fot. Narodowe Muzeum Morskie / mat. prasowe
Model jednego ze statków zbudowanych w gdyńskiej stoczni, fot. Narodowe Muzeum Morskie / mat. prasowe

Kilkadziesiąt lat stoczniowych projektów


Modele statków „made in Gdynia” zostały zakupione przez muzeum pod koniec ubiegłego roku. Pomogło w tym 120 tys. złotych dofinansowania z resortu kultury. Wśród wspomnianych 36 modeli znajdziemy dokładnie odwzorowane jednostki, które od 1963 do 2002 roku opuszczały najpierw Stocznię im. Komuny Paryskiej, a później Stocznię Gdynia.

– Są to przede wszystkim zbiornikowce przystosowane do transportu ropy naftowej, chemikaliów lub skroplonego gazu, a także drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie, trawlery-zamrażalnie oraz samochodowce ro-ro, kontenerowce czy też budowane już na początku XXI w. uniwersalne wielozadaniowce – dodaje Jakub Adamczak.

Model jednego ze statków zbudowanych w gdyńskiej stoczni, fot. Narodowe Muzeum Morskie / mat. prasowe
Model jednego ze statków zbudowanych w gdyńskiej stoczni, fot. Narodowe Muzeum Morskie / mat. prasowe

Jakie statki znalazły się w kolekcji?
Między innymi zbiornikowiec typu B-557, który budowano w gdyńskiej stoczni w latach 80. W świat wypłynęły cztery jednostki tego typu, przystosowane do transportu ropy i substancji ropopochodnych. Były to statki „Eagle”, „Pernas Dulang”, „Beryl” i „Eliane”. Można się także przyjrzeć konstrukcji B-541, czyli masowcowi „Rio Purus”, samochodowcowi „Hual Transporter” czy wielozadaniowym jednostkom „Finnfighter” i „Westwood Rainier”.