Co nowego

Polska diaspora technologiczna pod okiem badaczy

fot. materiały promocyjne

fot. materiały promocyjne

Muzeum Emigracji w Gdyni oraz fundacja PLUGin Polish Innovation Diaspora zrealizowały projekt badawczy dotyczący Polaków i osób o polskich korzeniach zatrudnianych za granicą w nowoczesnych sektorach gospodarki. Pełen raport „E-migracja. Polska diaspora technologiczna” dostępny jest bezpłatnie online na stronie placówki.

Badania przeprowadzone w latach 2018 – 2019 podzielono na dwa etapy. Etap pierwszy stanowiły badania ilościowe w formie ankiety udostępnionej online na stronie projektu, zaś w ramach drugiego etapu przeprowadzono badania jakościowe z wykorzystaniem techniki indywidualnego wywiadu pogłębionego, które pozwoliły uzupełnić, poszerzyć i doprecyzować informacje o badanej grupie.

- To projekt, który został przeprowadzony w sposób innowacyjny zarówno co do treści, jak i co do formy. Tą formą była współpraca placówki publicznej jaką jest Muzeum Emigracji w Gdyni z fundacją PLUGin Polish Innovation Diaspora. To pierwsze tego typu i tak kompleksowo przeprowadzone badanie, które dostarcza nam – miastu, Polakom, ludziom biznesu – bardzo ciekawe dane – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.



Celem badań było pozyskanie informacji na temat Polaków i osób o polskich korzeniach zatrudnionych za granicą w nowoczesnych sektorach gospodarki, poprzez zebranie podstawowych danych dotyczących ich sytuacji życiowej i zawodowej. Ich zakres obejmował wymiar społeczno-demograficzny, zawodowy i rodzinny. Respondenci opowiedzieli na pytania dotyczące m.in. relacji społecznych na emigracji, poczucia tożsamości czy więzi z krajem.

- Badanie trwało dwa lata. W 2018 roku zrealizowaliśmy badanie ilościowe, gdzie przygotowaliśmy specjalną ankietę i dystrybuowaliśmy ją metodą kuli śnieżnej. W 2019 roku kontynuowaliśmy badanie w formie jakościowej, czyli wywiadów pogłębionych z przedstawicielami konkretnej diaspory. To opracowanie pokazuje obraz polskiej diaspory technologicznej w szerokim ujęciu. Analizujemy nie tylko życie zawodowe, ale kwestie stylu życia prywatnego, ewentualnego powrotu do Polski czy współpracy z polskimi instytucjami i przedsiębiorstwami – wyjaśnia Sebastian Tyrakowski, zastępca dyrektora Muzeum Emigracji w Gdyni.

Badaniami objęto polskich emigrantów, osoby o polskich korzeniach oraz polskich transmigrantów, ekspatów czy też współczesnych nomadów, którzy pracują za granicą w barażach technologicznych, innowacyjnych, kreatywnych, itp.

Z badań wynika, że większość reprezentantów polskiej diaspory technologicznej jest silnie nastawiona na rozwój siebie. To indywidualiści, którzy swoje życie podporządkowują celom zawodowym i biznesowym. Cechuje ich otwartość, ciekawość świata i łatwość nawiązywania kontaktów społecznych. Nie mają trudności z aklimatyzacją, co często związane jest z pasją do podróżowania. Wśród czynników wpływających na poziom zadowolenia z życia wskazują kulturę pracy, dobre zarobki, wysoką jakość życia i możliwość realizowania pasji. Nawiązują kontakty towarzyskie i zawodowe w oparciu o zbliżoną wizję świata i wartości, a nie narodowość. Większość badanych to „technologiczni kosmopolici”, co oznacza, że dziedzina, którą się zajmują nie wiąże ich z konkretnym miejscem na świecie. Związek emocjonalny e-migrantów z krajem jest jednak silny ze względu na relacje z bliskimi mieszkającymi w Polsce. Jednocześnie wielu respondentów czuje się zarówno Polakami, jak i Europejczykami czy obywatelami świata.

Projekt badawczy dotyczący Polaków i osób o polskich korzeniach zatrudnianych za granicą w nowoczesnych sektorach gospodarki zrealizowały Muzeum Emigracji w Gdyni oraz fundacja PLUGin Polish Innovation Diaspora / fot. Karol Stańczak
Badania potwierdzają, że skłonienie emigrantów wysoko wykwalifikowanych do powrotu będzie zadaniem trudnym. Co prawda o powrocie lub przeniesieniu się do Polski myśli prawie połowa respondentów badań ilościowych, lecz tylko co dwunasty badany ma w tym zakresie sprecyzowane plany.

Polska zaliczana jest do krajów rozwiniętych o wysokim dochodzie, jednak nie odznacza się zdolnością do konkurowania o talenty. Raport „Global Talent Competitiveness Index” sytuuje Polskę dopiero na 42 pozycji. Szczególnie nisko nasz kraj uplasował się, jeśli chodzi o kategorie „pozyskiwania mózgów”  (brain gain) – na 103 pozycji, a także „zatrzymywania mózgów”  (brain retention) – na 84 pozycji.

Transfer kapitału ludzkiego pochodzącego od polskiej diaspory powinien być realizowany przede wszystkim poprzez rozwój sieci umożliwiających współpracę, zarówno w obrębie diaspory, jak i pomiędzy nią a osobami, instytucjami i organizacjami z Polski. Zatem priorytetem w działaniach wobec dobrze wyposażonych w kapitał ludzki członków polskiej diaspory powinno być sieciowanie w obrębie grup branżowych i zawodowych oraz budowanie infrastruktury umożliwiającej nawiązywanie i rozwijanie kontaktów i relacji. Istotnym elementem tego typu działań powinno być stałe wspieranie polskich grup i organizacji zawodowych funkcjonujących zagranicą.

Pełen raport „E-migracja. Polska diaspora technologiczna” dostępny jest bezpłatnie online: www.polska1.pl

ikona

Najnowsze