W Porcie Gdynia zakończyły się trwające od września 2004 roku prace remontowe na Elewatorze Zbożowym – obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.Z uwagi na nieprzerwaną pracę przeładunkową Bałtyckiego Terminalu Zbożowego remont odbywał się w szczególnych warunkach bezpieczeństwa. Prace budowlane polegały na wymianie elewacji – skuto płytki elewacyjne z piaskowca ( sprowadzone w latach trzydziestych ubiegłego wieku z Włoch) i położono nową elewację, co prawda z innego materiału, ale wiernie odtwarzającą pierwotny wygląd obiektu. Z uwagi na zabytkowy charakter elewatora zbożowego wszystkie prace odbywały się pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Całkowity koszt remontu wyniósł ok.3,5 mln zł.Elewator zbożowy został wzniesiony w latach 30-tych XX wieku na Nabrzeżu Indyjskim wg projektu inżyniera Paszkowskiego. Do użytku został oddany w 1937 r. Był przeznaczony do obsługi eksportu i importu zboża oraz jego uszlachetniania. Do II wojny światowej, Terminal nastawiony był na eksport polskiego zboża, służąc jako magazyn tranzytowy krajom naddunajskim.Po wojnie gdyński elewator przejął znaczącą część importu zboża do Polski, a w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych także eksportu. W maju 1992 roku, rozpoczęła się gruntowna przebudowa wyposażenia technologicznego elewatora i infrastruktury nabrzeżowej. Drugi etap modernizacji rozpoczęto w lipcu 1996 roku, kiedy to wbito 195 pali pod nowe stalowe silosy o pojemności 14 tys. ton. W lipcu 1999 roku rozpoczęto prace projektowe dotyczące budowy magazynu podłogowego do składowania śruty o pojemności 25 tys. ton. Włączono go do eksploatacji wiosną 2001 roku. Inwestycja ta pozwoliła zwiększyć możliwości składowania w kompleksie elewatora do 52 tys. ton.foto. ZMPG-a S.A./T.UrbaniakElewator jest jednym z czterech obiektów gdyńskiego portu wpisanych do rejestru zabytków, obok Dworca Morskiego, przyległego Magazynu nr 1 i Magazynu H. Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. obsługuje wszelkiego rodzaju ładunki zbożowe i paszowe takie jak pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku, bobik; pasze: śruta sojowa, rzepak, wysłodki buraczane. W 2007 r. na BTZ przeładowano 719,1 tys. ton ładunków.Zobacz także Zabytkowy modernizm w gdyńskim porcie - artykuł Gazeta WyborczaLifting zbożowego elewatora - artykuł Dziennik Bałtycki Opublikowano: 31.01.2008 00:00 Autor: Jacek Freund