Co nowego

Portowe podsumowanie roku. Nowy rekord!

Zdjęcie lotnicze terminalu kontenerowego w Gdyni. Widoczne stosy kontenerów morskich, suwnice, statek MSC Gaia i rozładunek. Słoneczny dzień

Co roku rosną przeładunki w Porcie Gdynia - teraz to już łącznie ponad 28 milionów ton różnych towarów. Na zdjęciu rekordowo długi statek z 2022 roku, MSC Gaia, fot. Piotr Lewandowski / Tosem (z naszej facebookowej grupy Gdynia w obiektywie)

25.01.2023 r.

O około 5,6% więcej towarów przeładowano w minionym roku w Porcie Gdynia. Największe wzrosty to ładunki węgla i koksu oraz drewna, ale „rosły” też zboża i kontenery – pomimo ryzyka kryzysu po wybuchu wojny w Ukrainie. Portowe statystyki za 2022 rok, także te z Gdańska i Świnoujścia, podsumowano w Ministerstwie Infrastruktury.

 
W skali całego kraju, czyli kluczowych portów morskich w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie-Świnoujściu wzrost o około 18%, w przypadku samego Portu Gdynia – blisko 5,6% więcej towarów, które przeładowano w lokalnych terminalach.

Ministerstwo Infrastruktury zbiorczo podsumowało rok 2022 w portach, przedstawiając najważniejsze statystyki z ostatnich miesięcy. Co ważne – statystyki rekordowe, pomimo różnych trudności, z którymi borykał się w tym czasie sektor transportu.

Wojna nie zachwiała portami


Gdy w lutym zeszłego roku wybuchła wojna w Ukrainie, na rynku transportu morskiego zmieniło się dużo. Embarga na towary z Rosji (i częściowa blokada tych, które miały trafić do Rosji), niestabilna sytuacja wschodnich sąsiadów i ich eksportu czy niepewność co do dalszego rozwoju konfliktu groziły tym, że morski transport będzie musiał zwolnić.

Tak się jednak nie stało – we wspomnianych trzech polskich portach o strategicznym znaczeniu dla gospodarki przeładowano w 2022 roku łącznie aż 133 miliony ton towarów, przez co resort infrastruktury podsumował ten okres w dobrych nastrojach. To rekord, a wzrostowy trend trwa już od pięciu lat.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk (na zdjęciu) przedstawił łączny wzrost polskich portów o ok. 18% w statystyce przeładunków w 2022 roku, fot. Ministerstwo Infrastruktury / Facebook
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk (na zdjęciu) przedstawił łączny wzrost polskich portów o ok. 18% w statystyce przeładunków w 2022 roku, fot. Ministerstwo Infrastruktury / Facebook

- Rok był inny od pozostałych, bo sytuacja geopolityczna, wojna na Ukrainie, jak również embargo wynikające z tego tytułu zmieniło ruch towarowy, niemniej wzrost o 18% jest rzeczą naprawdę bardzo dobrą, bo przecież nie tylko węgiel, ale i pozostałe towary, które wpływały do portów przyczyniały się do tego wyniku – mówił podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom portów Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.


Port Gdynia nadal w górę


Rok 2022 był szczęśliwy także dla Portu Gdynia. Jak wskazują statystyki, także tutaj padł rekord – wszystkie lokalne terminale w ostatnich kilkunastu miesiącach przeładowały łącznie 28 milionów 196,7 tysięcy ton różnych ładunków. To o około 5,6% więcej niż w roku 2021, a jeżeli spojrzeć na statystyki szerzej, w perspektywie wielu lat, wzrosty są widoczne jeszcze wyraźniej.

Przeładunki łącznie w Porcie Gdynia w latach 2010-2022, mat. prasowe
Przeładunki łącznie w Porcie Gdynia w latach 2010-2022, mat. prasowe

- Wyniki z roku na rok, w perspektywie ostatnich siedmiu lat szły cały czas do góry, a w perspektywie dekady można powiedzieć, że ilość ładunków obsłużonych w porcie wzrosła dwukrotnie. (…) Najważniejszym wydarzeniem roku 2022 była największa, bo największej wartości, najdłużej trwająca umowa na 30 lat związana z dzierżawą terminala kontenerowego. Oferta złożona przez spółkę ICSTI, która już od 20 lat realizowała działania w Porcie Gdynia jest dla nas wyrazem tego, że Port Gdynia jest wiarygodnym partnerem do współpracy i wyrazem bezpieczeństwa dla całej branży transportu, spedycji i logistyki – podsumowywał podczas konferencji Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

Więcej statków, węgla, drewna i zbóż


Na to, że gdyńscy portowcy mogą otwierać przysłowiowego „szampana” przy podsumowaniu roku złożyło się kilka mniejszych sukcesów. W tym fakt, że do Gdyni zawijało w minionym roku coraz więcej statków handlowych, łącznie 4331 (o 2% więcej niż w 2021 roku). Najwięcej przybyło długich kontenerowców, masowców i jednostek ro-ro, czyli przystosowanych do transportu ładunków „na kołach” (np. wagonów kolejowych czy ciężarówek).

Co ciekawe, Port Gdynia stał się najważniejszym graczem na Bałtyku w kwestii przeładunków zboża – to obszar, który przeszedł w zeszłym roku spore przemiany m.in. przez problemy ukraińskich eksporterów, jednych z największych producentów tego surowca na świecie. Łącznie przeładowano około 4,7 miliona ton zbóż, co dało wspomniane pierwsze miejsce w basenie Morza Bałtyckiego.

- W najbliższym czasie planujemy rozstrzygnięcie kolejnego bardzo dużego przetargu, na koncesję na 30 lat operowania na terminalu zbożowym – zapowiedział prezes Portu Gdynia.

Wzrosty przeładunków w poszczególnych kategoriach towarów, mat. prasowe
Wzrosty przeładunków w poszczególnych kategoriach towarów, mat. prasowe

O sile i znaczeniu gdyńskiego portu decydował też jeden z najgorętszych tematów drugiej połowy roku, kluczowe dla bezpieczeństwa energetycznego Polski dostawy paliw kopalnych, gdy sytuacja na wschodzie wymusiła rezygnację z rosyjskiego węgla. To ogromne przedsięwzięcie, które decydowało o tym, czy gospodarstwom domowym uda się zaopatrzyć w niezbędny opał jeszcze przez falą mrozów.

- Największy udział we wzrostach w Porcie Gdynia miała grupa węgiel i koks. Porty stanęły na wysokości zadania, żeby w krótkiej perspektywie czasu te ładunki obsłużyć. To dzięki mobilizacji terminali. W przypadku Portu Gdynia podziękowania należą się terminalowi Hess, terminalowi OT i terminalowi Speed, które zintensyfikowały swoje działania tak, żeby osiągnąć poziom przeładowanego ładunku na poziomie 3,4 mln ton. Jest to spektakularny wzrost, o 174% w stosunku do roku ubiegłego – podkreślił Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

2023: będzie jeszcze więcej?


Przypomnijmy, że od dłuższego czasu w Porcie Gdynia toczą się też duże inwestycje infrastrukturalne – w tym realizowane wspólnie z Urzędem Morskim pogłębienie toru podejściowego i wewnętrznych akwenów, przebudowa portowej obrotnicy i modernizacje poszczególnych nabrzeży. Wszystko po to, żeby port mógł dalej się rozwijać.

Docelowo – aż do momentu, w którym do Gdyni będą mogły zawijać około 400-metrowe tzw. Baltimaksy, czyli statki o największych dopuszczalnych na Bałtyku wymiarach. Już w zeszłym roku coraz częściej można było obserwować jednostki o większych rozmiarach, w tym także nowego rekordzistę, czyli najdłuższy w historii Portu Gdynia kontenerowiec MSC Gaia (marzec 2022). Wszystko wskazuje zatem na to, że w miarę postępów przy kolejnych inwestycjach obroty portu powinny systematycznie rosnąć.