Co nowego

„Powiedz, jaką sprawę chcesz załatwić”. Gdyński voicebot pod lupą

Dr Sebastian Grabowski, ekspert z zakresu telekomunikacji i nowych technologii przyjrzał się w Gdyni wykorzystaniu voicebota - rozwiązania, po które miasto sięgnęło jako pierwszy samorząd w Polsce, fot. MiastoMiasto / YouTube

Dr Sebastian Grabowski, ekspert z zakresu telekomunikacji i nowych technologii przyjrzał się w Gdyni wykorzystaniu voicebota - rozwiązania, po które miasto sięgnęło jako pierwszy samorząd w Polsce, fot. MiastoMiasto / YouTube

Czy technologia może sprawić, że mieszkańcy łatwiej załatwią urzędowe sprawy i poczują się bardziej szczęśliwi? Wszystko wskazuje na to, że tak, a za przykład służy Gdynia. Nadmorskie smart city to główny temat nowego odcinka vloga MiastoMiasto, a pod lupę wzięto pierwszego w Polsce voicebota, który umawia mieszkańców na wizyty w urzędzie. Materiał jest dostępny w sieci, na kanale YouTube.


Od jesieni 2020 roku gdynianie, którzy chcą załatwić urzędowe sprawy i dzwonią do Gdyńskiego Centrum Kontaktu mogą skorzystać z głosowego asystenta. Ten pomoże zarezerwować najbliższy termin wizyty. To voicebot, czyli rozwiązanie obecnie dobrze już znane większości z nas m.in. z bankowych infolinii, ale w skali samorządu absolutnie innowacyjne. O tym, jak bardzo, dowiecie się z nowego odcinka internetowego vloga MiastoMiasto.

O inteligentnym mieście, czyli Gdyni


Rozwiązaniu z nurtu smart city, które w Gdyni pojawiło się jako pierwsze w Polsce przyjrzał się dr Sebastian Grabowski - ekspert d/s nowych technologii i telekomunikacji, który w sieci prowadzi kanały związane z rozwojem inteligentnych miast. A jeśli o smart city mowa, to „wszystkie drogi”, jak mówi sam autor, przyprowadziły go do Gdyni.

To właśnie tutaj MiastoMiasto przygotowało niespełna dziesięciominutowy materiał wideo o tym, jak nowe technologie mogą być wykorzystane w administracji publicznej, a konkretniej: właśnie na miejskiej infolinii. Odcinek miał swoją premierę w środę, 27 grudnia i jest aktualnie dostępny na kanale YouTube MiastoMiasto.


„GDYNIA Głos Przyszłości” - odcinek vloga MiastoMiasto na YouTube

- W tym mieście dowiecie się, jak wykorzystywać sztuczną inteligencję po to, ażeby ułatwiała ona kontakt z mieszkańcami, poprawiała procesy, automatyzowała pewien dostęp mieszkańca do spraw miejskich – zachęca już na samym początku dr Sebastian Grabowski, prowadzący vloga MiastoMiasto w odcinku poświęconym Gdyni.

Głosowy asystent w urzędzie. Pierwszy w kraju


„Witam w automatycznym systemie rezerwacji wizyty w Urzędzie Miasta Gdyni. Powiedz, jaką sprawę chcesz załatwić” - to fraza, która od jesieni 2020 roku wita gdynian dzwoniących na miejską infolinię (58) 626-26-26. Tak działa wspomniany miejski voicebot, czyli jeden z najbardziej praktycznych przykładów tego, jak samorząd (a przede wszystkim jego mieszkańcy) może skorzystać z nowej technologii w swojej codziennej pracy.

W końcu dlaczego drogi do umówienia wizyty w urzędzie nie może skrócić rozwiązanie, które na co dzień obsługuje też tysiące klientów banków, przychodni i firmowych infolinii? Potrzeba generuje rozwiązanie, a klucz to sięgnięcie po możliwości – Gdynia odważyła się wypróbować innowację firmy InteliWISE jako pierwszy samorząd w kraju.

Asystent głosowy pomaga rezerwować terminy, odciążając przy tym pracowników Gdyńskiego Centrum Kontaktu. Gdy zatem mamy pytanie, które wymaga poszukania odpowiedzi przez człowieka, łatwiej porozmawiamy z konsultantem. Tuż po starcie systemu obliczono, że voicebot może wyręczyć nawet troje ludzi pracujących na miejskiej infolinii, minimalizując przy tym nakłady do kosztu zatrudnienia jednej z nich.

W „gdyńskim” odcinku serii MiastoMiasto pojawiają się prezydent Wojciech Szczurek i wiceprezydent ds. innowacji, Michał Guć, którzy przybliżają ideę smart city w lokalnym wydaniu i opowiadają o dotychczasowych doświadczeniach z wykorzystywaniem technologii.

- Gdynia jest miastem odpornym i nowoczesnym. Odpornym, bo żyjemy dzisiaj w bardzo trudnych czasach, ale często te trudne czasy stają się inspiracją do niezwykłych rozwiązań i takich działań, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Gdyni, a jednocześnie otwierają drogę do wprowadzania nowych technologii – wyjaśnia w materiale prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

- Pierwszy samorządowy voicebot w Gdyni tak naprawdę wynikł z potrzeby chwili, a konkretniej: z kryzysu. Kiedy zaczęła się pandemia, liczba połączeń głosowych do Gdyńskiego Centrum Kontaktu w bardzo krótkim czasie wzrosła z 10 tysięcy miesięcznie do 40 tysięcy miesięcznie. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie był właśnie voicebot, bo dzięki jego wdrożeniu mieszkańcy, którzy chcą umówić wizytę w Urzędzie Miasta nie muszą oczekiwać na połączenie i pracownicy mogą obsługiwać inne, bardziej skomplikowane procedury, które wymagają udziału „żywego” człowieka – przypominał historię uruchomienia miejskiego voicebota Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Przypomnijmy, że za wprowadzenie pierwszego w Polsce urzędowego voicebota Gdynia została w 2022 roku wyróżniona w konkursie „Mocarze HiperAutomatyzacji” oraz wcześniej w konkursie „Innowacyjny samorząd”. Usługa uzupełniła cały zestaw innych możliwości, które udostępniono gdynianom dla usprawnienia korzystania z oferty ich miasta - Cyfrowy Urząd pomagający załatwić sprawy online, internetowy system rezerwacji wizyt w Urzędzie Miasta, czyli funkcjonalność zbliżona do roli voicebota czy Konto Mieszkańca, które daje dostęp do szeregu przydatnych funkcji związanych z usługami publicznymi (przedszkolami, infrastrukturą sportową itp.).

MiastoMiasto, czyli o nowoczesnych miejscowościach


Materiał „GDYNIA Głos Przyszłości” jest ogólnodostępny na kanale YouTube MiastoMiasto. Sama seria to internetowy cykl, którego materiały ukazują się m.in. na kanale YouTube, na Facebooku i Instagramie. Jego założycielem jest wspomniany doktor Sebastian Grabowski - ekspert d/s nowych technologii i telekomunikacji, a także wykładowca uniwersytecki, który zagłębia się w tematykę świata „internetu rzeczy” i inteligentnych miast.

W przygotowywanych przez siebie materiałach odwiedza różne miejsca w Polsce, rozmawia z ekspertami i samorządowcami oraz prezentuje przykłady tego, jak rewolucja technologiczna, której jesteśmy świadkami, wpływa na usługi publiczne, miasta i społeczeństwo.

  • ikonaOpublikowano: 28.12.2022 14:14
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.12.2022 15:11
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze