Co nowego

Prace w toku. Chwarznieńska będzie szersza

Na miejscu toczą się już prace ziemne - dzięki nim widać, gdzie będzie przebiegać nowa jezdnia, fot. Gdynia.pl

Na miejscu toczą się już prace ziemne - dzięki nim widać, gdzie będzie przebiegać nowa jezdnia, fot. Gdynia.pl

Pierwszych kształtów nabiera rozbudowywany odcinek ulicy Chwarznieńskiej, gdzie powstaną dodatkowe pasy ruchu, w tym kolejny buspas dla udrożnienia drogowych zatorów w dzielnicy. Zaglądamy na plac budowy jednej z największych miejskich inwestycji w tym roku. Choć zima w pełni, wykonawca intensywnie przygotowuje teren pod prace.


W połowie grudnia zeszłego roku – podpisanie umowy z wykonawcą, dziś – pierwsze prace już w toku. Na Chwarznie-Wiczlinie ponad trzy tygodnie temu ruszyła inwestycja, która zmieni sposób poruszania się po tej dzielnicy. To rozbudowa ulicy Chwarznieńskiej, która z kosztorysem sięgającym ponad 33 milionów złotych jest jednym z największych projektów realizowanych w tym roku w Gdyni.

Buspas, nowa jezdnia, parking i zieleń


Ciężki sprzęt rozpoczął od podstaw, czyli prac ziemnych. Dzięki nim już dziś widać ogólny zarys zmian, które zajdą w tym miejscu w ciągu kilku najbliższych miesięcy. A tych będzie sporo, bo przypomnijmy: odcinek ulicy Chwarznieńskiej od ronda przy ul. Wagnera aż do połączenia z Obwodnicą Trójmiasta zostanie rozbudowany o dodatkowe pasy ruchu, buspas, drogi dla rowerów, chodniki i duży parking przesiadkowy. Zakres obejmuje też posadzenie ponad 300 nowych drzew liściastych i kilku tysięcy krzewów. Uda się też przesadzić 13 dojrzałych jarzębów pospolitych.

Za wykonawcą – wyłonioną w przetargu firmą Strabag – już część prac ziemnych, rozbiórkowych i związanych z przebudową instalacji teletechnicznych. Ekipa budowlana pracuje praktycznie na całym obszarze inwestycji.

- To jedna z naszych najważniejszych inwestycji drogowych w najbliższym czasie. Mówimy o najdynamiczniej rozwijającej się części miasta, gdzie w szybkim tempie przybywa mieszkańców, a obecny układ drogowy wymaga nowych rozwiązań. Stawiamy na zrównoważony transport, tworząc kolejny odcinek, na którym zatory bez problemu ominie komunikacja miejska, a sami mieszkańcy będą mogli w łatwy sposób łączyć różne środki transportu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.


Pierwsze zmiany już widoczne


Koparki można zauważyć chociażby przy przejeździe obwodnicą, obok której pojawiły się wykopy pod zupełnie nowy łącznik ulicy Chwarznieńskiej. To tzw. korytowanie, na miejscu przygotowywany jest też teren pod budowę kanalizacji deszczowej.

Cięzki sprzęt przy pracach ziemnych - to początkowe etapy przygotowywania do budowy, fot. Gdynia.pl
Cięzki sprzęt przy pracach ziemnych - to początkowe etapy przygotowywania terenu do budowy, fot. Gdynia.pl

Jeden z najważniejszych i najkosztowniejszych elementów całego projektu, czyli dwupasmowa jezdnia od wysokości ulicy Krauzego do przystanku autobusowego „Tezeusza” powoli pojawia się na niezagospodarowanym dotąd terenie obok istniejącej drogi. Niedaleko zniknęła też już charakterystyczna skarpa, bo w jej miejscu w przyszłości będą poruszać się piesi, rowerzyści oraz kierowcy. Najpierw jednak wykonawca zajmie się tym, co zniknie pod ziemią, czyli instalacjami technicznymi i kanalizacją.

Wcześniej wyburzono też stare zabudowania obok ronda łączącego ulice Chwarznieńską ze Staniszewskiego oraz Dulina – również tutaj poszerzy się układ drogowy, który wyprowadza ruch z dzielnicy w kierunku centrum i Witomina. Większe prace ziemne mieszkańcy Chwarzna-Wiczlina widzą też przy rondzie łączącym Chwarznieńską z ulicą Wagnera, bo to właśnie tam – przy przystanku autobusowym „Chwarzno Polanki” - powstaje wspomniany parking typu park & ride, który ma pomieścić ponad 100 samochodów.

- Inwestycja jest wielowymiarowa. Projektującemu został wskazany cel, aby rozwiązać zarówno elementy strategiczne, jak i powstałe przez rozwój dzielnicy: nowe lokalizacje i podniesienie bezpieczeństwa przejść dla pieszych, wsparcie komunikacji miejskiej, a także usprawnienie w drodze do rozwijającej się szkoły przy ul. Jowisza. Całkowicie nowy ciąg dla ruchu samochodów dodatkowo będzie w części oddalony od ciągów pieszych i zabudowy. To co niezwykle cieszy, to tempo prac i porządek na placu budowy - mówi Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.

Utrudnienia? Na razie mieszkańcy nie muszą liczyć się z większymi zmianami w ruchu, ale w najbliższym czasie wykonawca zorganizuje m.in. kilka przewężeń w pobliżu połączenia z Obwodnicą Trójmiasta – tak, aby wykonać prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej i zapewnić dojazd na plac budowy.

Przypomnijmy, że zakładany termin zakończenia prac to sierpień tego roku. Rozbudowa ulicy Chwarznieńskiej na odcinku od ronda przy ul. Wagnera do węzła Chwarzno będzie kosztowała miasto dokładnie 33,3 miliona złotych brutto. Gdynia pozyskała na to zadanie także dofinansowanie w kwocie 5,5 miliona złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

  • ikonaOpublikowano: 07.02.2023 15:13
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 07.02.2023 16:20
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze