Co nowego

Cargo rowery coraz bliżej

Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl

Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl

09.08.2018 r.

Do końca sierpnia do gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni trafi 10 rowerów Cargo, czyli przeznaczonych do przewozu towarów i osób. Wszystko dzięki obecności Gdyni w projekcie CoBiUM. Będą mogły z nich korzystać szkoły, przedszkola, kurierzy urzędowi, służby komunalne, patrole interwencyjne zarządu dróg, będą mogły je również wypożyczać firmy prywatne działające na terenie Gdyni.
 
Do Gdyni trafi 10 rowerów, pięciu różnych rodzajów*. Będzie można sprawdzić, który z nich najbardziej pasuje do profilu prowadzonej działalności i najbardziej sprawdza się w gdyńskich warunkach. Rowery będą dwukołowe lub trzykołowe. Przestrzeń bagażowa w niektórych będzie zamykana, służąca do przewozu towarów albo otwarta, w której można przewozić np. dzieci na dedykowanych siedziskach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

Każdy rower jest wyposażony w napęd elektryczny, podręczny zestaw naprawczy i pokrowiec. Rękojmia na ramy rowerów wynosi 72 miesiące, a na silnik i baterię - 60 miesięcy. Ewentualne naprawy gwarancyjne muszą być wykonane w ciągu 9-14 dni. W wyniku przetargu dostawą rowerów zajmie się firma Neuteno z Krakowa. Zainkasuje za to 114 tys. zł.
 
W celu ułatwienia ich wypożyczania na stronie mobilnagdynia.pl pojawi się specjalny formularz. Projekt będzie trwał przez 3 lata, z rowerów będzie można korzystać przez cały rok.
 
We wrześniu ma ruszyć z kolei następny projekt w Gdyni - CityChangerCargoBike. Jego celem będzie otworzenie wypożyczalni rowerów cargo dla osób indywidualnych. W obu przypadkach korzystanie z rowerów będzie bezpłatne.  

Projekt CoBiUM – „Cargo Bikes in Urban Mobility” otrzymał dofinansowanie z Programu INTERREG Południowy Bałtyk (Zadanie 3.1: „Poprawa zintegrowanych zdolności zarządzania środowiskiem w celu ochrony i zrównoważonego użytkowania dziedzictwa naturalnego i zasobów”). Konsorcjum projektu tworzone jest przez Vaxjo (Szwecja), Gdynię, Słupsk, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmę Energiekontor z Bremy.

Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania roweru cargo jako ekologicznego środka transportu. Zakłada on zwiększenie świadomości w zakresie stosowania jednośladów wśród wybranych grup docelowych, a obejmować będzie trzy główne obszary zastosowań:

  • rowery cargo dla prywatnych użytkowników – np. transport dzieci, zakupy,
  • rowery cargo dla służb miejskich – np. czyszczenie ulic, zbieranie odpadów, poczta kurierska,
  • rowery cargo dla biznesu – logistyka, dowozy na krótki dystans, dostawy wewnątrz firmy.

Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 343,81 euro. Projekt ma charakter badawczo-innowacyjny i otrzyma dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych personelu, zewnętrznych usług i ekspertyz w ramach Programu INTERREG Południowy Bałtyk.

*Lista gdyńskich rowerów Cargo:

  • rower dwukołowy z przestrzenią bagażową z przodu, tzw. Long-john,
  • 2 rowery dwukołowe z przestrzenią bagażową z przodu, z zamykaną skrzynią ładunkową,
  • rower trójkołowy z przestrzenią bagażową z przodu, tzw. Trike,
  • 3 rowery trójkołowe z przestrzenią bagażową z przodu z uchylną ścianą przednią,
  • 3 rowery trójkołowe z przestrzenią bagażową z przodu, z zamykaną skrzynią ładunkową.

  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl
  • Na ulicach Gdyni pojawią się rowery cargo // fot. www.babboe.pl