Co nowego

Tor kolejowy na Stacji Kieszonka

Tor kolejowy na Stacji Kieszonka, fot. D.Waletko

Tor kolejowy na Stacji Kieszonka, fot. D.Waletko

11.05.2022 r.

W parku przy ulicy Starodworcowej zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Prace wykonano na zlecenie Rady Dzielnicy Wielki Kack. Fragment toru umieszczono w miejscu, w którym dawniej przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.

 
- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji. - Mimo kilku różnic staraliśmy się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem i ustawić go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki – podkreśla pomysłodawca ekspozcyji.
 
Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r. Inspiracja dla twórców kieszonki była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową. W geometrycznym układzie rabat i alejki parku można odnaleźć kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw, a stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi na myśl kolejową poczekalnię. Teraz do parku dołączyła ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.
 

Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kacku, fot.D.Waletko  Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kacku

 - Niezwykle cieszą mnie inicjatywy podejmowane przez radnych dzielnic, ich codzienna społeczna praca to nie tylko wspieranie i dopracowywanie inwestycji, organizacja wydarzeń, pomaganie placówkom edukacyjnym, ale także przybliżanie historii „małych ojczyzn” mieszkańcom, za co bardzo dziękuję – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
 
To nie koniec atrakcji w wielkokackiej kieszonce. W ramach kolejnego zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w 2021 r. w przestrzeni parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu, autorką jest pani Agata Lewandowska, również radna z Wielkiego Kacka.
 
- Rada Dzielnicy ze swojego budżetu rocznego chętnie przeznacza środki na dalsze doposażanie w elementy małej architektury i zieleń, obu parków przy ul. Starodworcowej. W tym roku zamierzamy również sfinansować wykonanie nasadzeń na pobliskim Placu im. 66. Pułku Kaszubskiego, znajdującym się przy pętli autobusowej obok Szkoły Podstawowej nr 20 - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący Zarządu Dzielnicy. - W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - podsumowuje przewodniczący.
Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kacku   Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kack, fot.D.Waletko  Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kacku, fot..D.Waletko   Tor kolejowy w Stacji Kieszonka w Wielkim Kacku, fot.D.Waletko

Po odwiedzeniu „Stacji Kieszonki” zapraszamy także do położonego nieopodal - parku im. Franciszka Ornassa, to zielony skwer znajdujący się przy ul. Starodworcowej – pomiędzy ulicami Nowodworcową i Solną, naprzeciwko Szkoły Podstawowej nr 20. Projekt obu parków przy ulicy Starodworcowej oraz sama ekspozycja nawierzchni torowej oprócz konkretnej inspiracji historycznej, była zrealizowana w myśl idei łączenia współczesnej przestrzeni publicznej z lokalną warstwą historyczną.