Co nowego

Trolejbus Ziutek ponownie w Gdyni

Ziutek powrócił na ulice Gdyni. Trolejbus ZiU-682B, który w latach 1975-1997 woził pasażerów gdyńskiej komunikacji, ponownie można spotkać w mieście. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej odrestaurowali pojazd, który wcześniej woził pasażerów ukraińskiego Łucka. Teraz z numerem bocznym 12096 trafi na zabytkową linię 326, wcześniej zostanie gwiazdą Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.



W ciągu 22 lat eksploatacji w Gdyni, na ulicach kursowały łącznie 103 pojazdy. Odrestaurowany pojazd jest zatem 104. Co ciekawe, u nas to jest już zabytek, ale jak się okazuje całkiem niedaleko są miasta, gdzie Ziutki wożą pasażerów regularnych linii - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Takim miastem jest ukraiński Łuck, gdzie dokładnie ten model kursował od 1984 roku pod numerem inwentarzowym 115. W uroczystej inauguracji uczestniczył zastępcą mera, Serhii Hrihorenko, dla którego wizyta była także okazją do nawiązania współpracy na płaszczyźnie gospodarczej z naszym miastem. W listopadzie ubiegłego roku Ziutka zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni Sp. z o.o., a pracownicy poddali pojazd gruntownemu remontowi. Efekt wizualny jest piorunujący, a podróż pozwala się przenieść w czasie, do momentu kiedy komfort jazdy nie był aż tak wysoki. Pojazd pięknie odrestaurowano, ale zachowane zostały także jego wszystkie właściwości jezdne. Prowadzi się go dokładnie tak samo jak kiedyś - przyznaje Andrzej Rogacki, który w latach 90-tych prowadził trolejbus o numerze bocznym 12097. Wewnątrz jest głośno, zdarza się, że czasem coś huknie i szarpnie, ale to dodaje uroku podróży - dodaje.

Odrestaurowany trolejbus ZIU-682B na ulicy Świętojańskiej, fot. Michał Kowalski

Zbudowany został na bazie modelu ZiU-9, który jest najdłużej i w największej liczbie (42 tys.) wyprodukowanym trolejbusem na świecie. Prototyp tego pojazdu powstał w 1966 r. w Zakładach im. Urickiego w mieście Engels w ówczesnym Związku Radzieckim. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1972 r. Pomimo upływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 są produkowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).

Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchu lewostronnego.

Odrestaurowany trolejbus ZIU-682B na pętli Orłowo Klif, fot. Michał Kowalski

Do Gdyni trolejbusy ZiU sprowadzono w 1975 roku, umożliwiając ponowny rozwój komunikacji trolejbusowej. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. W pewnym momencie było ich tak dużo, że czekały na swoją kolej eksploatacji na placu w Kolibkach (łącznie wprowadzono 103 sztuki – o numerach inwentarzowych w zakresach 12001-12099 i 12200-12203). Postój trwał zazwyczaj około roku - przypomina prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni. Poza naszym miastem, Ziutki eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w 2001 roku z ulic Lublina.

Trolejbus ZiU-9 oparty jest na stalowej, samonośnej konstrukcji. Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części, jednak osłabiało to konstrukcję pojazdu, dlatego w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Do napędu wykorzystano szeregowo-bocznikowy silnik prądu stałego typu DK210 o mocy 110 kW. Sterowanie silnikiem odbywało się za pomocą rezystorowo-stycznikowego układu regulacji prędkości – za pomocą tzw. wału kułakowego – co było rozwiązaniem nietypowym w pojazdach komunikacji miejskiej. Trolejbusy posiadały pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

Odrestaurowany trolejbus ZIU-682B na ulicy Świętojańskiej, fot. Michał Kowalski

Piktogramy przy drzwiach trolejbusa ZIU-682B, fot. Michał KowalskiTrolejbusy ZiU-9 były obarczone wieloma wadami. Główną z nich była delikatna konstrukcja nadwozia, skutkująca pękaniem ramy, szczególnie w ciężkich warunkach pracy. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające z bardzo słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej.

W związku z corocznymi obchodami Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu, Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni w najbliższa sobotę 17 września 2016 r. uruchomią bezpłatne dla pasażerów linie, w tym linię 301, którą na trasie Gdynia Dworzec Gł. PKP - Dworcowa - 10 Lutego - Świętojańska - Jana z Kolna - Gdynia Dworzec Gł. PKP, obsługiwać będzie pojazd o numerze bocznym 12096. Z kolei w niedzielę 18 września, pojedzie trasą zabytkowej linii 326.

Wnętrze trolejbusu ZIU-682B, fot. Michał Kowalski

Wnętrze trolejbusu ZIU-682B, fot. Michał Kowalski

Wiceprezydent Gdyni Marek Stępa podaje rękę merowi Łucka na tle trolejbusu ZIU-682B, fot. Michał Kowalski

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka - Spychała na uroczystej prezentacji odrestaurowanego trolejbusu ZIU-682B, fot. Michał Kowalski

Mer Łucka ogląda wystawę zdjęć trolejbusu ZIU-682B, fot. Michał Kowalski

Za kierownicą ZIU-682B pan Rogalski, który rozpoczynał pracę na tym modelu w latach 80-tych, fot. Michał Kowalski

Trolejbus ZIU-682B na ulicy Świętojańskiej, fot. Michał Kowalski

fot. Michał Kowalski

  • ikonaOpublikowano: 15.09.2016 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze