Co nowego

W 8 pytań dookoła miasta. Rozmowa z prezydentem Gdyni

Prezydent Wojciech Szczurek podczas rozmowy online

Prezydent Wojciech Szczurek podczas rozmowy online "W 8 pytań dookoła miasta". // fot. Sławomir Okoń

Prezydent Wojciech Szczurek był gościem spotkania z cyklu „W 8 pytań dookoła miasta”. Rozmowa odbyła się 18 marca na platformie Zoom. Redaktor naczelny Property Insider, Tomasz Szpyt-Grzegórski, pytał m.in. o działania, jakie podejmują samorządowcy, aby uczynić swoje miasta bezpieczniejszymi, zrównoważonymi środowiskowo, odpornymi na zmiany klimatyczne, bardziej sprzyjającymi integracji społecznej czy też atrakcyjniejszymi dla inwestorów i młodych talentów.

To już druga rozmowa w ramach cyklu „W 8 pytań dookoła miasta”, do którego zapraszani są prezydenci największych polskich miast. Wcześniej gościem ULI Poland był prezydent Katowic – Marcin Krupa. Rozmowę poprowadził Tomasz Szpyt-Grzegórski, redaktor naczelny Property Insider.

Zdjęcie planszy wyświetlanej przed rozmową z prezydentem.

Jakość życia w mieście i kluczowe dla rozwoju miasta branże


Rozmowa dotyczyła różnych aspektów życia miasta, m.in. działań samorządowców, które poprawiają komfort życia mieszkańców i zachęcają do zamieszkania właśnie tu, w Gdyni.

- Gdynia, jako miasto nowoczesne, rozwija się i szuka przede wszystkim obszarów do spełniania aspiracji swoich mieszkańców, a z drugiej strony chce być atrakcyjna dla osób tu przybywających i chcących tu zamieszkać. To sprawia, że czynnikiem determinującym nasze działania, ku rozwojowi miasta, jest troska o jakość życia w mieście - podkreśla prezydent Wojciech Szczurek. - Myśląc o jakości życia w mieście, należy pamiętać o działaniach miękkich, jak kultura. Gdynia znana jest z tego, że tworzy szeroką ofertę wydarzeń kulturalnych, począwszy od dużych projektów, jak Open’er, Ladie’s Jazz Festival, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, ale również i mniejszych, lokalnych inicjatyw, które są odpowiedzią na potrzeby i kulturalne aspiracje mieszkańców.
 
Gdynia przez długie lata była związana tylko i wyłącznie z gospodarką morską. Obecne niepewne czasy pokazują to, co samorządowcy wiedzieli już od dłuższego czasu - że istotna jest dywersyfikacja gospodarki. Jako miasto otwarte i nowoczesne, Gdynia w szczególności stawia na branże związane z innowacyjnością i nowymi technologiami. Mowa tu przede wszystkim o branży morskiej, nastawionej na zaawansowane technologie, cyfryzację i digitalizację, w tym branżę TSL. Istotna jest także branża BPO/SSC, zatrudniająca wysoko wykwalifikowanych specjalistów, mieszcząca się w nowoczesnych biurowcach klasy A i A+. W Gdyni jest ponad 170 tys. m2 powierzchni biurowej, a kolejne 55 tys. m2 w budowie. Nie należy zapominać także o branży MICE. Tylko w 2019 roku odbyło się w Gdyni ponad 2000 spotkań, kongresów, konferencji, w których uczestniczyło blisko 180 tys. osób.

Należy również wspomnieć, iż gdyńskie wsparcie dla przedsiębiorców w czasie COVID-19 uznane zostało za najbardziej innowacyjny w Europie projekt o charakterze gospodarczym. Program otrzymał nagrodę w kategorii „Gospodarka” w konkursie „Innowacje w polityce”, który organizuje wiedeński Instytut Innowacji w Polityce.

W roku 2019 Gdynia została uznana za „Polskie Miasto Przyszłości 2019/2020” dzięki potencjałowi ekonomicznemu, ludzkiemu i gospodarczemu wg rankingu fDi Intelligence. Warto nadmienić, iż od początku istnienia tego rankingu nasze miasto zajmuje w nim wysokie lokaty. W tym roku Gdynię sklasyfikowano na drugiej pozycji w kategorii „FDI Strategy – Rusing Cities” w ramach Global Cities of the Future 2021/2022.

Odpowiedź na zmiany klimatyczne w Polsce i na świecie


Podczas rozmowy nie mogło zabraknąć tak ważnego tematu, jakim są zmiany klimatyczne w Polsce i na świecie.

- Ważnym elementem jakości życia w mieście jest troska o środowisko. Mamy tu cały pakiet działań, które staramy się wdrażać, by jakość i troska o to środowisko były na najwyższym poziomie. Zmiany klimatyczne przybierają na sile, w konsekwencji czego Gdynia zdecydowała się na przygotowanie „Planu Adaptacji Miasta Gdyni do zmian klimatu do roku 2030” zawierający analizę skutków zachodzących zmian i określający działania, mające na celu zmniejszenie ich negatywnych konsekwencji - mówi prezydent Wojciech Szczurek.

Najważniejsze, praktyczne działania Gdyni w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu to: dekarbonizacja transportu publicznego m.in. poprzez zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów (elektrycznych, wodorowych) oraz priorytet dla tego nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego poprzez m.in. budowę buspasów. W ramach tego działania miasto jeszcze w tym roku zakupi 24 nowoczesne elektrobusy wraz ze stacjami ładowania. Łączna wartość tego projektu to blisko 100 mln zł.
 
Nacisk kładziony jest także na dekarbonizację budynków poprzez ich termomodernizację i wzrost efektywności energetycznej. Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej trwa już od 2007 roku. Do końca 2022 roku obejmie ona 33 budynki, w tym 32 oświatowe. W przyszłości termomodernizacji zostaną poddane kolejne placówki oświatowe oraz większość przedszkoli publicznych, których łącznie jest 45.
 
Gdynia podejmuje szereg działań mitygacyjnych i adaptacyjnych, w szczególności zmierzających do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, a więc ograniczających efekt cieplarniany. Istotna jest tu likwidacja pieców węglowych. W roku 2020 uruchomiono program likwidacji pieców węglowych w zasobie komunalnym. Według danych z 1 stycznia 2020 roku znajdowały się one w 533 mieszkaniach komunalnych. W ubiegłym roku zlikwidowano 132 piece, na co z budżetu miasta przeznaczono 4 mln zł. Jednocześnie miasto podtrzymuje deklarację złożoną publicznie, że wraz ze startem tego projektu ostatni piec w zasobie komunalnym zniknie w 2023 roku. Dodatkowo kontynuowano program dotacji dla mieszkańców zmieniających źródło ogrzewania w swoich prywatnych mieszkaniach. Dzięki temu w 2020 roku udało się zlikwidować 101 pieców. Kolejne 55 wymieniono dzięki dotacji z rządowego programu „Czyste powietrze”.

W tej chwili Gdynia realizuje także duży projekt związany z retencją i odprowadzaniem wód opadowych w ramach odtwarzania Potoku Wiczlińskiego. Prace powinny zakończyć się w tym roku, a ich koszt to ponad 50 mln zł.

Warto dodać, że w marcu tego roku Gdynia dołączyła do Green City Accord jako pierwszy i póki co jedyny samorząd w Polsce, a także 25. miasto z obszaru całej Europy. Podstawą działania jest troska o środowisko w różnych aspektach. W ramach tej inicjatywy pojawia się możliwość finansowania zielonych inwestycji, a także dostęp do przydatnej wiedzy technicznej.

Elektromobilność i transport publiczny w Gdyni


Z troską o środowisko związany jest przede wszystkim temat transportu publicznego w mieście. Jego docelowy model jest wynikiem przyjętej polityki zrównoważonej mobilności (Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), która zakłada zapewnienie akceptowalnych przez pasażerów warunków dla wszystkich form przemieszczania się w mieście, przy jednoczesnym dążeniu do redukcji ruchu samochodowego poprzez zachęcanie do podróżowania alternatywnymi do samochodu środkami transportu, co można osiągnąć dzięki poprawie warunków podróżowania pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu zbiorowego.

- Wszyscy mamy świadomość, że nie tylko w Polsce, ale i na świecie, kryzys związany z pandemią, przyczynił się do cofnięcia wielu procesów i dobrych nawyków związanych z transportem, które staraliśmy się od dawna rozpowszechniać. Mamy nadzieję, że jak najszybciej uda nam się wrócić do dobrych trendów. Zauważamy także, że mieszkańcy polskich miast bardzo kochają samochody. W Gdyni na tysiąc mieszkańców mieliśmy zarejestrowanych 650 samochodów osobowych. Są to dane z końca 2020 roku. Dla porównania, w Londynie było to 340, w Berlinie 320. To pokazuje, jak wielkie wyzwanie stoi przed nami. Możemy to zmienić, tworząc bardzo nowoczesny system transportowy, oparty o punktualny i nowoczesny tabor – mówi prezydent.

Aby zatrzymać wspomniany negatywny trend wywołany pandemią, miasto stawia sobie za cel odbudowanie zaufania pasażerów poprzez m.in. wprowadzanie na terenach rozwojowych nowych linii autobusowych i trolejbusowych, a także budowanie przy przystankach kolejowych nowych węzłów integracyjnych wyposażonych w systemy informacji parkingowej i informacji pasażerskiej.

Gdynia od 2018 roku zabiega, aby paliwo wodorowe było energią wiodącą tak, by w mieście funkcjonował w przyszłości zero emisyjny transport publiczny. Miasto stało się członkiem Klastra Technologii Wodorowych, a także podpisało umowę z firmą Lotos S.A. na dostarczanie wodoru. Gdynia postrzega wodór jako ewidentną energię przyszłości, która będzie wykorzystywana również jako paliwo do promów, pociągów czy lokomotyw przetokowych. Strategia rozwoju elektromobilności do roku 2035 zakłada także rozbudowę sieci stacji ładowania dla samochodów elektrycznych w łatwo dostępnych punktach w centrum Gdyni, a także realizację tzw. hubów szybkiego ładowania, czyli stacji o dużej mocy ładowania - od 150 do 350 kW.

Istotne dla miasta jest także usprawnienie ruchu rowerowego. Główny cel to osiągnięcie min. 10% udziału ruchu rowerowego we wszystkich podróżach ogółem. Planowane jest zwiększenie spójności sieci tras rowerowych i poziomu bezpieczeństwa oraz tworzenie strefy uspokojonego ruchu drogowego – Tempo 30. Docelowo ma ona objąć całe Śródmieście, Wzgórze Św. Maksymiliana, Orłowo – okolice placu Górnośląskiego i tereny nadmorskie, a także ulice osiedlowe i te, na których jest wzmożony ruch rowerowy i pieszy. W planach jest również wznowienie działania systemu roweru miejskiego MEVO.

Priorytetowe inwestycje w mieście

Gdynia, wg. stanu na 31.12.2020 r., pokryta jest obowiązującymi miejscowymi planami w 31,45%. Biorąc pod uwagę, że prawie połowa powierzchni miasta to lasy czy tereny zamknięte oraz morskie wody wewnętrzne, procent powierzchni miasta, który posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wynosi 55,80%. Na dzień 25 lutego br. powierzchnia miasta objęta sporządzanymi planami wynosi 9,36%.

Biorąc pod uwagę opracowanie o nazwie „Analiza zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gdyni w okresie 2015–2019. Stan opracowań oraz program prac planistycznych 2019–2023”, przewiduje się, że w ciągu kolejnych 4 lat pokrycie planami miejscowymi osiągnie poziom 38,75%, a w następnych 8 latach - 41%.

Prezydent Wojciech Szczurek wymienił trzy kluczowe obszary do objęcia planami. Są to: obszar o powierzchni ok. 60 ha w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino, znajdujący się w rejonie ulic Chwarznieńskiej, Krauzego i Szewczenki, obszar w dzielnicy Śródmieście, w rejonie skweru Kościuszki, ulic Borchardta, Armii Krajowej oraz placu Grunwaldzkiego, a także obszar o powierzchni 93,37 ha, w dzielnicach Wzgórze Św. Maksymiliana i Redłowo, w rejonie al. Zwycięstwa oraz ulic Tetmajera, Kopernika i Redłowskiej.

Spotkanie online z prezydentem Wojciechem Szczurkiem odbyło się 18 marca na platformie ZOOM. Udział w nim był bezpłatny dla użytkowników, jednak trzeba było wcześniej się zarejestrować. Spotkania oraz całey cyklu „W 8 pytań dookoła miasta” organizuje polski oddział Urban Land Institute. To międzynarodowa organizacja non-profit prowadząca działania w zakresie badań i edukacji. Jej misją jest wytyczanie odpowiedzialnych sposobów planowania i rozwoju miast, sprzyjających tworzeniu i umacnianiu lokalnych społeczności. ULI zostało założone w Stanach Zjednoczonych w 1936 roku.

Kolejne spotkanie z cyklu „W 8 pytań dookoła miasta” organizowane przez ULI Poland odbędzie się 22 kwietnia. Gościem będzie prezydent Łodzi - Hanna Zdanowska.

  • ikonaOpublikowano: 18.03.2021 13:20
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.03.2021 17:14
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze