Co nowego

W drodze do centrum. Gdynia w projekcie SMACKER

fot. Magdalena Czernek

fot. Magdalena Czernek

06.03.2019 r.

Transport publiczny w Gdyni stale się rozwija. Nie tak dawno w mieście pojawiła się wewnątrzdzielnicowa linia autobusowa 272, a w regularne kursy wyruszyły nowe przegubowe trolejbusy. Kolejne innowacje są tylko kwestią czasu. Gdynia właśnie otrzymała wstępną pozytywną decyzję o dofinansowaniu projektu SMACKER.
 
Głównym celem projektu SMACKER (Soft Measures & Actions for behavioural Change and Knowledge to Embrace Rural Areas) jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnym a centrami miast. Finansowany ze środków Unii Europejskiej program skupia się na problematyce transportu. W ramach działań promowane mają być ekologiczne zachowania oraz budowa zintegrowanej oferty usług transportowych dla dzielnic oddalonych od centralnych punktów w mieście.
 
Do projektu SMACKER przystąpiła także Gdynia, starając się o uzyskanie dofinansowania. Obszarem pilotażowym objętym przez program ma być dzielnica Chwarzno-Wiczlino.
 
- To dzielnica, która prężnie i szybko się rozwija. Takie projekty to szansa na poprawę mobilności zarówno w miejscach objętych programem, jak i w całym mieście. W Gdyni wykorzystujemy każdą okazję do tego, by zdobywać środki na rozwojowe projekty – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
 
W dzielnicy zostanie podjęty szereg działań promujących transport zbiorowy, stanowiący alternatywę dla przemieszczania się samochodem.

- W pierwszej kolejności, we współpracy z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni, przeprowadzone zostanie badanie zachowań preferencji transportowych mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Opracowane wyniki będą podstawą do utworzenia planu mobilności dzielnicy, który wprowadzany będzie w formie działań pilotażowych. Będzie on podlegał stałej obserwacji i ewaluacji, ponieważ wiemy, że zmiany transportowe zachodzące w dzielnicach mają znaczący wpływ na centrum, a przez to na całe miasto - mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.
 
Wypracowane tym sposobem rozwiązania będą włączone do Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni. Obecnie, projekt znajduje się w fazie negocjacji i po uzupełnieniu wymogów, realizacja projektu rozpocznie się wiosną bieżącego roku i potrwa 3 lata.
 
Całkowity budżet projektu SMACKER wynosi ponad 2 mln 350 tys. euro. Dla Gdyni przewidziano wsparcie rzędu 220 tysięcy euro, co stanowić będzie 85% kosztów kwalifikowalnych. Gdynia stara się o dofinansowanie z unijnego programu INTERREG Central Europe w ramach priorytetu „Poprawa planowania i koordynacji regionalnego systemu transportu pasażerów dla lepszych połączeń krajowych i Europejskich sieci transportowych”.