Co nowego

Wodór jako alternatywa dla transportu publicznego

Gdyńskie trolejbusy i autobusy mogą być zasilane również wodorem // fot. arch. gdynia.pl

Gdyńskie trolejbusy i autobusy mogą być zasilane również wodorem // fot. arch. gdynia.pl

Pierwsza taka konferencja w Polsce. W Hotelu Nadmorskim spotkali się przedstawiciele Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Gdynia jest członkiem tej organizacji. Nasze miasto widzi szansę na wykorzystanie nowych technologii do wprowadzenia jeszcze bardziej ekologicznego transportu zbiorowego.

Głównym tematem konferencji jest wykorzystanie wodoru jako alternatywnego paliwa w gospodarce zeroemisyjnej. Prelekcje poświęcone są zagadnieniom z obszaru wytwarzania wodoru, magazynowania wodoru, a także jego zastosowania w energetyce oraz transporcie – w tym z wykorzystaniem ogniw paliwowych.
 
- Konferencja dotyczy wielu wątków wykorzystania wodoru. Nas, jako miasto, najbardziej interesuje wykorzystanie paliwa wodorowego, jako czystego źródła energii, przy tworzeniu ekologicznej komunikacji miejskiej. Zależy nam bardzo na ochronie środowiska, dlatego chętnie uczestniczymy w tego typu projektach - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


 
Celem klastra jest popularyzacja technologii wodorowych w Polsce poprzez przedstawienie szerokiego spektrum możliwych zastosowań wodoru w gospodarce, korzyści z tego wynikających oraz dyskusji o występujących barierach prawnych i technologicznych.
 
- Chcemy wykorzystać ogromy potencjał, jakim jest wodór. Polska jest jednym z największych jego producentów na świecie. Warto jest rozmawiać, aby wspólnie jak najlepiej ten potencjał wykorzystać - Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, koordynator Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych.
 
Miasto Gdynia już od 2017 roku uczestniczy w Programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) „Bezemisyjny Transport Publiczny”. To właśnie u nas możliwe jest wprowadzenie autobusów i trolejbusów z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. W kwietniu tego roku nawiązaliśmy współpracę z Grupą Lotos w kwestii badań i dążenia do umożliwienia dostaw czystego wodoru dla bezemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej.
 
Pojazdy zasilane wodorem uważane są dziś za ewentualną alternatywę do samochodów elektrycznych. Gaz ma znaleźć zastosowanie w transporcie, który potrzebuje dużych ilości energii na długich dystansach – co przy pojazdach czysto elektrycznych wymaga inwestycji w drogie i ciężkie baterie.
 
- Wodór to jedno z najbardziej atrakcyjnych alternatywnych paliw. Grupa Lotos od początku swego istnienia stosuje go w procesach petrochemicznych. Dzisiaj chcemy wodór zaoferować obywatelom. We współpracy z miastem Gdynia chcemy zaoferować gdynianom i turystom m.in. tankowanie w komunikacji miejskiej. Wodór jest nośnikiem czystej energii – mówi Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji Grupy Lotos. - Otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach Unii Europejskiej. Będziemy oczyszczać wodór tak, aby mógł on być wykorzystany jako paliwo. W pierwszej kolejności powstaną stacje wodorowe w Trójmieście i w Warszawie. Jako Polska jesteśmy białą plamą w kontekście wykorzystania wodoru jako paliwa. Można powiedzieć, że jesteśmy pionierami we wdrażaniu tego rozwiązania w kraju. Mamy nadzieję, że uda się nam to osiągnąć w ciągu najbliższych dwóch lat – dodaje.   
 
Członkami Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych są: Grupa LOTOS SA, Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, PGNiG, Sescom S.A., 99Rent, Automatic System Engineering (ASE), Biproraf, Nexus Consultants, SDC Sp. z o.o., Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), Żegluga Gdańska, MGS LAW (kancelaria prawna) oraz Gdynia.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 25.10.2018 14:30
  • ikona

    Autor: Lechosław Dzierżak (l.dzierzak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.10.2018 15:45
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Zobacz także

Najnowsze