Co nowego

Wygodniej dla pieszych, rowerzystów i pasażerów w Chyloni

Wizualizacja placu Dworcowego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr. graf. P. Lewinowicz.

Wizualizacja placu Dworcowego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr. graf. P. Lewinowicz.

09.10.2018 r.

Przebudowany Plac Dworcowy z nowym parkingiem podziemnym park&ride, ścieżka rowerowa na Kartuskiej i przebudowa sieci trakcyjnej dla trolejbusów – to najważniejsze ze zmian, które czekają sąsiedztwo dworca PKP Chylonia. Przetarg już jest przygotowany, a ukończenie prac szacowane jest na koniec 2020 roku.

W ubiegłym roku, na początku sierpnia, w siedzibie Ministerstwa Rozwoju w Warszawie została podpisana umowa na dofinansowanie projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”. W ramach umowy Gdynia otrzyma aż 40 mln złotych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. 

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek tak wówczas komentował to wydarzenie - Unijna dotacja, którą miasto otrzyma, będzie dużym wsparciem w realizacji tak ważnej dla gdynian inwestycji. Projekt zakłada nie tylko utworzenie węzła, ale również wielu udogodnień dla osób niepełnosprawnych, rowerzystów i pieszych. Rozwój zrównoważonego transportu publicznego, oszczędność czasu przejazdu, redukcja emisji zanieczyszczeń i hałasu, zmniejszenie liczby wypadków komunikacyjnych – to tylko niektóre z szeregu korzyści społecznych i środowiskowych, jakie zyskamy. 

Jak się zmieni plac Dworcowy

Nowy węzeł integracyjny powstanie w oparciu o istniejącą stację Szybkiej Kolei Miejskiej Gdynia Chylonia. W dużym skrócie chodzi o to, by pasażerowie bez żadnych utrudnień mogli przesiadać się z roweru lub auta do autobusu, trolejbusu czy kolejki. Taki węzeł musi posiadać odpowiednią liczbę miejsc do zaparkowania samochodu lub roweru, a piesi powinni móc poruszać się całkowicie bezpiecznie i w dobrze zaprojektowanej przestrzeni. Tak właśnie będzie na całkowicie przebudowanym placu Dworcowym.

Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingu park&ride na około 140 samochodów i na 48 rowerów, budynku toalet i infrastruktury towarzyszącej. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. 

- Prace budowlane będą poprzedzone rozbiórkami kilku obiektów handlowo-usługowych, które kolidują z inwestycją. Chciałbym uspokoić mieszkańców, że pobliskie targowisko pozostanie na swoim miejscu. Zmieni się lokalizacja przystanków autobusowego i trolejbusowego, zostaną one przeniesione bliżej wejścia do budynku dworca. Pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie, a także monitoring – zapowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent ds. jakości życia.  – Nie zapominamy o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Na wszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturowe oznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby z dysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocą specjalnych planów dla osób niewidomych – dodaje Bartoszewicz

Nie tylko sąsiedztwo dworca

Na wybranych odcinkach ulicy Morskiej powstają buspasy. Ich łączna długość w obu kierunkach (do i z centrum Gdyni) wyniesie około 1,28 km. Budowa już trwa.  Przebudowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych zostanie także 30 zatok komunikacji miejskiej. Ponadto w dzielnicach: Chylonia, Pustki Cisowskie-Demptowo, Leszczynki, Obłuże, Śródmieście, Grabówek, Działki Leśne, Witomino-Radiostacja, Redłowo, Orłowo, Mały Kack, Karwiny i Dąbrowa zostanie zamontowanych 41 nowych tablic informacji pasażerskiej. Trolejbusy, poruszające się ulicą Kartuską (na odcinku od ulicy Morskiej do ulicy Chylońskiej) i ulicą Chylońską ( od nr 111 do nr 149) będą korzystać z nowej, przebudowanej sieci trakcyjnej. Rowerzyści z pewnością docenią i polubią około 300-metrową nową ścieżkę rowerową wzdłuż ulicy Kartuskiej (od Morskiej do Chylońskiej). 

Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi ok. 66 mln zł.

  • Wizualizacja placu Dworcowego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr.graf.P. Lewinowicz
  • Wizualizacja placu Dworocwego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr.graf.P. Lewinowicz