Co nowego

Z Cork do Gdyni. Pilotówka do zadań specjalnych

Pilot 1 zbudowany dla gdyńskiego Unipil podczas prób morskich w Irlandii, mat. prasowe Safehaven Marine

Pilot 1 zbudowany dla gdyńskiego Unipil podczas prób morskich w Irlandii, mat. prasowe Safehaven Marine

Prosto z Safehaven Marine w irlandzkim Cork do Gdyni. Nowoczesna pilotówka dla lokalnej firmy Unipil przeszła już próby morskie, a jej producent dzieli się efektownym wideo z jednostką pokonującą swoje pierwsze morskie fale.

Około dwa tysiące kilometrów od Gdyni, niedaleko portu w irlandzkim Cork nowy kuter pilotowy przechodził swoje pierwsze próby morskie. To „Pilot 1”, czyli pilotówka, która powstała na zamówienie gdyńskiego Unipil – przedsiębiorstwa, które pilotuje statki wchodzące do portu.

Jednostka powstała w stoczni Safehaven Marine, której założycielem i właścicielem jest Frank Kowalski, syn polskiego emigranta i weterana II wojny światowej. Zbudowano ją na podstawie udanego projektu „Interceptor 48”, z którego skorzystało już kilkadziesiąt portów na całym świecie.

Producent pochwalił się w sieci efektownym wideo nagranym podczas prób morskich przeprowadzonych niedaleko portu w Cork.



Gdyński „Pilot 1” jest przystosowany do pracy przy oblodzeniu i posiada wzmocniony kewlarem kadłub, tak aby sprostać warunkom panującym w rejonie Bałtyku. Niespełna 15-metrowy, nowoczesny kuter pilotowy pomieści na swoim pokładzie nawet do 7 pilotów wraz z załogą. Ci skorzystają z wodoszczelnej kabiny zapewniającej dobrą widoczność, a bezpieczeństwo zapewni im tzw. self righting – system samoprostowania po przewrotce, przez co jednostka jest w stanie pracować w naprawdę wymagających warunkach.

Zamawiające jednostkę Przedsiębiorstwo Usług Morskich Unipil to gdyńska firma, która została założona w 1989 roku przez 26 pilotów pracujących wcześniej dla Portu Gdynia. W 2001 roku w firmie wdrożono System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001. Zgodnie z zarządzeniem porządkowym Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, do korzystania z usług pilota w gdyńskim porcie zobowiązane są statki o długości 60 metrów i większej, oraz m.in. statki przewożące ładunki niebezpieczne i wykazujące niebezpieczny przechył.

  • ikonaOpublikowano: 07.07.2020 11:42
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 07.07.2020 13:39
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze