Pod koniec grudnia ubiegłego roku teren przekazano gdańskiej firmie Zwarbud w celu przeprowadzania prac rozbiórkowych. Zakładno, że prace potrwają cztery miesiące. Jednak już dzisiaj po magazynie nr 23 przy ul. Polskiej nie ma już śladu. Jeszcze w tym roku teren zostanie całkowicie uporządkowany i ruszy budowa nowego terminalu pasażerskiego.
Film z akcji wyburzenia starych magazynów na nabrzeżu Polskim:
Gruz wywieziony z miejsca prac ważył prawie 3200 ton – to najbardziej obrazuję zakres prac prowadzonych w tym miejscu portu.
- Inwestycje prowadzone w gdyńskim porcie są dowodem naszej determinacji w konsekwentnej realizacji przyjętej przez zarząd strategii rozwoju – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. I dodaje - Wsłuchujemy się w potrzeby naszych kontrahentów i w ramach harmonogramu rozwojowego Portu Gdynia dostosowujemy naszą ofertę do ich potrzeb i wymagań. Budowa nowego publicznego terminalu promowego to inwestycja umożliwiająca rozwój Autostrady Morskiej Gdynia – Karlskrona. Chcemy być liderem usług promowych w regionie, dlatego też musimy i będziemy inwestować w infrastrukturę portową.
Nowa infrastruktura pozwoli na obsługę promów sięgających nawet 240 metrów długości, znacznie większych niż do tej pory. Skróci się także czas wyjścia i wejścia do portu. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu). Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Przebudowy doczeka się też układ drogowy i kolejowy, powstaną parkingi, place manewrowe, przebudowane zostanie torowisko.
Budowa nowego terminalu promowego planowana jest na najbliższe trzy lata. Do tego momentu promy będą dalej korzystać z dotychczasowego terminalu przy nabrzeżu Helskim, na końcu basenu portowego. Szacuje się, że inwestycja pochłonie około 155 milionów złotych, z tego aż 90 milionów pochodzi z unijnego dofinansowania.
Opublikowano: 15.02.2018 13:00
Autor: Lechosław Dzierżak (l.dzierzak@gdynia.pl)