Gdynia Buduje

Bezpieczniej z nową organizacją ruchu

Mapka pokazująca ulice objęte Strefą Tempo 30, nowe przzejścia dla pieszych oraz tzw. szykany // mat.pras #dzielnicewGdyni

Mapka pokazująca ulice objęte Strefą Tempo 30, nowe przzejścia dla pieszych oraz tzw. szykany // mat.pras #dzielnicewGdyni

19.11.2020 r.

Kolejna ważna, piesza inwestycja zostanie wkrótce oddana do użytku mieszkańców Wzgórza św. Maksymiliana i Redłowa. To tam powstały dwa nowe, wyniesione przejścia dla pieszych. Ponadto na obszarze ograniczonym ulicami: Legionów, Kopernika oraz Redłowskiej pojawiło się oznakowanie informujące o „Strefie Tempo 30”. Z nowej organizacji ruchu skorzystają nie tylko mieszkańcy, ale i uczniowie pobliskich szkół, którzy bezpieczniej dotrą na lekcje.


- Konsekwentnie realizujemy działania podnoszące standard i bezpieczeństwo gdyńskiej komunikacji pieszej. Nasze „piesze” inwestycje lokalizujemy głównie wokół szkół i przedszkoli. We wrześniu z sukcesem wprowadziliśmy takie rozwiązania na Dąbrowie i Karwinach. Teraz mieszkańcy Wzgórza św. Maksymiliana, Redłowa oraz uczniowie dzielnicowych szkół będą mogli korzystać z wyniesionych przejść dla pieszych. Najbardziej ruchliwe ulice objęliśmy Strefą Tempo 30 oraz pilotażowo zastosowaliśmy tzw. szykany drogowe, które zmobilizują kierowców do uważnej jazdy i zdjęcia nogi z gazu – tłumaczy Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Nowe, wyniesione „zebry” nie znajdują się bezpośrednio przed szkolnym wejściem. Pojawiły się na ulicach, którymi dzieci uczęszczają do szkoły. Uczniowie idący ul. Hallera od ul. Kopernika (po stronie południowej) nie mieli dotychczas przejścia dla pieszych. Dlatego, m.in. na wniosek Rady Dzielnicy Redłowo, zostało ono wyznaczone przy skrzyżowaniu z ul. Nocznickiego oraz dodatkowo wyniesione.

Inżynierowie gdyńskiego urzędu, odpowiedzialni za nową organizację ruchu, zdecydowali też o wyniesieniu drugiego, istniejącego przejścia dla pieszych, przy ul. Wojewódzkiej. W tej lokalizacji „zebra” ma ograniczyć prędkość kierowców dojeżdżających od strony ul. Narutowicza.

- Od wielu lat promujemy komunikację pieszą wśród uczniów starszych i młodszych klas. Wsłuchujemy się również w potrzeby dyrekcji placówek edukacyjnych i uwzględniamy ich cenne propozycje złożone w ankietach dotyczących bezpieczeństwa ruchu przy szkołach. Jestem przekonany, że wyniesione przejścia podniosą komfort komunikacji pieszej, a kierowcy dostosują się do nowej organizacji ruchu. Mam nadzieję, że po zakończeniu nauki zdalnej m.in. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 53 oraz Katolickiej Szkoły Podstawowej będą mogli bezpieczniej pokonać codzienną drogę do swoich szkół – podkreśla Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo uczniów, w bezpośrednim sąsiedztwie szkół przy ul. Hallera oraz ul. Tetmajera  zamontowano dodatkowe barierki wygrodzeniowe. Ponadto na ul. Hallera, po prawej stronie, jadąc od ul. Legionów, został postawiony znak „Zakaz postoju”.

Strefa ograniczająca prędkość do 30 km/h została zaprojektowana na obszarze od ul. Legionów, Kopernika oraz ul. Redłowskiej.

- Ze względu na bliską odległość skrzyżowań na ul. Hallera i jej nachylenie, nie mogliśmy tam zamontować progów zwalniających. Dlatego też pierwszy raz wprowadziliśmy do organizacji ruchu rozwiązanie w postaci szykan. Pojawiły się one na odcinku od ul. Kopernika do ul. Nocznickiego. Będą one elementem uspokajającym ruch. Szykany wymuszają zmianę toru jazdy oraz konieczność przepuszczenia pojazdu z naprzeciwka. To sprawdzone rozwiązanie stosowane w wielu krajach – tłumaczy inż. Monika Karnowska z Referatu Organizacji Ruchu Wydziału Inwestycji, która przygotowała nowe organizacje ruchu.

Tak wyglądają szykany na ul. Hallera // fot. M Karnowska

Warto dodać, że już wkrótce zakończą się wszystkie roboty brukarskie, które nadzorują inżynierowie z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Docelowa, stała organizacja ruchu zostanie wprowadzona jeszcze w grudniu tego roku.