Gdynia Mobilna

Nowoczesne elektrobusy już w przyszłym roku

Biało-niebieski autobus marki Mercedes-Benz stojący przed Muzeum Emigracji. Na schodach ludzie.

Tak będą prezentować się nowoczesne Mercedesy-Benz eCitaro, które w przyszłym roku trafią do Gdyni, fot. Przemysław Kozłowski

21.04.2021 r.

To prawdziwie „elektryzująca” wiadomość: najpóźniej w połowie przyszłego roku na ulicach Gdyni pojawią się 24 nowoczesne elektrobusy marki Mercedes-Benz. Miasto podpisało z wyłonioną w przetargu firmą EvoBus Polska umowę na zakup zeroemisyjnych pojazdów naszpikowanych innowacyjnymi rozwiązaniami, na czele z antywirusową klimatyzacją i nowym typem baterii. To element realizowanego w mieście projektu promującego elektromobilność.


Za nami złożenie symbolicznych podpisów, które potwierdzają wynik wcześniej rozstrzygniętego przetargu. 24 nowoczesne autobusy elektryczne dla Gdyni dostarczy firma EvoBus Polska, krajowy reprezentant marki Mercedes-Benz.

Dokumenty parafowali przed budynkiem Muzeum Emigracji – gdzie będzie jeden z przystanków zeroemisyjnych pojazdów – prezydent Gdyni Wojciech SzczurekKatarzyna Gruszecka-Spychała - wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Artur Konarski - prezes EvoBus Polska i Lech Żurek - prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.



– Nowe autobusy elektryczne to nie tylko nowoczesność, to przede wszystkim ekologia. To także, co ważne w Gdyni, transport publiczny przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. Bardzo zależy nam na tym, aby zachęcać gdynian do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie po czasie pandemii, choć wiemy, że to będzie proces. Natomiast, żeby mieszkańcy chcieli korzystać z komunikacji miejskiej, musi być ona nie tylko punktualna, ale także bardzo nowoczesna i przyjazna środowisku – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

– Podpisaliśmy list intencyjny na zakup niezwykle nowoczesnych pojazdów, typowych elektrobusów. To pewna zmiana w stosunku do pojazdów, które kupowaliśmy wcześniej. W ten sposób piszemy kolejny rozdział elektromobilności w naszym mieście, w dodatku udaje nam się to realizować z niezwykle korzystnym dofinansowaniem. Aż 85% kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojazdy pełne innowacji


Pierwsza część zamówienia będzie kosztować 47 mln 224 tys. 128 zł brutto, natomiast druga – 32 mln 639 tys. 280 zł brutto. Flotę gdyńskiego PKA zasilą aż 24 w pełni elektryczne autobusy eCitaro.

Wnętrze pojazdów będzie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zapewni pasażerom wysoki komfort, fot. Przemysław Kozłowski
Wnętrze pojazdów będzie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zapewni pasażerom wysoki komfort, fot. Przemysław Kozłowski

Ich producent czerpie garściami z najnowszych zdobyczy autobusowej techniki, stąd na wyposażeniu znajdą się m.in.: elektryczne ogrzewanie, system rekuperacji, innowacyjne systemy bezpieczeństwa z asystentem martwego pola i systemem awaryjnego hamowania, tzw. alkolock, automatyczne wykrywanie i tłumienie ognia, aktywny tempomat czy wreszcie nowoczesna klimatyzacja z aktywnymi filtrami neutralizującymi wirusy. W każdym z pojazdów będzie też defibrylator. Nie zabrkanie również udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.

Pojazdy w akcji na ulicach miasta będzie można zobaczyć już za rok.

– Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 nowoczesne autobusy marki eCitaro, z tego 16 to autobusy krótkie, standardowe, a 8 to autobusy przegubowe. Będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282 – wymieniał Lech Żurek, prezes gdyńskiego PKA.

Każdy z nowych pojazdów będzie objęty aż 7-letnią gwarancją producenta oraz 8-letnią gwarancją na baterie. Zastosowana zostanie technologia NMC z ogniwami najnowszej generacji, wyposażonymi w system zarządzania temperaturą baterii. Elektrobusy będą ładować się przez pantograf do szybkiego ładowania na mieście oraz dwa gniazda plug-in zlokalizowane z tyłu oraz nad prawym przednim nadkolem.

– Ogromnie się cieszę, że na wskroś nowoczesne, innowacyjne, bezpieczne i ekonomiczne autobusy już niedługo będą na ulicach Gdyni. Mam nadzieję, że okażą się przyjemne w użytkowaniu zarówno dla mieszkańców Gdyni, jak i turystów, a również dla kierujących pojazdem – podsumował Artur Konarski, prezes EvoBus Polska.

Projekt, który odmieni komunikację


Przypomnijmy, że fabrycznie nowe elektrobusy, które dostarczy do Gdyni firma EvoBus Polska, to element większego projektu związanego z elektromobilnością w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jego realizacja rozpoczęła się już wcześniej, od budowy sieci ładowarek na planowanych dla przyszłych zeroemisyjnych pojazdów trasach.

Łącznie w Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

Projekt „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Głównym założeniem jest zastąpienie zeroemisyjnymi elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które aktualnie obsługują linie ZKM Gdynia.
  • Umowę w imieniu miasta Gdyni parafowali prezydent Wojciech Szczurek (w środku) oraz wiceprezydent ds. gospodarki Katarzyna Gruszecka-Spychała (z prawej), fot. Przemysław Kozłowski
  • Pojazdy będą przystosowane do potrzeb seniorów i osób z niepełnosprawnościami, fot. Przemysław Kozłowski