Gdynia Mobilna

Nowy łącznik rowerowy na Dąbrowie

Tak wygląda łącznik rowerowy na skrzyżowaniu ulicy Miętowej i Tymiankowej // ZDiZ

Tak wygląda łącznik rowerowy na skrzyżowaniu ulicy Miętowej i Tymiankowej // ZDiZ

01.05.2020 r.

Mamy dobre wiadomości dla gdyńskich rowerzystów. Przy nowo powstałym parku kieszonkowym pomiędzy ulicą Tymiankową a Miętową zbudowano łącznik rowerowy. Połączył on bezpiecznie drogi serwisowe wzdłuż ulicy Miętowej, które chętnie wykorzystują okoliczni rowerzyści. To wspólna inicjatywa radnych dzielnicy Dąbrowa oraz gdyńskiego zespołu ds. komunikacji rowerowej.

- To modelowy przykład współpracy na linii miasto - rady dzielnic. Przy okazji inwestycji z Budżetu Obywatelskiego mogliśmy wprowadzić kolejne udogodnienia dla gdyńskich amatorów jednośladów. Łącznik rowerowy został świetnie wkomponowany w układ nowego parku kieszonkowego, dzięki czemu cała inwestycja będzie idealnym miejscem łączącym potrzeby gdyńskich piechurów, amatorów przyrody oraz rowerzystów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Nowy łącznik rowerowy sąsiaduje z parkiem kieszonkowym na skrzyżowaniu ulic Miętowa i Tymiankowa // ZDiZ

Park kieszonkowy na Dąbrowie powstał na zaniedbanym trawniku przy ulicy Miętowej. Było to optymalne miejsce pod kompaktowych rozmiarów projekt mini parku, który powstał dzięki środkom z Budżetu Obywatelskiego.

- Ten rejon naszej dzielnicy stanowią spokojne uliczki, po których wielu mieszkańców porusza się rowerem. Stąd powstał pomysł, by w ramach budowy parku kieszonkowego i remontu chodnika wydzielić odpowiedni pas do poruszania się jednośladami – mówi Lechosław Dzierżak, Radny Miasta Gdyni i pomysłodawca rozwiązania - Dzięki połączeniu wszystkich serwisówek wzdłuż ul. Miętowej powstała niemal 800-metrowa nowa trasa rowerowa. Umożliwi ona rowerzystom bezpieczny i komfortowy przejazd po drogach lokalnych i spowolnionych, a nie jak wcześniej po ruchliwej ulicy zbiorczej – dodaje radny Dzierżak.

Łącznik został poszerzony do ponad 3 metrów. Specjalne słupki zabezpieczają go przed skracaniem przejazdu przez kierowców. Połączenie nowego ciągu pieszo-rowerowego z jezdniami zostało wykonane na płasko, bez zbędnych uskoków. To bezwzględnie przełoży się na komfort i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Nowy odcinek zyskał też odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome.

- Do tej pory dwie oderwane od siebie drogi serwisowe dzielił 30-metrowy, zniszczony chodnik ze schodami. Zamiana go na łącznik rowerowy to typowe działanie typu quick-win, czyli zyskaliśmy duży i szybki efekt stosunkowo niskim kosztem. Likwidacja schodów i remont nawierzchni stworzyły alternatywny korytarz dla rowerzystów poruszających się ruchliwą ulicą Miętową - wyjaśnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

Łączny koszt remontu, nowej organizacji ruchu, zabezpieczeń przed ruchem samochodów i montażu faktur dla osób niedowidzących to ok. 30 tys. złotych.