Gdynia Mobilna

Studenci przyglądali się systemowi TRISTAR

grupa osób na tle monitorów w centrum sterowania ruchem

na zdjęciu od lewej: studenci PG z prowadzącym dr inż. Wojciechem Kustrą, Michał Felon dyrektor ZDiZ, Karol Żarski z Sam. Ref. Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu // fot. ZDiZ

08.12.2022 r.

Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni odwiedzili studenci Politechniki Gdańskiej. Przyglądali się działaniom Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.

ZDiZ odwiedzili studenci 7 semestru studiów inżynierskich kierunku budownictwo na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej wraz z prowadzącym dr inż. Wojciechem Kustrą. Zajęcia odbyły się w ramach przedmiotu Inżynieria Ruchu Drogowego.

- Dzięki takim wizytom mogą jeszcze lepiej zrozumieć działanie systemu TRISTAR „od kuchni”. Studenci odwiedzili serce systemu, czyli Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem w siedzibie ZDiZ, gdzie inżynierowie ruchu nieustannie dbają o prawidłową pracę i funkcjonowanie układu drogowego w Gdyni – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Celem wizyty była prezentacja zagadnień poruszanych na zajęciach w zastosowaniu praktycznym oraz promocja działania Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdyni.

- Dzięki takim wizytom popularyzowane są rozwiązania z zakresu Inteligentnych Systemów Transportowych. Studenci są mile widziani na takich prezentacjach właściwie od początku budowy systemu TRISTAR – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed pandemią Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem TRISTAR było odwiedzane przez studentów z różnych kierunków studiów, nie tylko trójmiejskich uczelni. Głównie są to studenci kierunku transport Politechniki Gdańskiej, którzy z powodzeniem znajdują zatrudnienie również przy obsłudze systemu TRISTAR. Na podstawie danych pochodzących z systemu, powstają co roku kolejne prace inżynierskie, licencjackie i magisterskie.

Warto wspomnieć, że od początku realizacji systemu, przedstawiciele Politechniki Gdańskiej brali udział w tworzeniu założeń jego działania. Absolwenci kierunku transport pracowali przy wdrożeniu systemu i nadal pracują nad jego utrzymaniem oraz rozwojem o kolejne obszary miasta i funkcjonalności. Przykładem jest kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej.

W ramach wizyty prezentowany jest zakres funkcjonalny poszczególnych elementów systemu TRISTAR oraz obowiązki inżynierów ruchu pracujących w CZiSR TRISTAR. Dzięki temu studenci zyskują dodatkową wiedzę praktyczną z zakresu inżynierii ruchu, m.in. zasad działania stosowanych algorytmów sterowania w sygnalizacji świetlnej, działania znaków i tablic zmiennej treści oraz zapoznają się z problematyką zarządzania ruchem.