Aktualności

Urząd Miasta Gdyni przyjazny dla osób niesłyszących

Marek Dorosewicz i Beata Pukło - tłumacze języka migowego // fot. GCK

Marek Dorosewicz i Beata Pukło - tłumacze języka migowego // fot. GCK

Tłumacz języka migowego online, specjalny numer telefonu, pod który można wysyłać SMS-y, lista urzędowych spraw do załatwienia oraz instrukcja obsługi systemu rezerwacji wizyt w języku migowym – Gdynia, jako jedno z pierwszych miast w Polsce, staje się całkowicie dostępna i przyjazna dla osób niesłyszących.

- Gdynia uważana jest za miasto otwarte bez barier. Od wielu lat staramy się wspólnie z mieszkańcami tworzyć miasto dostępne dla wszystkich, promując projektowanie uniwersalne, tak aby żadne bariery nie ograniczały w realizacji marzeń i pełnej radości życia - mówi Rafał Klajnert, Sekretarz Miasta i Dyrektor Urzędu Miasta Gdyni - Podejmujemy również działania na rzecz społecznej świadomości na temat niepełnosprawności oraz stale się doskonalimy. Stąd wprowadzenie ułatwień m.in. dla osób niesłyszących także w Urzędzie Miasta Gdyni.

- Idea Miasta Otwartego jakim jest Gdynia, zobowiązuje - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - Staramy się, aby wszyscy mieszkańcy czuli się w mieście dobrze, niezależnie od wieku, pochodzenia, zawodu, stopnia niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb. Dlatego konsekwentnie wdrażamy innowacje podnoszące wysoką jakość życia w Gdyni i zabezpieczające wszystkie potrzeby obecnych mieszkańców, jak i kolejnych pokoleń gdynian. Opracowujemy również skuteczne rozwiązania ułatwiające życie i funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami.

Stało się to możliwe dzięki środkom przyznanym na wyposażenie stanowisk pracy w ramach programu „Stabilne zatrudnienie” przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Pracownicy Gdyńskiego Centrum Kontaktu zyskali niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie by zadbać o profesjonalną i skuteczną obsługę osób z niepełnosprawnością słuchową.

- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wśród szeregu inicjatyw podejmowanych na rzecz aktywizacji zawodowej, wspiera m.in. tworzenie nowych miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością w instytucjach. Cieszę się, że mogliśmy sfinansować stanowiska, które nie tylko dały pracę osobom niepełnosprawnym ale również poprzez ich zaangażowanie i pracę pomagają innym w załatwianiu istotnych dla nich spraw urzędowych – mówi Dariusz Majorek, dyrektor Pomorskiego Oddziału PFRON.

Gdynia zatrudnia dwóch tłumaczy języka migowego: Beatę Pukło i Marka Dorosewicza. Są oni dostępni w Centrum Obsługi Mieszkańca, które mieści się w Centrum Riviera, w sobotę, raz w miesiącu, po wcześniejszym umówieniu się. Tłumacz pomoże załatwić sprawy związane z dowodem, prawem jazdy, Kartą Mieszkańca oraz inne dostępne w COM, z którymi mogą pojawić się trudności.

Gdyńskie Centrum Kontaktu uruchomiło również specjalny numer telefonu przeznaczony dla osób niesłyszących - 519-071-505. Można się tam kontaktować za pomocą wiadomości sms.

- Nowością są video rozmowy, dzięki której niesłyszący mieszkańcy będą mogli "pomigać" na żywo z tłumaczem języka migowego na temat swoich  spraw urzędowych - dodaje Piotr Wiśniewski, naczelnik Gdyńskiego Centrum Kontaktu - Tłumacze będą dostępni online na stronie https://tlumacz.um.gdynia.pl/ w każdy poniedziałek i wtorek w godzinach od 10:00 -12:00. W zależności od potrzeb, planujemy wydłużyć czas pracy.

GCK również tłumaczy na język migowy procedury urzędowe w Biuletynie Informacji Publicznej czyli jak załatwić daną sprawę, jakie dokumenty należy przynieść czy jaka jest opłata. Rozpoczęto od spraw, które są najbardziej popularne czyli zameldowanie na pobyt stały, rejestracja pojazdu, zgłoszenie o zbyciu pojazdu czy wydawanie prawa jazdy z powodu zmiany danych.  W każdym kolejnym tygodniu będą dodawane tłumaczenia kolejnych spraw. Docelowo tłumaczenia doczekają się wszystkie procedury urzędowe dostępne na stronie gdyńskiego Biuletynu Informacji Publicznej. Przetłumaczenie pozwoli samodzielnie uzyskać informacje dotyczące pracy urzędu i spraw do załatwienia.

Aby ułatwić rezerwację wizyt dostępną pod adresem rezerwacje.um.gdynia.pl, instrukcja obsługi systemu rezerwacji wizyt również została przetłumaczona na język migowy.

Warto podkreślić, że Urząd Miasta Gdyni chętnie zatrudnia osoby z niepełnosprawnościami. Łącznie jest ich 75. Aż trzy takie osoby pracują w Gdyńskim Centrum Kontaktu.

- To fantastyczni pracownicy – podkreśla Piotr Wiśniewski.

  • ikonaOpublikowano: 09.11.2021 11:15
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.11.2021 15:46
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona