Wirtualny urzędnik wspierany Chatem GPT oraz gminny program przeciwdziałania cyberprzemocy i uzależnieniom cyfrowym - te gdyńskie innowacyjnie rozwiązania doceniła kapituła piątej edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd”, organizowanego przez Serwis Samorządowy PAP. W kategorii „Duże Miasta” zdobyliśmy dwa wyróżnienia. Ideą konkursu „Innowacyjny Samorząd” jest docenienie gmin, powiatów i województw za realizację nowatorskich projektów, które mogą inspirować inne jednostki samorządu terytorialnego. Laureaci ogłoszeni zostali 28 maja podczas konferencji „Innowacyjny Samorząd” – wydarzeniu poświęconemu nowoczesnym, cyfrowym rozwiązaniom. Kapituła konkursu, złożona z z przedstawicieli redakcji, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Związku Gmin Wiejskich RP, Związku Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich i Związku Województw RP przyznała Gdyni dwa wyróżnienia w kategorii „Duże Miasta”. Wirtualny urzędnik w Gdyni To pierwszy z wyróżnionych w konkursie gdyńskich projektów. Jest to system rezerwacji wizyt zintegrowany z płatnościami elektronicznymi, działający od końca 2021 roku. Został w całości zaprojektowany na potrzeby Urzędu Miasta Gdyni i jest oparty na autorskim systemie zarządzania treścią. Usprawnia proces rezerwacji wizyt oraz dokonania płatności online dla umówionej sprawy. Co umożliwia system? Mieszkańcy mogą w dalszym ciągu osobiście umawiać wizyty w urzędzie w punktach konsultacyjnych. Jednak dzięki systemowi mieszkańcy Gdyni rezerwują sobie wizyty w urzędzie za pośrednictwem aż 5 kanałów. Są to: specjalny serwis https://rezerwacje.um.gdynia.pl/, pracownicy infolinii miejskiej, voicebot działający 24/7 (pierwszy w Polsce), platforma Konto Mieszkańca, aplikacji mobilnej gdynia.pl 80 tys. umówionych wizyt Jak wprowadzenie systemu przełożyło się na komfort mieszkańców? Dzięki rezerwacji wizyt w Urzędzie Miasta, znacząco zmniejszono liczbę niezbędnych wizyt. Mieszkańcy mogą umawiać wizyty na konkretne godziny i dokonywać płatności online z dowolnego miejsca. Stanowi to nie tylko optymalizację pracy urzędu, ale i jest ogromnym ułatwieniem dla osób składających dokumenty, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych. Co istotne, elastyczność systemu pozwala dostosować godziny pracy i liczbę stanowisk do bieżących potrzeb mieszkańców. W 2023 roku dzięki systemowi dokonano blisko 80 tys. rezerwacji. Mieszkańcy nie tracą już czasu na stanie w kolejkach, natomiast dzięki płatnościom online czas załatwienia danej sprawy skrócony jest maksymalnie. Gdynia wyróżniona w konkursie „Innowacyjny samorząd”. Fot. Michał Kowalski Gdynia przeciwko cyberprzemocy i uzależnieniom od Internetu „Gminny Program Przeciwdziałania Cyberprzemocy i Uzależnieniom Cyfrowym” to kolejne, docenione przez Kapitułę „Innowacyjny Samorząd” gdyńskie rozwiązanie. To odpowiedź Gdyni i gotowe, sprawdzone rozwiązania zarówno na problem cyberprzemocy, jak i uzależnień cyfrowych. Ta innowacja nie tylko przeciwdziała tym zjawiskom, ale też wspiera wzrost świadomości o zagrożeniach płynących podczas korzystani z Internetu oraz współpracę instytucji i organizacji działających na rzecz mieszkańców. Efekty programu? To wzrost świadomości zagrożeń płynących z cyberprzemocy i uzależnień cyfrowych oraz harmonizowanie współpracy podmiotów działających na rzecz dzieci, młodzieży, ich rodzin oraz mieszkańców Gdyni. Liczne spotkania, kampanie informacyjne, projekty (jak choćby projekt „ESSA! Znajdź bezpieczną PRZYSTAŃ w Gdyni. Również online!”) oraz szkolenia nie tylko pomogły uczestnikom w zdobyciu praktycznej wiedzy i umiejętności w identyfikacji zagrożeń, ale i w podejmowaniu działań prewencyjnych. Konkurs „Innowacyjny Samorząd” jest konkursem bezpłatnym dla jego uczestników. Oznacza to, że Gdynia nie poniosła żadnych kosztów związanych z udziałem w konkursie. Opublikowano: 29.05.2024 13:00 Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 29.05.2024 13:09 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz