Zbigniew Konofalski, przewodniczący Seattle-Gdynia Sister City Association spotkał się dziś z Aleksandrą Kosiorek, prezydent Gdyni. Tematem rozmów była współpraca w zakresie m.in. dwóch festiwali filmowych, a także obchody 100-lecia Gdyni. To jedna z najdłuższych historii współpracy między miastami. Gdynia i Seattle nawiązały kontakty w 1993 roku. Rok później, 22 kwietnia 1994 r., podpisano umowę o współpracy na zasadach miast siostrzanych, obejmującą m.in. takie zagadnienia, jak: nauka, kultura, edukacja i sport. Do dzisiaj miasta współpracują ze sobą głównie w dziedzinach kultury i edukacji, promując polską kinematografię i idee przedsiębiorczości. Jednym z katalizatorów współpracy między Gdynią a Seattle było założenie stowarzyszenia Seattle-Gdynia Sister City Association (SGSCA). Ta działająca od 1993 roku organizacja typu non-profit wielokrotnie udzielała finansowego i materialnego wsparcia gdyńskim organizacjom społecznym i pomagała w organizacji dwustronnych spotkań – opowiada Joanna Leman z kierownik Referatu Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta w Gdyni. – Jednak niewątpliwie największym sukcesem organizacji było zaszczepienie na gdyńskim gruncie idei Business Week. Jest to amerykańska szkoła letnia, w trakcie której młodzież uczy się zasad prowadzenia przedsiębiorstwa, rozwija techniki komunikacyjne, negocjacyjne oraz umiejętności nawiązywania kontaktów i pracy w zespole. Powrót do domu W lipcu 2023 r. delegacja z Gdyni wzięła udział w obchodach 30. rocznicy działalności SGSCA organizowanych w Seattle.Symbolem siostrzanej więzi Gdyni i Seattle jest rzeźba zatytułowana „Powrót do domu” („Coming Home”), wykonana przez amerykańską artystkę Louise McDowell i podarowana Gdyni przez Seattle-Gdynia Sister City Association. Rzeźba przedstawia dwa łososie srebrzyste, płynące w jednym kierunku, ku wspólnemu celowi. Kopia znajduje się na końcu Bulwaru Nadmorskiego im. Feliksa Nowowiejskiego, a oryginał można obejrzeć w Urzędzie Miasta Gdyni Business Week Washington Business Week to prestiżowe warsztaty biznesowe dla młodzieży organizowane przez Foundation for Private Enterprise Education (FPEE) na kampusach uniwersyteckich w stanie Waszyngton. Warsztaty prowadzone są przez profesjonalnych instruktorów reprezentujących różne firmy i instytucje. Uczestnicy programu podzieleni są na grupy-firmy, a ich zadaniem jest stworzenie innowacyjnego produktu/usługi oraz strategii marketingowej i promocyjnej, które rozwiną ich biznes.Początkowo gdyńskim uczniom zaoferowano możliwość wzięcia udziału w amerykańskiej edycji projektu. Z dofinansowanych wyjazdów na Washington Business Week skorzystało ponad 70 gdyńskich uczniów. Od 2014 r. Gdynia we współpracy z SGSCA organizuje konkurs Washington Business Week. Nagrodą w konkursie jest wyjazd do Seattle i możliwość uczestnictwa w programie w USA. Laureaci konkursu przez tydzień goszczą w domach członków stowarzyszenia SGSCA, którzy pokazują im najciekawsze atrakcje Seattle. W tym roku zwycięzcami konkursu zostali: Dominika Ślezińska z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jana Pawła II oraz Stanisław Korycki z I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego. W 2009 r. projekt przeniesiono na grunt lokalny pod nazwą Gdynia Business Week. Do 2019 r. w sierpniu Gdynię odwiedzali przedstawiciele biznesu stanu Waszyngton, którzy na tydzień wcielali się w rolę trenerów przedsiębiorczości. Program Gdynia Business Week był aktywnie wspierany przez międzynarodowe korporacje, w tym: Boeing, Microsoft i Thomson Reuters, a także lokalne firmy i prywatnych przedsiębiorców. W trakcie sześciodniowego kursu młodzież z liceów i techników miała szansę pogłębić swoje ekonomiczne umiejętności pod okiem profesjonalistów ze Stanów Zjednoczonych. Poprzez kreatywne zadania i gry, przy pomocy zagranicznych i polskich tutorów, uczniowie zdobywali wiedzę m.in. z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, podejmowania strategicznych decyzji i realizacji kampanii marketingowej. Mogli również sprawdzić się w pracy zespołowej oraz podszkolić w autoprezentacji. Program dla wielu uczniów i studentów był pierwszym kontaktem ze światem biznesu, kształtował od podstaw dobre nawyki wykorzystywane w relacjach zawodowych. We wszystkich edycjach Gdynia Business Week organizowanych w Gdyni od 2009 r. wzięło udział około 900 młodych ludzi z Polski, a także kilkudziesięciu uczniów ze Stanów Zjednoczonych oraz europejskich miast siostrzanych Gdyni. Z powodu pandemii COVID-19 w roku 2020 realizacja programu stacjonarnego w Gdyni została wstrzymana. W latach 2020-2022 zwycięzcy konkursu Virtual Gdynia/Washington Business Week wzięli udział w programie prowadzonym w USA w formacie online.Obecnie Gdynia, jako główny organizator i sponsor programu, rozważa możliwość powrotu do programu stacjonarnego w naszym mieście. Stypendium za osiągnięcia edukacyjne W roku 2022 uczeń III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni Szymon Kwidziński otrzymał stypendium ufundowane przez Seattle-Gdynia Sister City Association za osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2021/2022. Dyplom poświadczający przyznanie stypendium wręczyła goszcząca w Gdyni Anna Babcock, przedstawicielka SGSCA. Seattle Polish Film Festival Innym cyklicznym wydarzeniem powstałym i rozwijającym się dzięki współpracy między Gdynią a Seattle jest Seattle Polish Film Festival, organizowany w tym roku po raz 32. Dzięki pracy członków SGSCA i pozostałych osób zaangażowanych w organizację wydarzenia każdego roku mieszkańcy Seattle mają możliwość zobaczenia najlepszych polskich filmów, w tym finalistów Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.Przedstawiciele SGSCA rokrocznie biorą również udział w FPFF w Gdyni. Szczegółowa lista efektów współpracy pomiędzy Gdynią a Seattle dostępna jest na stronie Urzędu Miasta Opublikowano: 20.09.2024 13:57 Autor: Aneta Marczak (aneta.marczak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 20.09.2024 16:35 Zmodyfikował: Joanna Śliwińska