Co nowego

Kolejny węzeł rozładowuje ruch w metropolii

Przedstawiciele Rumi i innych samorządów działających w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot symbolicznie otwierają wybudowany węzeł integracyjny przy rumskim dworcu PKP, fot. Kamil Złoch

Przedstawiciele Rumi i innych samorządów działających w ramach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot symbolicznie otwierają wybudowany węzeł integracyjny przy rumskim dworcu PKP, fot. Kamil Złoch

Mniejsze korki na ulicach miast trójmiejskiej metropolii, więcej pasażerów w autobusach i pociągach – to główne założenie sieci aż 26 węzłów integracyjnych, które powstają w całym regionie jako Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Właśnie zakończono kolejny z nich, czyli przebudowę okolic dworca PKP w Rumi. To zmiana zachęcająca do przesiadek i łączenia środków transportu, podobnie jak już działający węzeł w Gdyni-Chyloni czy powstający na Karwinach.


Aby rozwiązywać transportowe problemy w regionie, potrzebna jest współpraca i spójne inwestycje – to wniosek, do którego miasta i gminy z Trójmiasta doszły już lata temu, a podczas planowania projektów dofinansowanych z unijnych środków przekuto je w konkretne działania.

Tak powstały (i powstają) węzły integracyjne na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Łącznie mowa o 26 lokalizacjach, które zmieniają się w kierunku przesiadkowym, łącząc różne środki transportu i ułatwiając codzienne, zrównoważone podróże. Zmiany dotyczą także mieszkańców Gdyni, wymieniając już zakończony węzeł w Chyloni i trwającą budowę na Karwinach.

Wszystkim będzie łatwiej


Na to, jak kształtuje się ruch w mieście mogą poważnie wpłynąć też projekty w sąsiednich gminach – jak właśnie oddany do użytku węzeł w Rumi, zmieniający infrastrukturę wokół tamtejszego dworca PKP. W piątek miało miejsce symboliczne otwarcie, w którym wzięli udział, poza przedstawicielami Rumi, także samorządowcy zrzeszeni w ramach metropolitalnego stowarzyszenia – w tym prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, który podkreślał rolę zakończonego projektu dla całego obszaru. Podobnie, jak chociażby w przypadku otwartego w 2020 roku węzła w sąsiedniej Redzie.



- Projekty realizowane w ramach Obszaru Metropolitalnego - węzły integracyjne - to podniesienie jakości życia całej metropolii. Im więcej osób tu, w Rumi, przesiądzie się z rowerów i samochodów na Szybką Kolej Miejską, tym mniejsze korki będą nie tylko w Rumi, ale też w Gdyni, Sopocie, Gdańsku. Dlatego bardzo się cieszę, że projekty są tak sprawnie realizowane; że mamy środki i że polityka pana marszałka zagwarantowała nam ze środków europejskich fundusze na ten cel, przez co w sposób istotny zmieniamy jakość życia mieszkańców naszych miast – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i przewodniczący rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

- Takie węzły zostały zrealizowane nie tylko w Redzie, nie tylko tutaj – w Rumi i Rumi-Janowie, ale także w Wejherowie, są realizowane przez pana prezydenta Szczurka w Gdyni, na Karwinach – to też bardzo ważny węzeł. Były też mniejsze, takie jak w Pruszczu Gdańskim , czy też realizowany w tej chwili, kończony w zasadzie w Kościerzynie, Słupsku, Pucku – wymieniał zrealizowane inwestycje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.



Dla pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych


Co dokładnie zmieniło się w pobliżu dworca PKP w Rumi? Gruntownej przebudowy doczekał się cały układ drogowy, który skupia się wokół dworca. Postawiono m.in. na więcej dróg rowerowych, które ułatwią dojazd na jednośladach, łatwiej będzie też znaleźć miejsce parkingowe, aby przesiąść się na SKM. W bezpieczniejszy sposób będą poruszać się piesi, a pasażerowie autobusów schowają się przed deszczem pod nowymi wiatami.

Dworzec PKP Rumia, tablica unijna, budynek dworca, ulica, przejścia dla pieszych, wiaty przystankowe, autobusy przy przystankach
Zmieniło się otoczenie dworca kolejowego w Rumi, w tym m.in. przystanki autobusowe czy ciągi dla pieszych, fot. Kamil Złoch

- W Rumi mamy dwa takie węzły, Janowo i Rumia. Dobudowanie ścieżek rowerowych, dojść dla pieszych, możliwości zaparkowania samochodów, lepszego dojazdu autobusami – to wszystko spowoduje, że będziemy mieli więcej pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej, a mniej aut na ulicach. Jest to przyszłość, konieczność. Musimy korzystać z transportu publicznego i projekty węzłowe są absolutnym priorytetem dla nas wszystkich – mówił Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.

Nowe wiaty przystankowe i strefa dla autobusów komunikacji miejskiej, fot. Kamil Złoch
Nowe wiaty przystankowe i strefa dla autobusów komunikacji miejskiej, fot. Kamil Złoch

Zrealizowany przez Rumię projekt kosztował łącznie około 12 milionów złotych; prace rozpoczęto w połowie 2022 roku. Przypomnijmy, że niemal rok temu ten sam samorząd otwierał też swoją drugą inwestycję w ramach ZIT – węzeł w dzielnicy Janowo, który przyniósł m.in. bezkolizyjne połączenie drogowe pod torami, duży parking przesiadkowy i infrastrukturę dla pieszych oraz rowerzystów.

Węzły w całej metropolii


Oba zadania, wspólnie z m.in. wspominanymi węzłem Gdynia-Chylonia (otwartym w maju 2022 roku) oraz budowanym węzłem Karwiny są elementami całej sieci, liczącej aż 26 punktów w gminach całej trójmiejskiej metropolii. Zgodnie z założeniami, dzięki nowym węzłom na całym terenie z transportu zbiorowego ma skorzystać prawie 550 tysięcy pasażerów więcej niż dotychczas. Ograniczenie ruchu samochodowego przede wszystkim zmniejszy smog i znacznie poprawi jakość powietrza.

Mapa na białym tle, widoczne województwo pomorskie, pomarańczowe kropki zaznaczają 26 lokalizacji węzłów integracyjnych
Mapa sieci węzłów integracyjnych na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, mat. OMGGS

Projekty są realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 06.10.2023 09:34
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 10.10.2023 11:21
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona

Zobacz także

Najnowsze