Polityka klimatyczna i strategie portowe, dekarbonizacja, innowacje – między innymi o tym rozmawiali uczestnicy kolejnej edycji Baltic Ports for Climate Conference, której gospodarzem tym razem została Gdynia. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele portów bałtyckich i firm związanych z branżą morską, a także samorządowcy. Organizacja Portów Bałtyckich aktywnie angażuje się w kwestie klimatu, środowiska i zrównoważonego rozwoju, dlatego wraz z Portem Gdynia zorganizowała kolejną edycję Baltic Ports for Climate Conference. Wydarzenie przyciągnęło przedstawicieli portów bałtyckich, którzy wraz z reprezentantami firm związanych z branżą morską rozmawiali o najważniejszych kwestiach związanych z zieloną transformacją i wyzwaniami klimatycznymi.Konferencja odbyła się w czwartek, 20 listopada w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Otworzyła ją prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek. Rozpoczyna się konferencja portów bałtyckich dla klimatu, która po raz pierwszy odbywa się w Gdyni i mamy przyjemność gościć przedstawicieli miast bałtyckich oraz interesariuszy różnych portów. Będziemy rozmawiać o klimacie, o zielonej transformacji, o tym, jak można budować swoją wspólną ścieżkę, wzmacniać nawzajem swój rozwój. Dzisiaj wszystko skupia się przede wszystkim na portach, stąd jesteśmy dumni, że Gdynia może być gospodarzem tego wydarzenia – mówi prezydent Gdyni. Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek przemawiająca na spotkaniu Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek)Wykład wprowadzający wygłosił Stanisław Paszkowski z DNV Polska. Mówił on o wpływie działalności portów na zakres monitorowania i raportowania UE MRV i ETS dla żeglugi. dyskusja skupiała się również na polityce klimatycznej i strategiach portowych, dekarbonizacji, innowacjach czy przyszłości transportu morskiego. Eksperci dyskutowali także o tym, jak porty i terminale wdrażają cele emisyjne w operacjach portowych. Jeśli chodzi o kwestie klimatyczne, przez szereg lat był to temat niemalże wiodący w dyskusjach w Unii Europejskiej. Powstało sporo regulacji na ten temat. Jednak widzimy teraz, że sprawy klimatyczne schodzą trochę z głównego nurtu dyskusji, ale cały czas są bardzo ważne. Chociażby dlatego, że w 2030 roku wchodzą przepisy, które zobowiązują porty do postawienia instalacji pozwalających na zasilanie statków z lądu. Porty muszą to wybudować. Natomiast są to inwestycje rzędu kilkudziesięciu milionów euro. A to tylko jeden z wielu przykładów inwestycji, które czekają porty. Ponadto będziemy mówić o tzw. polityce i regulacjach. Z jednej strony chcemy zobaczyć, jak to przebiega w Unii Europejskiej i w którym kierunku zmierzamy. A z drugiej strony, jak odpowiadają na to porty, jakie są strategie rozwojowe i jak strategie klimatyczne, czyli na przykład tempo redukcji emisji, są uwzględniane w planach inwestycyjnych. Będziemy prezentować różne przykłady z różnych portów. To zawsze dobra lekcja dla innych, więc zapowiada się ciekawie – mówi Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich.Mamy głębokie przekonanie, że klimat i środowisko to obecnie jedne z najważniejszych kwestii dla portów. W dużym stopniu wynika to z regulacji, przede wszystkim tych europejskich, które są znacznie bardziej restrykcyjne niż światowe. Przypomnijmy sobie, że IMO, czyli Światowa Organizacja Morza, niedawno rozczarowała, nie przyjmując takich regulacji, o jakie postulowaliśmy. Mamy poczucie, że po pierwsze etyczność biznesu wymaga tego, aby dostosowywać się do celów klimatycznych, a po drugie, że jeśli tego nie zrobimy, to utracimy naszą konkurencyjność. I to jest być może najważniejsze. Jest to trudny dylemat, bo z jednej strony wydajemy ogromne pieniądze na dostosowanie się do celów klimatycznych i w tym kontekście tracimy konkurencyjność, przede wszystkim z gospodarkami azjatyckimi. Z drugiej strony wiemy, że jeśli zajmujemy się logistyką, to gdzieś na końcu jest klient końcowy, konsument, który coraz bardziej zwraca uwagę na łańcuch wartości. Jeśli nie będziemy w stanie zaproponować naszym partnerom realnego wypełniania celów klimatycznych, to oni po prostu poszukają innego portu, który będzie do tego skłonny – podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami. Podczas wydarzenia omówiono również studium przypadku, jakim był statek „Khatanga”, który otrzymał status odpadu stwarzającego zagrożenie dla żeglugi oraz środowiska i po ośmiu latach został usunięty z gdyńskiego portu. Jeśli chodzi o „Khatangę”, to myślę, że przez długie lata traktowano ją przede wszystkim jako zagrożenie dla bezpieczeństwa portu i państwa. I było to oczywiście podejście słuszne. Natomiast okazało się, że żadne z narzędzi systemu bezpieczeństwa nie jest dostatecznie skuteczne, abyśmy mogli sobie z tym problemem poradzić. A kiedy stwierdziliśmy, że jest odpadem, to co prawda w niezwykle trudnej i bardzo kosztownej procedurze, ale udało nam się jej po wielu latach pozbyć. Dzisiaj mogę powiedzieć, że jest pocięta na kawałki i zutylizowana w unijnej, certyfikowanej stoczni w Danii – dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała. Nie zabrakło także tematu technologii chroniących morze i infrastrukturę krytyczną, czyli kamer AI oraz czujników i dronów USV.Konferencja była też okazją do integracji i wymiany doświadczeń. A zakończyła ją wizyta studyjna w Porcie Gdynia i Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Galeria zdjęć Pobierz galerię Bogdan Ołdakowski – sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich podczas otwarcia Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek oraz Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Bogdan Ołdakowski – sekretarz generalny Organizacji Portów Bałtyckich i Alan Aleksandrowicz – przewodniczący Organizacji Portów Bałtyckich oraz wiceprezes Portu Gdańsk podczas otwarcia Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Alan Aleksandrowicz – przewodniczący Organizacji Portów Bałtyckich oraz wiceprezes Portu Gdańsk przemawiający podczas otwarcia Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek przemawiająca na spotkaniu Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek przemawiająca na spotkaniu Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami przemawiająca podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami przemawiająca podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Stanisław Paszkowski z DNV Polska wygłaszające wykład wprowadzający podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Stanisław Paszkowski z DNV Polska wygłaszające wykład wprowadzający podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami przemawiająca podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Uczestnicy Baltic Ports for Climate Conference 2025 zgromadzeni w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia ds. finansów i zarządzania aktywami przemawiająca podczas Baltic Ports for Climate Conference 2025 (fot. Magdalena Czernek) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 20.11.2025 15:26 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 20.11.2025 16:18 Zmodyfikował: Aleksandra Dylejko