Co nowego

Przetestuj rower systemu Mevo 2.0 za 1 grosz!

Tradycyjne rowery systemu Mevo 2.0 dotarły już na Pomorze. Wkrótce rozpocznie się faza testów. Fot. OMGGS

Tradycyjne rowery systemu Mevo 2.0 dotarły już na Pomorze. Wkrótce rozpocznie się faza testów. Fot. OMGGS

Wszystkie rowery tradycyjne systemu Mevo 2.0 są już w Trójmieście! Wkrótce trafią tu kolejne partie elektrycznych jednośladów. Flota łącznie liczyć będzie 4099 rowerów, w tym ponad 3 tysiące z napędem elektrycznym. 8 kwietnia rozpocznie się test wewnętrzny systemu roweru metropolitalnego. Po nim – za symbolicznego 1 grosza – rowery testować będą mieszkańcy Gdyni oraz pozostałych gmin, wchodzących w skład systemu Mevo 2.0. Gdy wszystko pójdzie zgodnie z planem, na ulicach pomorskich miast pojawi się cała flota rowerowa w malinowo - czarnym kolorze.  

Przypomnijmy: umowa z nowym wykonawcą Mevo, czyli hiszpańską firmą City Bike Global, została podpisana 8 lutego 2022 roku w Gdańsku. Operator zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane. 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy korzystać z nich będą w ramach służbowych obowiązków. 

1000 rowerów tradycyjnych i 84 elektrycznych już na Pomorzu 

Obecnie do Gdańska dotarło już 1000 rowerów tradycyjnych i pierwsza partia (84 sztuki) elektrycznych. Kolejne transporty zaplanowane są na przyszły tydzień. Wszystkie rowery są fabrycznie nowe; cała nowa flota jest kolorze malinowym. Rowery magazynowane są w obiekcie przy ul. Reja w Gdańsku, w którym m.in. trwa oznakowane logotypami. 

Rowery systemu Mevo 2.0. Fot. OMGGS

Rowery systemu Mevo 2.0 są koloru malinowego z czarnymi elementami. Wkrótce rusza faza testów. Fot. OMGGS

Miasta szykują się na Mevo 2.0 

W miastach widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Wyznaczone są prawie wszystkie stacje ładowania baterii, które są obecnie montowane. Równolegle prowadzone są prace nad udoskonaleniem działania aplikacji mobilnej, strony internetowej i wszelkimi aspektami technicznymi dotyczącymi obsługi systemu Mevo. 

W sobotę, 8 kwietnia, rozpocznie się test wewnętrzny systemu Mevo 2.0. Sprawdzone zostaną wszystkie stacje postoju, punkty ładowania, punkty serwisowe, działanie aplikacji oraz rowery, w tym m.in. wydajność roweru elektrycznego, który przy w pełni naładowanej baterii powinien przejechać 100 km

Testowane przez mieszkańców - również Gdyni - za 1 grosz 

Gdy zaplanowane testy zakończą się sukcesem, rowery zaczną testować mieszkańcy - zarówno Gdyni, jak i pozostałych gmin, które obejmuje system Mevo 2.0. Początkowo do nieodpłatnego testowania (opłata manipulacyjna wyniesie 1 grosz) przez mieszkańców zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym. 

Tu pojedziesz rowerem miejskim 

Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji: 

  • w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji, 
  • w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje, 
  • w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji, 
  • w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji, 
  • w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje, 
  • w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji, 
  • w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji, 
  • w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji, 
  • w Pucku - 22 rowery i 14 stacji, 
  • we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji, 
  • w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji, 
  • w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji, 
  • w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje, 
  • w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje, 
  • w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji, 
  • w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji. 

Co warto wiedzieć o rowerach Mevo 2.0 

Mevo 2.0, w odróżnieniu do swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Operator zapewni 51 takich punktów.  

rowery sytemu Mevo 2.0. Fot. OMGGS

Charakterystyczny design, wytrzymała bateria, możliwość jazdy na elektrycznym rowerze z rozładowaną baterią - to nowości systemu Mevo 2.0. Fot. OMGGS

Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.

Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo.

  • ikonaOpublikowano: 07.04.2023 10:53
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.04.2023 11:47
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze