Co nowego

Ustawa metropolitalna coraz bliżej

Wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen w towarzystwie parlamentarzystów i samorządowców z Pomorza podczas briefingu na temat ustawy metropolitalnej (fot. Magdalena Czernek)

Wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen w towarzystwie parlamentarzystów i samorządowców z Pomorza podczas briefingu na temat ustawy metropolitalnej (fot. Magdalena Czernek)

Prace nad ustawą metropolitalną dla Pomorza w rządzie mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Tak deklaruje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Po roku od uchwalenia ustawy mieszkańcy metropolii będą mogli korzystać ze zintegrowanego transportu i wspólnego biletu. Do pomorskich samorządów trafią też środki finansowe na ochronę środowiska, bardziej dynamiczny rynek pracy oraz bogatszą ofertę kulturalną i edukacyjną. W tej sprawie w poniedziałek, 4 listopada pomorscy samorządowcy spotkali się z parlamentarzystami. 

 
Ostatni rok to intensywne prace nad projektem ustawy metropolitalnej. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji powołano zespół roboczy. Wspólnie z samorządowcami z Pomorza i ze Śląska pracuje on nad pomorską ustawą, która jednocześnie ma zmienić ustawę dotyczącą jedynej do tej pory Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej (GZM). 
Przez ostatni rok wspólnie z zarządem metropolii śląskiej odbyliśmy kilkanaście roboczych spotkań z MSWiA. Projekt ustawy podoba się w ministerstwie. Pracy było sporo, bo przewiduje on też zmiany 17 innych ustaw. Te prace nie szłyby tak dobrze, gdyby nie aktywność prezydentek Gdańska i Sopotu oraz naszych parlamentarzystów, a także powszechne poparcie samorządowców – mówił Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
W ubiegłym tygodniu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Szymański spotkał się z samorządowcami z Pomorza. Padła wtedy deklaracja, że prace w rządzie nad ustawą metropolitalną dla Pomorza zakończą się jeszcze w tym roku. 
Ustawa metropolitalna jest nam bardzo potrzebna. Czekają na nią mieszkańcy naszej metropolii. To po pierwsze ułatwienia transportowe, czyli integracja komunikacji publicznej. Bez ustawy metropolitalnej bardzo trudno jest połączyć systemy miejskie z systemami kolejowymi. I na to bardzo mocno liczymy. To także chociażby ułatwienie współpracy w kwestiach zagospodarowania przestrzennego. Trzecia rzecz, na którą chciałabym zwrócić uwagę, to ta związana z ochroną środowiska, z adaptacją do zmian klimatu. I wreszcie najważniejsza rzecz, to udział w dochodach. Na Pomorze mogłoby trafić około 300-400 mln zł – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.


Pierwsza uchwała pomorskich samorządowców dotycząca ustawy, a skierowana do rządu RP powstała w 2016 roku w Szymbarku. Przez ponad 8 lat wójtowie, starostowie, prezydenci i burmistrzowie zabiegali o rozpoczęcie prac nad ustawą. 
Mija 100 miesięcy od kiedy jako samorządy należące do stowarzyszenia metropolitalnego podjęliśmy uchwałę o konieczności powołania związku. To pokazuje, że 28 czerwca 2016 roku byliśmy bardzo zdeterminowani. I ta determinacja trwa w nas nadal. Dzisiaj z perspektywy posła, a nie samorządowca, mam okazję walczyć o tę ustawę. Razem z panią prezydent Aleksandrą Dulkiewicz byłyśmy na spotkaniu pana wiceministra Tomasza Szymańskiego i tam usłyszałyśmy bardzo budujące słowa. A mianowicie, że żaden region Polski nie jest tak dobrze przygotowany do powołania metropolii, jak właśnie nasz region pomorski. Jako parlamentarzyści pracujący nie tylko w ramach klubu, ale również w różnych komisjach, mamy obowiązek i przekonanie do tego, aby do tej idei namawiać innych parlamentarzystów. Jestem niemalże pewna, że za kilka miesięcy będziemy świętowali przyjęcie tej ustawy – mówi Magdalena Kołodziejczak, przedstawicielka prezydium Pomorskiego Zespołu Parlamentarnego.
 
Związek metropolitalny to nie tylko korzyści dla Trójmiasta, ale także dla oddalonych od Gdańska miejscowości. Dzięki nowej ustawie Pomorze otrzyma dodatkowe środki finansowe, które pozwolą rozwinąć sieć drogową i komunikację w regionie. Mogą także liczyć na bardziej dynamiczny rynek pracy czy bogatszą ofertę kulturalną i edukacyjną.

To kolejny etap współpracy między dużymi miastami, ale i tymi mniejszymi w naszym regionie, który będzie polegał na ścisłej integracji wielu sfer życia – od transportu poczynając, po wiele innych aspektów infrastrukturalnych, na których nam bardzo zależy, kończąc. Dla Gdyni to są duże inwestycje, o które zabiegamy i które chcemy prowadzić, jak Droga Czerwona, ale i wiele innych kwestii związanych ze współpracą na niwie spraw społecznych, kulturalnych czy oświatowych. To są te rzeczy, które bardziej zintegrują społeczność pomorską i zakończą wieloletni proces – mówi Tomasz Augustyniak, wiceprezydent Gdyni.

Historia Gdyni i projektów infrastrukturalnych ostatnich lat  pokazała, że razem, jako część metropolii, będziemy mogli więcej. Czekaliśmy 34 lata na Trasę Kwiatkowskiego. Czekamy ponad 20 lat na Drogę Czerwoną czy kolej aglomeracyjną. Zdajemy sobie sprawę, że jako część metropolii będziemy też mieli dużo większe szanse na przyciąganie przedsiębiorców. Dlatego jako Gdynia również zrobimy wszystko, żeby być aktywnym członkiem metropolii. I czekamy z niecierpliwością, kiedy to się wydarzy – dodaje Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

To, żeby powstała metropolia pomorska, to nie jest tylko interes Pomorzan, ale całego kraju, bo w 2050 roku dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w metropoliach. I inne kraje tę lekcję odrobiły lub odrabiają. My mamy w tej kwestii trochę do nadrobienia, dlatego bardzo liczę, że już w przyszłym roku rozpoczną się prace i dostaniemy dodatkowe środki na to, żeby powstał chociażby wspólny zarząd transportu dla całej metropolii i żeby w 2026 roku metropolia była już faktem – podkreśla Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydent Sopotu.

 
Więcej informacji na temat ustawy metropolitalnej można znaleźć na stronie: www.ustawametropolitalna.pl.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.11.2024 15:55
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.11.2024 16:18
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także

Najnowsze