To pierwszy krok do rozbudowy Portu Gdynia. 2 października podpisana została umowa na budowę falochronu zewnętrznego. Inwestycja powinna zakończyć się najpóźniej za pięć lat. To jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Portu Gdynia od momentu jego wybudowania. Budowa falochronów zewnętrznych jest jednak dopiero wstępem do dalszych działań. Nie jest to cel sam w sobie. Jest to pierwszy krok w budowie wielkiego projektu, który rodził się w umysłach portowców kilkanaście lub więcej lat temu. Jest porównywalnym tylko z powstaniem samego portu. Mówię o projekcie portu zewnętrznego. Projekt ten postrzegamy jako strategiczny i konieczny do realizacji – mówi Piotr Gorzeński, prezes Morskiego Portu Gdynia S.A. – Jest to element szerszej polityki europejskiej polegającej na budowie nowoczesnych i zrównoważonych sieci transportowych. Jednocześnie budowa portu zewnętrznego znacznie wzmocni pozycję Gdyni w tej sieci. Jest też drugi aspekt, który bardzo mocno nabrał w ostatnich latach na sile. Jest to bezpieczeństwo. Port Gdynia jest portem podwójnego znaczenia. Coraz więcej operacji ładunkowych jest wojskowych, po prostu militarne. Budowa znacznie poprawi możliwości operacyjne w tym względzie – wylicza prezes. Zgodnie z umową inwestycja będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Całość powinna być gotowa za około pięć lat, gdyż inwestycja ma potrwać 1200 dni. Przewidywany koszt to cztery do pięciu miliardów złotych. Jak dodaje Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powstające falochrony mają mieć długość około 2,5 kilometra. Wybudowane mają być na skrzyniach. Dzisiejsze podpisanie umowy w formule zaprojektuj i wybuduj na falochrony jest pierwszym krokiem na budowę portu zewnętrznego. Na co jako włodarz Gdyni bardzo się cieszę. Jest to nadzieja na rozwój Gdyni, portu i całego regionu - Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni, która uczestniczyła w uroczystości podpisania umowy. – Rozwój portu w kierunku lądu jest już niemożliwy z uwagi na zwartą zabudowę miasta – dodaje. Podpisanie tej umowy to ważny element dla rozwoju Portu Gdynia. Dzięki realizacji inwestycji zostanie wytworzony osłonięty od oddziaływania fal akwen, który umożliwi manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach.Nowa infrastruktura wzmocni istniejące obiekty przed falowaniem i zminimalizuje refrakcję falowania – w tym celu zostaną wykonane specjalne narzuty. Co istotne, budowa falochronów poprawi bezpieczeństwo gospodarcze naszego państwa, ponieważ rozwój Portu Gdynia pozwoli na dywersyfikację kierunków handlu zagranicznego i przeniesienie korytarzy transportowych bliżej docelowych odbiorców w Polce i regionie Europy środkowowschodniej.Dodatkowo będzie można liczyć na większe wpływy celno-podatkowe do budżetu. Biorąc pod uwagę, iż Port Gdynia jest tzw. portem podwójnego przeznaczenia i największą bazą NATO w regionie, zwiększy się także bezpieczeństwo militarne Polski. Galeria zdjęć Pobierz galerię Wśród zaproszonych gości była Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni (fot. M.Idczak) Pobierz zdjęcie Umowa została podpisana (fot. M. Sałata) Pobierz zdjęcie Moment podpisania umowy (fot. M. Idczak) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 02.10.2024 16:25 Autor: Marcin Idczak (marcin.idczak@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 02.10.2024 16:28 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska