Nauka

3D na zajęciach w gdyńskich podstawówkach

Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji 3D prowadzone są w 23 gdyńskich szkołach podstawowych, fot. Jan Ziarnicki

Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji 3D prowadzone są w 23 gdyńskich szkołach podstawowych, fot. Jan Ziarnicki

22.05.2019 r.

Wydawać by się mogło, że to zwyczajna lekcja przyrody w jednej z gdyńskich podstawówek. Temat zajęć - budowa i rola liścia. Uczniowie klasy 5a ze Szkoły Podstawowej nr 8 korzystają z podręcznika, jednak o wiele więcej materiału są w stanie przyswoić dzięki temu, że korzystają z nowoczesnej interaktywnej pomocy dydaktycznej, która w szkole jest od niedawna. Okazuje się, że zoom i obrót 3D czynią zajęcia bardziej atrakcyjnymi i ułatwiają zapamiętywanie.  
 
Aplikacja o nazwie Corinth na tablice interaktywne to zbiór ponad 1400 interaktywnych modeli pomocy dydaktycznych w 3D uzupełnionych o zdjęcia i filmiki naukowe, które z powodzeniem można wykorzystywać do nauki biologii: człowieka, zwierząt, roślin, paleontologii i kultury, chemii, fizyki i astronomii, geografii, oraz matematyki. Aplikacja wyposażona jest w funkcjonalność AR (Rozszerzonej rzeczywistości), która umożliwia nauczycielowi wyświetlanie wybranych modeli 3D w dowolnym miejscu, m.in. na tablicy interaktywnej, na biurku, ławce ucznia lub nawet na jego głowie.



Jak to działa?

Izabela Orłowska, nauczyciel biologii, przyrody i geografii w gdyńskiej „Ósemce”, omawiając budowę liścia, pokazuje na  tablicy multimedialnej jego model w dużym przybliżeniu. Uczniowie mogą go powiększyć, zobaczyć jak w rzeczywistości wyglądają np. aparaty szparkowe, w którym miejscu znajduje się drewno, jak rzeczywiście wygląda łyko.

- Corinth to atrakcyjny sposób przekazania uczniom trudnych treści. Atrakcyjny, ponieważ jest to możliwość oglądania różnych modeli z wielu ujęć: z dołu, z boku. Można zajrzeć do wnętrza modelu, powiększyć go. Mało tego, obsługa programu przy użyciu tablicy multimedialnej jest dotykowa, co jest bardzo bliskie naszym uczniom. Jak zauważyłam, im młodszy rocznik, tym sobie lepiej z tym radzi. Aplikacja znacznie ułatwiła prowadzenie lekcji, a  uczniom uatrakcyjniło je. To co wyróżnia to na pewno aktywność ruchowa – dzieci mogą podejść i dotknąć, sterować obrazem. To znacznie poprawia jakość uczenia się. Są dzieci, które uczą się przez ruch, więc aplikacja jest niewątpliwie świetną pomocą - tłumaczy Izabela Orłowska.

Aplikacja umożliwia nauczycielom również m.in. tworzenie nieograniczonej ilości własnych materiałów edukacyjnych i obrazków pomocnych w prowadzeniu zajęć, wpisywanie własnych uwag do modeli, a nawet może być doskonałym wsparciem w przygotowywaniu sprawdzianów i kartkówek.

- Jako nauczyciel geografii, wiem, że jest tu też mnóstwo rzeczy, które można wykorzystać, przykładowo mamy świetną animację budowy Układu Słonecznego, gdzie można go uczniom pokazać. Krążenie planet to rzecz, którą na lekcji trudno opowiedzieć wyłącznie przy użyciu podręcznika – dodaje Iwona Orłowska.

Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji 3D prowadzone są w 23 gdyńskich szkołach podstawowych, fot. Jan Ziarnicki

Co na to sami uczniowie? - Fascynujące w tej tablicy jest to, że można przybliżyć te wszystkie rzeczy i zobaczyć dokładnie co się znajduje w różnych komórkach, szkieletach. Można zobaczyć co jest w środku. Lepiej jest pracować z tablicą, bo łatwiej jest zapamiętać – zgodnie podkreślają uczniowie klasy 5a.  
 
Zajęcia z matematyki, przyrody, biologii, geografii chemii, fizyki i astronomii, w czasie których wykorzystuje się aplikację 3D, prowadzone są w 23 gdyńskich szkołach podstawowych. Aplikację zakupiono w ramach zrealizowanych przez Wydział Edukacji UM Gdyni projektów „Małe skrzydła, wysokie loty – program kompleksowego wsparcia szkół podstawowych w Gdyni” i „Rozwiń skrzydła – program kompleksowego wsparcia gimnazjów w Gdyni”, współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
  • Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji 3D prowadzone są w 23 gdyńskich szkołach podstawowych, fot. Jan Ziarnicki