Nie spotykają się w klasach gdyńskiej „Trójki”, a mimo to działają razem – każdy przed ekranem swojego komputera. Nie mogą przeprowadzać doświadczeń naukowych w pracowniach szkolnych, ale potrafią znaleźć innowacyjne rozwiązania online. Mowa o niezwykle kreatywnych nauczycielach i ambitnych uczniach – uczestnikach projektu „Zdolni z Pomorza – Gdynia”. Jednym słowem realizacja zajęć zdalnych dla tych, którzy uczą się rzeczy wykraczających poza podstawę programową, m.in. z biologii, fizyki czy chemii, ma się znakomicie. – Nie mam wątpliwości, że ten projekt przełoży się na kolejne sukcesy młodych, zdolnych uczniów. Oferuje „morze” możliwości dla nich niezależnie od sytuacji, w której aktualnie żyjemy. Dzisiejsza rzeczywistość wymaga poszukiwania nowych sposobów nauczania, metod przekazywania wiedzy i gdyńscy nauczyciele doskonale sobie z tym radzą. Docierają do nas informacje, że zajęcia prowadzone zdalnie na tak wysokim poziomie spotykają się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów, co bardzo cieszy. To między innymi dzięki indywidualnemu zaangażowaniu naszych pedagogów, gdyński system oświaty można uznać za jeden z najlepszych w Polsce. – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Przypomnijmy, że „Zdolni z Pomorza – Gdynia” to projekt adresowany do utalentowanych uczniów ostatnich klas gdyńskich podstawówek i szkół ponadpodstawowych. Uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych z fizyki, matematyki, biologii, chemii, informatyki i kompetencji społecznych, których zakres zdecydowanie wykracza poza podstawę programową. W obecnej sytuacji spowodowanej koronawirusem część z nich prowadzona jest zdalnie – ponad 80 uczniów aktywnie bierze udział w zajęciach z biologii, fizyki, chemii i kompetencji społecznych. Jak oni to robią? Okazuje się, że można „na odległość” wyjaśnić uczniom skomplikowane zjawisko elektroforezy kwasów nukleinowych, pokazać sposoby sekwencjonowania DNA, czy ciekawie przeprowadzić doświadczenie rzutów w polu grawitacyjnym. Doskonale radzą sobie z tym Alicja Nowak, nauczycielka biologii i Marta Mąkosa, która uczy fizyki w gdyńskiej „Trójce”. – Gdy szukałam najlepszych rozwiązań pomocnych w prowadzeniu zdalnych lekcji, zaczęłam zastanawiać się, co chciałabym w tej nowej dla nas wszystkich sytuacji przekazać uczniom i jaki będzie cel zajęć. W tej chwili pracuję na takich aplikacjach, które pomagają im wyjaśnić nowe pojęcia związane fizyką, jak również pokazać im piękno tej nauki poprzez wykonywanie konkretnych doświadczeń w sposób zdalny. Wykorzystuję tablet graficzny, program tablicy interaktywnej i przy pomocy tych narzędzi mogę udostępnić uczniom mój ekran komputera. O wiele bardziej skomplikowane jest doświadczalne sprawdzenie przez uczniów praw i zjawisk fizycznych online i tu bardzo pomocne okazały się wyszukane przeze mnie ogólnodostępne symulacje internetowe, które nie wymagają instalacji i pozwalają wykonać doświadczenie. Potem wspólnie opracowujemy dane i wyciągamy wnioski, dokonujemy ewaluacji jego wyników. W taki właśnie sposób przeprowadziliśmy doświadczenie dotyczące rzutów w polu grawitacyjnym. Muszę przyznać, że metody nauczania, które opracowałam, pozwalają uczniom „wejść” w ciekawy świat fizyki. Obserwuję też ich duże zaangażowanie i aktywność na tak prowadzonych zajęciach. – mówi Marta Mąkosa. Podobnie przebiegają zajęcia zdalne z biologii – teoria i doświadczenia. Tę pierwszą opracowują uczniowie, angażując się w samodzielne przygotowywanie tematów zadanych przez Alicję Nowak, które potem prezentują swoim kolegom na zajęciach. – Nie jest to podręcznikowa wiedza, ale gruntownie przygotowany materiał wymagający od nich „drążenia” tematów z różnych dostępnych źródeł. Następnie otwieram dyskusję, w której również biorę udział. Z kolei doświadczenia online przygotowuję w oparciu o najnowsze obcojęzyczne, bardzo ciekawe animacje oraz aplikacje sporządzone przez naukowców Uniwersytetów Cambridge i Oxford. Jest to bardzo wysoki poziom wiedzy. Aplikacje pozwalają rozrysować dane doświadczenie i wprowadzić je w ruch. Oni są w stanie wtedy zobaczyć, co dzieje się krok po kroku, jak prawidłowo przebiega np. zjawisko elektroforezy kwasów nukleinowych, dokonują analizy i wyciągają konkretne wnioski. Co myślę o moich uczniach? Oni są wspaniali, żądni wiedzy, a biologia z nimi to prawdziwa przyjemność. – podkreśla Alicja Nowak. Fizyka, biologii, chemia i kompetencje społeczne to nie wszystko – od czerwca, w trybie zdalnym kontynuowane będą także warsztaty z twórczej kreatywność, które są istotnym wsparciem psychologiczno-pedagogicznym uczniów szczególnie uzdolnionych. Warto dodać, że przed nami ostatni rok szkolny realizacji projektu „Zdolni z Pomorza – Gdynia”. Trwa rekrutacja, do której zapraszamy szczególnie uzdolnionych uczniów z Gdyni. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.Tekst: Małgorzata Chudzińska, Wydział EdukacjiProjekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Galeria zdjęć Pobierz galerię Zajęcia z biologii | Metoda sekwencjonowania DNA według Sangera Pobierz zdjęcie Zajęcia z biologii | Aparat do sekwencjonowania DNA Pobierz zdjęcie Zajęcia z biologii | Przygotowanie prób do sekwencjonowania DNA Pobierz zdjęcie Zajęcia z fizyki | Cele zajęć i określenie zmiennych w doświadczeniu rzutów w polu grawitacyjnym Pobierz zdjęcie Zajęcia z fizyki | Doświadczenie rzutów w polu grawitacyjnym z wykorzystaniem aplikacji w wersji online „Rzuty.air” Pobierz zdjęcie Zajecia z fizyki | Doświadczenie rzutów w polu grawitacyjnym z wykorzystaniem aplikacji w wersji online „Rzuty.air” Pobierz zdjęcie Zajęcia z fizyki | Zestawienie zebranych danych po przeprowadzeniu doświadczenia rzutów w polu grawitacyjnym Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 05.06.2020 09:16 Autor: Katarzyna Mejna, Wydział Edukacji (k.mejna@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.06.2020 09:52 Zmodyfikował: Katarzyna Mejna, Wydział Edukacji