Nauka

Nauczyciel na medal z "35"

Nauczycielka w białym fartuchu z certyfikatem w dłoni, w tle klasa.

Alicja Brzozowska, nauczycielka na medal ze Szkoły Podstawowej nr 35 // fot. Filip Śmigielski

29.06.2022 r.

Zakończyliśmy rok szkolny 2021/2022. Młodzież pożegnała swoich nauczycieli, często z łezką w oku. Z niektórymi tak trudno się rozstać, że uczniowie i rodzice przyznają im… medale. I tak w tym roku „Nauczycielem na medal” została Alicja Brzozowska, nauczycielka matematyki i chemii z SP 35 w Gdyni.

Do plebiscytu organizowanym przez Dziennik Bałtycki nauczycielka „35” została zgłoszona przez uczennice i ich rodziców, które uczęszczały do szkolnego klubu naukowego prowadzonego w SP 35 w Gdyni. W pierwszym etapie (powiatowym) zdobyła I miejsce, jako "Nauczyciel na Medal" w Gdyni. Kolejny etap (wojewódzki) również dzięki głosom uczniów oraz rodziców udało się wygrać.

- W gdyńskich szkołach podczas roku szkolnego wiele się dzieje, nauczyciele prowadzą programy autorskie, robią wszystko, aby lekcje były jak najbardziej ciekawe dla uczniów – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - W Gdyni mamy szczęście do doskonałych nauczycieli, którzy są najlepszymi mistrzami dla naszych dzieci. A jednocześnie wciąż rozwijają się i pracują nad tym, aby jak najlepiej wykonywać swój zawód.

Alicja Brzozowska to nauczycielka chemii i matematyki w Szkole Podstawowej nr 35 im. Kpt. Stanisława Kosko w Gdyni. Zanim trafiła do szkoły, po ukończonych studiach na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, pracowała w Zakładach Farmaceutycznych Polpharma S.A. na stanowisku specjalisty do spraw analityki. Później były stanowiska w kolejnych firmach.

- Zdobyte doświadczenie zawodowe postanowiłam wykorzystać w dydaktyce, pracując jako nauczyciel chemii oraz matematyki – podkreśla nauczycielka. - A to dlatego, że tak naprawdę od najmłodszych lat bardzo lubiłam się uczyć. Już jako dziecko zaczytywałam się w „Świecie Wiedzy”. Ponadto w mojej najbliższej rodzinie znajdują się osoby posiadające tytuły doktora z takich dziedzin, jak chemia, farmacja i medycyna. Praca nauczyciela pozwala mi wykorzystać moją miłość do nauki i zarażać nią moich uczniów.

Jaki powinien być nauczyciel na na miarę XXI wieku? Zdaniem gdyńskiej nauczycielki ważne jest, aby nauczyć młodych ludzi jak radzić sobie z wyzwaniami.

- Duże znaczenie dla mnie ma praca własna uczniów, których motywuję do samodzielnego rozwiązywania problemów naukowych – dodaje Alicja Brzozowska. - Nauczanie prowadzę w myśl zasady: im więcej ma się w głowie, tym lepiej jest się przygotowanym do życia. Do uczniów podchodzę z dużym szacunkiem i zrozumieniem ich potrzeb. Szkoła i nauczyciele są dla ucznia, a nie odwrotnie. W mojej pracy często stosuję mnemotechniki, polegające na odnoszeniu się do wyobraźni oraz porównywaniu trudnych pojęć naukowych do przykładów z życia codziennego. Nauczanie chemii polega na badaniu otaczającego nas świata w sposób eksperymentalny. W mojej pracy zachęcam również młodzież do właściwego korzystania z dostępnych narzędzi elektronicznych w formie blogów, filmów oraz e-podręczników o tematyce naukowej.

Po godzinach specjalistka od dobrych i złych stron chemii dba o zdrowy tryb życia, na co składa się właściwe odżywianie i aktywne spędzanie wolnego czasu. Trenuje jogę oraz bieganie. Podkreśla, że do pełni szczęścia, obok chemii i matematyki, brakuje jej tylko fizyki.

- Moim marzeniem zawodowym jest ukończenie studiów podyplomowych z zakresu fizyki, abym w trakcie nauczania mogła wszystkie te trzy przedmioty skorelować ze sobą - dodaje.
  • Nauczycielka w białym fartuchu, z uczniami, też w fartuchach w trakcie doświadczeń chemicznych
  • Nauczycielka w białym fartuchu, z uczniami, też w fartuchach w trakcie doświadczeń chemicznych