Nauka

Nowe zajęcia terapeutyczne w gdyńskich szkołach

Trening EEG-Biofeedback wykonuje się za pomocą sprzętu, który składa się z komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem, dwóch monitorów i specjalnych elektrod, fot. Jan Ziarnicki

Trening EEG-Biofeedback wykonuje się za pomocą sprzętu, który składa się z komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem, dwóch monitorów i specjalnych elektrod, fot. Jan Ziarnicki

W czterech gdyńskich szkołach podstawowych oferta zajęć terapeutycznych skierowanych do uczniów, których rozwój wymaga większego wsparcia została rozszerzona. Od niedawna uczniowie mogą uczestniczyć w szkolnych treningach metodą EEG-Biofeedback. Zajęcia pomagają im lepiej funkcjonować i porozumiewać się w otaczającym środowisku.

O tym, jak ważne jest stosowanie nowatorskiej metody EEG-Biofeedback w pracy z uczniem mówi Anna Grudzień-Daroszewska, pedagog ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Gdyni: - To nowoczesna metoda terapeutyczna, która skierowana jest dla uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, autyzmem, różnymi problemami zdrowotnymi typu epilepsja, ADH, ADD, lękami, zaburzeniami nastroju, pamięci, snu. Jest tu duże spektrum zaburzeń niepełnosprawności. Terapia usprawnia procesy poznawcze, zdolność koncentracji i poprawia efektywność pracy mózgu.

Trening EEG-Biofeedback wykonuje się za pomocą sprzętu, który składa się z komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem, dwóch monitorów i specjalnych elektrod. Na czym to wszystko polega? Poszczególnym stanom psychicznym człowieka odpowiadają określone częstotliwości i amplitudy fal mózgowych - inaczej funkcjonujemy w sytuacjach przyjemnych, a inaczej w chwilach stresu czy napięcia nerwowego. Mózg wyraża wszystkie nasze stany emocjonalne. Przy pomocy sprzętu można zarejestrować aktywność mózgu badanego ucznia. Tak zgromadzone informacje podlegają analizie, a raport wygenerowany przez urządzenie pokazuje nauczycielowi, jak mózg ucznia reaguje w danej sytuacji. Pomaga to wyznaczyć indywidualne cele dalszej terapii.



Na początku terapii przeprowadzana jest diagnoza wstępna, która polega na zdobyciu informacji medycznych i psychologicznych. Później przechodzimy do badania wstępnego, które polega na trzech próbach: pierwsza nazywa się „Oczy Otwarte”, druga „Oczy zamknięte” i trzecia – „Koncentracja uwagi”. Po tak przeprowadzonej diagnozie zostaje przygotowany raport i na podstawie wyników diagnostycznych układa się program korekcyjno-terapuetyczny skierowany indywidualnie do potrzeb i możliwości ucznia. Dzięki pracy metodą EEG—Biofeddback, wiemy jak pracować z uczniem, które fale powinniśmy hamować, a które bardziej wzmacniać, by jednego ucznia wyciszyć, drugiego bardziej pobudzić. Pracując nad aktywnością mózgu i koncentracją uwagi, chcemy, żeby lepiej funkcjonowali w środowisku. Krótko pracuję tą metodą, ale już widzę, że uczniowie chętnie przychodzą na zajęcia i niektórzy rzeczywiście są bardziej skoncentrowani i spokojniejsi – mówi Anna Grudzień-Daroszewska.

Pedagodzy ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego podkreślają również inne walory tej metody. Okazuje się, że trening EEG-Biofeedback może stanowić dodatkowy element wspierający efektywność stymulacji audio-psycho-lingwistycznej metodą prof. Tomatisa, która również jest prowadzona w szkole. Jedna terapia uzupełnia drugą, dzięki czemu uczniowie mają szansę uzyskać trwałe efekty poprawy rozwoju w niedługim czasie.

Specjalistyczny sprzęt do prowadzenia zajęć metodą EEG-Biofeedback otrzymały gdyńskie podstawówki: Szkoła Podstawowa nr 8 w Gdyni, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1, Szkoła Podstawowa nr 34 i Zespół Szkół Specjalnych nr 17. Sprzęt został zakupiony w ramach zrealizowanych przez Wydział Edukacji UM Gdyni projektów: „Małe skrzydła – program kompleksowego wsparcia szkół podstawowych w Gdyni” i „Rozwiń skrzydła - program kompleksowego wsparcia gimnazjów w Gdyni” finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 05.04.2019 14:15
  • ikona

    Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.04.2019 14:36
  • ikonaZmodyfikował: Jan Ziarnicki
ikona